UNI169 İş Sağlığı Ve Güvenliği (Üniversite Seçmeli Ders)İstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI169
Ders İsmi: İş Sağlığı Ve Güvenliği (Üniversite Seçmeli Ders)
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İş hukuku,İş güvenliği kavramlarının, tehlike ve risk kavramlarının öğretilmesi, risk etmenlerinin fark edilmesi, tehlike kavramına duyarlılığının geliştirilerek, iş güvenliği kültürünün oluşturulması, iş kazalarının oluşma nedenlerinin kaza teorileri incelenerek, azaltılması için önleyici faaliyetlerin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği: İş hukuku ile İş Sağlığı ve Güvenliği Temel Kavramları, Risk Etmenleri ve Çeşitleri, Ortam Gözetimi, İş Kazası ve Meslek Hastalıkları Nedenleri, Önleyici Tedbirler ve İş Güvenliği Kültürü,

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tehlike ve risk kavramlarını öğrenir,
2) Risk faktörlerini ve çeşitlerini öğrenir,
3) İş kazalarına ve meslek hastalıklarına neden olabilecek durum ve faktörleri bilir,
4) Kaza teorilerini bilir ve iş güvenliği kültürünü benimser.
5) İş hukuku temel kavramlarını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi Afet ve Acil Durum Yönetimi -
2) İş Sağlığı ve Güvenliği Kavram ve Kurallarının Gelişimi, Amacı, Önemi, Yaşanmış Olaylar Türkiye ve Dünya’da İş Sağlığı ve Güvenliği -
3) İş Kazaları ve Meslek Hastalıklarının Nedenleri ve Doğabilecek Maliyetler Dikkat ve İnsan Etmeni -
4) İş Sağlığı ve Güvenliği ile İlgili Uluslararası ve Ulusal Mevzuat,Yükümlülükler -
5) İşveren’in İşçiyi Gözetme/Koruma Borcunun Dayanağı -
6) Tehlike- Risk İlişkisi, Risk Etmenleri -
7) Ara sınav -
8) Risk Değerlendirmesi ve Risk Yönetimi Apartmanlarda Risk Değerlendirmesi -
9) İşyerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Örgütlenmesi -
10) Yangın ve Acil Durum Yönetimi -
11) Çalışma Ortamı Gözetimi Korunma Politikaları -
12) İş Hijyeni Meslek Hastalıkları, -
13) Güvenlik Kültürü İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri -
14) Uyarı İşaretleri,Koruyucu Teçhizat,Kaza İncelemesi Asansör Bakım ve Denetimi -
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dursun, S., (2012). İş Güvenliği Kültürü. Beta Yayınları.
Esin, A., (2014). İş Güvenliği Uzmanı El Kitabı. ODTÜ Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: İş Hukuku, İş Sağlığı ve Güvenliği ile İlgili Dergiler ve Web Sayfaları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma
3) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.
5) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
6) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
10) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
11) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma
3) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.
5) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
6) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
10) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
11) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ara Sınavlar 1 % 45
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 31
Sunum / Seminer 3 9
Proje 2 6
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 2 7
Final 4 10
Toplam İş Yükü 117