Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ENT014
Ders İsmi: Computer Graphics
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EDİZ ŞAYKOL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilgisayar mühendisi olmak isteyen öğrencilere temel bilgisayar grafiği bilgileri ile OpenGL kullanarak grafik uygulaması geliştirme becerisi kazandırmak, bilgisayar grafiği çizim ve görüntüleme algoritmaları hakkında bilgiler vermek.
Dersin İçeriği: Görüntü oluşumu, 3B’den 2B’ye izdüşüm, grafik veri yapıları, nesne dönüşüm matrisleri, projeksiyon matrisleri, ışıklandırma/gölgelendirme teknikleri, çizgi çizme algoritmaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilgisayar grafikleri temel kavramları, görüntü oluşumunu ve kamera modellerini açıklar.
2) Grafik Arayüzü Gereksinimlerini ve Grafik Uygulaması Temel adımlarını tanımlar.
3) Grafik veri yapılarını açıklar.
4) Dönüşüm Fonksiyonlarını ve Matris kullanımını açıklar.
5) Görüntüleme, İzdüşüm, Işıklandırma ve Çizgi Çizme yöntemlerini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Introduction to Computer Graphics, Image Formation
2) Image Formation and API, OpenGL API, HelloWorld Application
3) OpenGL Default Events, GLUT Events and Callbacks
4) GLUT Advanced Callbacks and Display List Structure
5) Graphics data structures, Vertex List, Edge List, Homogenous coordinates
6) Transformation Matrices, Translation, Rotation, Scaling and CTM
7) OpenGL API Review and Enriched Applications
8) Midterm Exam
9) Viewing, Camera Positioning and Coordinate Conversions
10) Line Drawing, DDA Algorithm, Bresenham's Algorithm
11) Shading Basics, Phong Illuminaton Model
12) Line Clipping, Cohen-Sutherland Algorithm, Execises
13) Area Clipping and Polygon Clipping
14) Texture Mapping Basics, Introduction to Hierarchical Modeling
15) Final Exam

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: Interactive computer graphics : a top-down approach with shader-based OpenGL, Edward Angel, David Shreiner.—6th ed

Computer Graphics C Version, Donald Hearn and M. Pauline Baker.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir.
3) Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
5) Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
6) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir.
8) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
11) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
12) Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir.
14) İstenen ihtiyaçları karşılamak ve verilen bir hesaplama problemini çözmek amacıyla bir bilgisayar sistemi, bileşeni ya da algoritmasını tasarlama, gerçekleme, test etme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
15) Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık, cebir, kombinasyon ve grafik teorisi içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte, bilgisayar mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, dijital mantık tasarımı, dijital sistem tasarımı, bilgisayar mimarisi, işletim sistemleri, mikroişlemci sistem tasarımı, yapay zeka, makine öğrenmesi ve kriptografi mühendisliği alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Bir sistemi, süreci veya ürünü ekonomik, çevre, sosyo-politik, etik, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik ile ilişkili gerçekçi koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir.
3) Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme; çözüm için gerekli yöntemi seçme ve uygulama becerisine sahiptir.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknikleri geliştirme, seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
5) Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
6) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir.
8) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
11) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
12) Proje yönetimi ve risk yönetimi uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ölçekte çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi ve farkındalığa sahiptir.
14) İstenen ihtiyaçları karşılamak ve verilen bir hesaplama problemini çözmek amacıyla bir bilgisayar sistemi, bileşeni ya da algoritmasını tasarlama, gerçekleme, test etme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
15) Türevsel denklemler, integral hesapları, doğrusal cebir, mantık, cebir, kombinasyon ve grafik teorisi içerecek şekilde ileri matematik eğitimi ile birlikte, bilgisayar mühendisliğinde veri yapıları ve algoritmalar, programlama dilleri, dijital mantık tasarımı, dijital sistem tasarımı, bilgisayar mimarisi, işletim sistemleri, mikroişlemci sistem tasarımı, yapay zeka, makine öğrenmesi ve kriptografi mühendisliği alanlarını kapsayan mühendislik eğitimine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 28 0 1 28
Laboratuvar 28 0 1 28
Ara Sınavlar 1 25 2 27
Final 1 45 2 47
Toplam İş Yükü 130