Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ032 | ||||
Ders İsmi: | Rekombinant DNA Teknolojileri ve Hücre Kültürü Yöntemleri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BETÜL GİRAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üye. Betül GİRAY | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Rekombinant DNA teknolojilerini ve Hücre kültürü yöntemlerini ve kullanım alanlarını detaylı bir şekilde öğretmek ve bu yöntemlerin ilaç endüstrisindeki yeri ve öneminin öğrencilere kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Rekombinant DNA teknolojilerini; Temel teknikleri, uygun vektör seçin kriterleri, restriksiyon enzimleri ve uygun restriksiyon enzimlerinin seçimi, gen klonlama, cDNA kütüphanelerinin oluşturulması, çeşitli mikroorganizmalar kullanılarak proteinlerin ifade ettirilmesi, proteinlerin saflaştırılması ve tayini, uygun hücre kültür besiyerleri seçimi, ve hücre kültürü analizleri konularının içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Rekombinant DNA teknolojilerinde kullanılan temel teknikleri öğrenecek, vektör çeşitlerini sınıflandırabilecektir. 2) Restriksiyon enzimlerini tanımlayabilecek, uygun restriksiyon enzim seçimini gerçekleştirebilecektir 3) Tüm moleküler biyolojik yöntemleri açıklayabilecek, amaca uygun yöntem seçimini gerçekleştirebilecektir. 4) Gen klonlamayı öğrenecek, gen aktarım yöntemlerini sınıflandırabilecektir. 5) Gen ifade vektörlerini tanıyabilecek, uygun vektörü seçebilecektir. 6) cDNA kütüphanelerini oluşturabilecek ve tarama yöntemlerini açıklayabilecektir, 7) Rekombinant protein üretimini açıklayabilecek, kullanım alanlarına göre sınıflandırabilecektir. 8) Hücre kültürü yöntemlerini tanıyabilecek, uygun yöntemin analizini gerçekleştirebilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Rekombinant DNA teknolojisine giriş, uygulama alanları | |
2) | Rekombinant DNA teknolojisinde kullanılan temel teknikler; hedef DNA molekülünün eldesi, aktarımı | |
3) | Restriksiyon enzimleri, uygun restriksiyon enzimi seçimi | |
4) | Vektörler; plazmidler, Bakteriyofajlar, Kozmidler M13 vektörleri ve uygun vektörlerin seçimi | |
5) | Genomik DNA, plazmid DNA izolasyon yöntemleri | |
6) | DNA molküllerinin görüntüleme yöntemleri, yeni nesil sekanslama | |
7) | Gen ifade vektörleri; maya vektörleri, memeli hücre vektörleri, süper vektörler (BAC,YAC,MAC,HAC); | |
8) | ara sınav | ders notları |
9) | Primer dizaynı, hedef bölgenin PCR ile amplifikasyonu, PCR çeşitleri, uygun yöntemin seçimi | |
10) | Gen transfer yöntemleri; kimyasal transformasyon, elektroporasyon, hayvanlara gen aktarımı, bitkilere gen aktarımı | |
11) | Genomik ve cDNA kütüphanelerinin oluşturulması ve taranması | |
12) | Bakteriler ve ökaryotik hücrelerde posttranskripsiyonal mekanizmalar ve rekombinant protein üretiminde uygun mikroorganizmanın seçimi | |
13) | Rekombinant protein üretimi | |
14) | Hücre Kültürü Yöntemleri | |
15) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Mustafa Arık Genetik Mühendisliği Rekombinant DNA Teknolojileri Prof. Dr. Bilge Hilal ÇADIRCI |
Diğer Kaynaklar: | Recombinant DNA Technology Sardul Singh Sandhu Cell Culture Techniques Michael Aschner; Cristina Suñol; Anna K Bal-Price |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | |||||||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | |||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | |||||||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 2 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 1 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 2 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 1 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 54 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 86 |