Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED030 | ||||
Ders İsmi: | Tıpta Biyofiziksel Yaklaşım ve Fiziksel İlkelerin Uygulamaları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. DENİZHAN KARIŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Denizhan Karış | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin tıpta temel fiziksel ilkeleri ve etkilerini anlamalarını sağlamak ve öğrencilere temel bilimler, klinik bilimler ve cerrahi bilimler bölümlerinde fiziksel ve biyofiziksel uygulamalara bir bakış açısı vermektir. |
Dersin İçeriği: | Tanışma, Biyofiziğe giriş, Temel fiziksel prensipler Elastikiyet, Elastikiyetin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Mekanik ve Biyomekanik, Biyomekaniğin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Akışkanlar, Akışkanların fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Işık, Işığın fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Ses, Sesin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Elektrik, Canlı organizmada biyoelektrik, Elektriğin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Manyetizma, Manyetizmanın fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Isı, Isının fiziksel ve biyofiziksel özellikleri LASER, LASERin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Radyasyon, Radyasyonun fiziksel ve biyofiziksel özellikleri Temel tıp, klinik tıp ve cerrahi tıp bilimlerinde biyofizik uygulamaları Öğrenci Semineri Öğrenci Semineri Öğrenci Semineri Öğrenci Semineri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fiziksel ilkeler hakkında temel bilgilere sahip olacak ve biyofizik tarihi ve diğer bilimler arasındaki multidisipliner ilişkisini öğrenecektir. 2) Elastikiyetin fiziksel özellikleri hakkında bilgi sahibi olacak ve elastikiyetin tıpta kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 3) Mekaniğin fiziksel özellikleri hakkında bilgi sahibi olacak ve mekanik ve biyomekaniğin tıbbi kullanımı ve tıpta etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 4) Akışkanların fiziksel özellikleri hakkında bilgi edinecek ve tıpta akışkanların tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 5) Işığın fiziksel özellikleri hakkında bilgi edinecek ve ışığın tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır 6) Sesin fiziksel özellikleri hakkında bilgi edinecek ve tıbbi kullanımı ve sesin etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 7) Elektriğin fiziksel özellikleri hakkında bilgi edinecek ve elektriğin tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 8) Manyetizmanın fiziksel özellikleri hakkında bilgi edinecek ve manyetizmanın tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 9) Isının fiziksel özellikleri hakkında bilgi edinecek ve manyetizmanın tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 11) LASERin fiziksel özellikleri hakkında bilgi sahibi olacak ve LASERin tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 12) Radyasyonun fiziksel özellikleri hakkında bilgi sahibi olacak ve radyasyonun tıbbi kullanımı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 13) Temel tıp bilimleri, klinik tıp bilimleri ve cerrahi tıp bilimlerinde tanı, tedavi ve takip için kullanılan pratik biyofiziksel uygulamaları öğrenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma Biyofiziğe giriş Temel fiziksel prensipler | |
2) | Elastikiyet Elastikliğin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
3) | Mekanik ve Biyomekanik Biyomekaniğin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
4) | Akışkanlar Akışkanların fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
5) | Işık Işığın fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
6) | Ses Sesin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
7) | Elektrik Canlı organizmada biyoelektrik Elektriğin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
8) | Manyetizma Manyetizmanın fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
9) | Isı Isının fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
10) | LASER LASERin fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
11) | Radyasyon Radyasyonun fiziksel ve biyofiziksel özellikleri | |
12) | Temel tıp, klinik tıp ve cerrahi tıp bilimlerinde biyofizik uygulamaları | |
13) | Öğrenci Semineri | |
14) | Öğrenci Semineri | |
15) | Öğrenci Semineri | |
16) | Öğrenci Semineri |
Ders Notları / Kitaplar: | Biyofizik Yöntemler Biyolojik Etkiler Önlemler, Prof. Dr. Hamza Esen ve Prof. Dr. Ferhan Esen, Hacettepe Taş Yayınları, 2017. Biyofizik, Prof. Dr. Ferit Pehlivan, 8. Baskı, Pelikan Yayınları, 2015. Bütünleştirilmiş Molekülsel ve Hücresel Biyofizik, Valeria Raicu ve Aurel Popescu, Çeviri editörü: Prof. Dr. Rüstem Nurten, İstanbul Medikal Yayınları, 2014. Temel Biyofizik Cilt I: Mekanik, Prof. Dr. İsmail Günay, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, 2014. Biophysics Demystified, Daniel Goldfarb, 3Mc Graw Hill Publications, 2011. Biyofizik Ders Kitabı, Editör Prof. Dr. Şefik Dursun, İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4890, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No: 278, 2010. Biyofiziğe Giriş, Osman Ziya Sayhan, Evrim Kitapevi, 2010. Biyomedikal Fizik; Gürbüz Çelebi; Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi; 2008. Physics for Scientists and and Engineers, Raymond A. Serway and John W. Jewett, 6th Edition, Thomson Brooks/Cole, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | Biyofizik Yöntemler Biyolojik Etkiler Önlemler, Prof. Dr. Hamza Esen ve Prof. Dr. Ferhan Esen, Hacettepe Taş Yayınları, 2017. Biyofizik, Prof. Dr. Ferit Pehlivan, 8. Baskı, Pelikan Yayınları, 2015. Bütünleştirilmiş Molekülsel ve Hücresel Biyofizik, Valeria Raicu ve Aurel Popescu, Çeviri editörü: Prof. Dr. Rüstem Nurten, İstanbul Medikal Yayınları, 2014. Temel Biyofizik Cilt I: Mekanik, Prof. Dr. İsmail Günay, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, 2014. Biophysics Demystified, Daniel Goldfarb, 3Mc Graw Hill Publications, 2011. Biyofizik Ders Kitabı, Editör Prof. Dr. Şefik Dursun, İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4890, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No: 278, 2010. Biyofiziğe Giriş, Osman Ziya Sayhan, Evrim Kitapevi, 2010. Biyomedikal Fizik; Gürbüz Çelebi; Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi; 2008. Physics for Scientists and and Engineers, Raymond A. Serway and John W. Jewett, 6th Edition, Thomson Brooks/Cole, 2004. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
11 |
12 |
13 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | ||||||||||||||||||
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | ||||||||||||||||||
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | ||||||||||||||||||
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | ||||||||||||||||||
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | ||||||||||||||||||
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | ||||||||||||||||||
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | ||||||||||||||||||
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | ||||||||||||||||||
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | ||||||||||||||||||
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 3 |
2) | İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | 3 |
3) | Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | |
4) | Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | |
5) | Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | 1 |
6) | Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | |
7) | Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | |
8) | Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | 1 |
9) | Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | 1 |
10) | Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | |
11) | Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | |
12) | Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | 3 |
13) | Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | |
14) | Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | |
15) | Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 1 |
16) | Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | |
17) | Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 3 |
18) | Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Seminer | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 0 | 1 | 14 | 30 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 2 | 4 | 7 | ||
Ödevler | 1 | 1 | 2 | 5 | 8 | ||
Toplam İş Yükü | 45 |