Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PRE032 | ||||
Ders İsmi: | Job Coaching: Place, Train, Maintain | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. KÜBRA KARDEŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Çiçek Günday | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere engellilerin yardımcı teknoloji ihtiyaçları konusunda bilgi ve karar verme becerilerini sunmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler, yardımcı teknoloji ile ilgili temel kavramları, rehabilitasyon mühendisliği kavramında engellileri evde, toplumda, okulda veya iş yerlerinde fonksiyonel ve bilişsel becerilerini geliştirmek için destekleme yollarını öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Engellilerin ihtiyaçları doğrultusunda yardımcı teknolojilere karar verir. 2) Yardımcı teknoloji ile ilgili temel kavramları belirleme becerisi kazanır. 3) Robot destekli rehabilitasyon sistemlerini açıklar. 4) Yardımcı teknoloji kavramında Dünya Sağlık Örgütü-Uluslararası Fonksiyon Sınıflandırmasını (WHO-ICF) belirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yardımcı teknoloji ve rehabilitasyon mühendisliğine giriş, Uygulama Kapsamı (İşitsel, Görsel Destek, Hareketlilik, Spor/Boş Zaman) | |
2) | Yardımcı Teknoloji Kavramında Dünya Sağlık Örgütü Uluslararası Fonksiyon Sınıflandırması (WHO-ICF) | |
3) | Yardımcı Teknoloji için Karar Verme | |
4) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Yardımcı Teknoloji Yaklaşımları | |
5) | Yardımcı teknoloji alanında biyomedikal mühendislik ilkeleri | |
6) | Ticari yardımcı teknoloji ürünleri, sensör uygulamaları ve yardımcı teknoloji cihazlarının tasarım konuları | |
7) | Ara sınav | |
8) | Üst ekstremite için robot destekli rehabilitasyon sistemleri | |
9) | Alt ekstremite için robot destekli rehabilitasyon sistemleri | |
10) | Walking aids, exoskeletons and robotic locomotion | |
11) | Bilgisayar erişilebilirlik araçları, duyusal yardımcılar, mobil cihazlar, aktivite izleme | |
12) | Yardımcı Teknoloji üzerine öğrenci çalışması | |
13) | Yardımcı Teknoloji üzerine öğrenci çalışması | |
14) | SWOT Analizi | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Leach, S. (2002). A Supported Employment Workbook: Using Individual Profiling 1. Who (2001) International Classification Of Functioning, Disability And Health (Icf). Geneva: World Health Organization 2. Henderson, S., Skelton, H. & Amp; Rosenbaum, P. (2008). Assistive Devices For Children With Functional Impairments Impact On Child And Caregiver Function. Developmental Medicine & Child Neurology, 50: 89–98 3. Lopresti, E.F., Mihailidis, A. & Kirsch, N. (2004) Assistive Technology For Cognitive Rehabilitation: State Of The Art. Nurophysiological Rehabilitation, 14 (1/2), 5–39 4. Assistive Technology Decision Tree By Unumprovident (1999) Http://Www.Microsoft.Com/Enable/Download/Default.Aspx#Righttech. Accsess Time : 30 Th May 2011. 5. Galvin, J. C., Scherer, M. J. (1996). Evaluating, Selecting, And Using Appropriate Assistive Technology. Maryland: An Aspen Publication |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
2) Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||||||
3) Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
4) Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 1 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||
5) Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 1 | ||||||||||||||
6) Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 1 | 2 | 2 | 1 | |||||||||||
7) Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
8) Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
9) Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 2 | 2 | 2 | 3 | |||||||||||
10) Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
11) Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 | 2 | 1 | ||||||||||||
12) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||
13) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 1 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||
14) Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||
15) Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 1 | 2 | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 1 |
2) | Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 2 |
3) | Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 2 |
4) | Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 2 |
5) | Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | |
6) | Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | |
7) | Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 1 |
8) | Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 1 |
9) | Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 1 |
10) | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
11) | Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 |
12) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
13) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 3 |
14) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 3 |
15) | Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 53 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 59 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 118 |