Tıp
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP507
Ders İsmi: Ortopedi ve Travmatoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SÜREYYA BOZKURT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Çağatay Öztürk , Prof.Dr. RAMAZAN ERDEN ERTÜRER, Doç.Dr. TAHİR ÖZTÜRK, Doç.Dr. HÜSEYİN BAHADIR GÖKÇEN, Doç.Dr. RAGIP GÖKHAN ULUSOY, Doç.Dr. KAYA TURAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu stajın sonunda stajyerlerin kas‐iskelet sistemi ile ilgili sağlık problemlerini tanıma; tedavi yöntemlerini açıklama, sevk konusunda yeterlik kazanmaları ve acil ortopedik ve travma sorunlarına yaklaşım için gerekli bilgi ve becerileri kazanmış, temel uygulamaları tek başına yapabilir olabilmeleri olması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ortopedi ve Travmatoloji alanında Çekirdek Eğitim Programında belirtilen öğrenim hedeflerini kapsayacak şekilde yetişkin hastalardaki hastalıkların semptom ve bulguları, tanı ve tedavisi prensiplerini kapsar. Teorik dersler, hasta başı uygulamaları, ameliyathane ziyaretleri, Radyolojik ve laboratuvar verileri değerlendirme, alçı ve atel uygulamaları klinik uygulaması , servis ziyaretleri ve poliklinikte hasta başı değerlendirmelerini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sık karşılaşılan veya nadir ancak yaşamı tehdit edici veya acil klinik durumlara yönelik (kas‐iskelet sistemi sağlık sorunlarını klinik anatomi ile ilişkilendirerek açıklamak, travma sorunlarına yaklaşımı tanımlamak, multidisipliner yaklaşımın önemini açıklamak dahil) klinik karar verme, hasta ve hastalık yönetimi süreçlerinde yeterlilikler geliştirmek için, temel ve klinik bilimlerdeki, davranış bilimlerindeki ve sosyal bilimlerdeki gerekli bilgi, beceri, tutum ve davranışları bütünleştirebilir.
2) Klinik durumların, belirti ve bulguların oluşum mekanizmalarını açıklayabilir.
3) Temel hekimlik uygulamalarını (hareket sistemine yönelik temel tıbbi girişimleri -bandaj sarma, atel yapma, vd.- dahil) yapabilir.
4) Genel ve soruna yönelik öykü alabilir.
5) Genel ve soruna yönelik fizik muayene yapabilir.
6) Hasta kayıtlarının tutulmasını, hastalık raporlamasının ve bildiriminin yapılmasını açıklayabilir.
7) Laboratuvar ve görüntüleme incelemelerinin seçilme yaklaşımını tartışabilir, birinci basamak sağlık hizmeti ortamında yapılabilenleri uygulayabilir, dış kurum veya ikinci basamakta uygulanabilecek olanların istenme yöntemini betimleyebilir, sonuçlarını tartışabilir, ayırıcı veya kesin tanıyı ve başlangıç tedavi yaklaşımını tartışabilir.
8) Sağlıklılık durumlarını yönetimini tartışabilir.
9) Gereksinime göre taramaları listeleyebilir.
10) İkinci basamak sağlık bakımı gerektiren klinik durumların ayırıcı tanısını tartışabilir ve sevk koşullarını betimleyebilir.
11) Koruyucu hekimlik uygulamalarını tartışabilir.
12) Sağlık hizmeti süreçlerinde, mesleki ve profesyonel yaklaşım bakımından gerekli ilkelere yönelik farkındalık sergileyebilir.
13) Bireysel hastanın sağlık bakımında kanıta dayalı tıp uygulamalarını açıklayabilir.
14) Bağımsız çalışma ve öğrenme yeterlilikleri sergiler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teorik Dersler: Staj Tanıtımı Kırık ve Kırık İyileşmesi Kırık Sınıflaması Ekstremite Kırıkları Çoklu Kırık Hastasına Yaklaşım ve Pelvis Kırıkları Pediatrik Kırıklar Çıkıklar ve Komplikasyonları Osteoartitler Eklem ve Bağ Yaralanmaları Avasküler Nekroz Tenosinovitler Osteoporoz El ve Üst Ekstremite Sorunları Omurga Yaralanmaları Omurga Deformiteleri Bel Ağrısı Kemik Tümörleri Yumuşak Doku Tümörleri Osteokondrozlar ve Legg-Calve Perthes Hastalığı Uygulamalı Eğitim: Direk radyografileri okuma ve değerlendirme Kas iskelet Sistem Muayenesi-I Kas iskelet Sistem Muayenesi-II Atel, Bandaj, Turnike Uygulayabilme Travma sonrası kopan uzvun uygun olarak taşınmasını sağlayabilme Polikinik Ameliyat Servis Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
2) Teorik Dersler Yumuşak Doku Enfeksiyonları Kemik ve Eklem Enfeksiyonları Crush Yaralanma ve Kompartman Sendromu Pediatrik Ayak Sorunları Serebral Palsi Gelişimsel Kalça Displazisi Sınav Uygulamalı Eğitim: Polikinik Ameliyat Servis Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin kaynak kitabı bulunmamaktadır. The course does not have a mandatory resource.
Diğer Kaynaklar: Dersin konuları ile ilgili güncel makaleler ve ders slaytları./Articles mentioned in the course related with topics and lecture slides.

Temel Kaynaklar/Basic Sources:
Campbell operative orthopedics
Rockwood and Green’s fractures in adults
Rockwood and Green’s fracures in children
Tachdjian'ın Pediatrik Ortopedisi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 2
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 1 1 1 1 2 2 2 1
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 3 3 2 1 1 1 1 3 3
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. 3 3 3 3 3 3 1
5) Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. 1 1 1 3 3 3
6) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. 3 3 3 3 3 2 1 2 3 3
7) Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. 3 3 3 3 2 2 2 2
8) Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. 3 3 1 2 1 3 1 1 1
9) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. 1 1 1 3 1 2 2
10) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. 1 1 1 3 1 2 1
11) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. 1 3 1 1
12) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. 3 3 1 1 1 3 1 1 1
13) Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. 1 1 1 3 3 3
14) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. 1 1 3 1 3 1 2
15) Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. 1 1 1 3 1 3 3 1
16) Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. 1 3 1 3 3 3
17) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. 1 2 3 1 3
18) Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. 1 1 3 3 3 1
19) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
20) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. 1 3 3
21) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. 3 3 3
22) Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. 3 3 3
23) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. 1 3 3 3
24) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. 1 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. 3
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 1
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 3
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. 2
5) Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. 1
6) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. 3
7) Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. 3
8) Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. 2
9) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. 3
10) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. 2
11) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. 2
12) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. 3
13) Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. 2
14) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. 2
15) Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. 2
16) Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. 1
17) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. 1
18) Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. 2
19) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
20) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. 2
21) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. 1
22) Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. 2
23) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. 3
24) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 65
Final Sözlü 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 35
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 65
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 2 32
Uygulama 2 24
Derse Özgü Staj 2 32
Sunum / Seminer 2 24
Final 1 8
Toplam İş Yükü 120