ECZ028 İlaç Araştırma ve Geliştirmede Biyobelirteçlerİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECZ028
Ders İsmi: İlaç Araştırma ve Geliştirmede Biyobelirteçler
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MEHMET FERİT İSBİR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Mehmet F. İsbir
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çok masraflı ve uzun soluklu bir süreç olan yeni ilaç araştırma ve geliştirme çalışmalarında maddiyat ve zaman ile ilgili zorlukların aşılması için faydalanılan biyobelirteçler hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği: Biyobelirteç tanımları ve uygulamaları
Klinik sonuç için biyobelirteçler, biyobelirteç olarak kabul edilen semptomlar
Biyobelirteç olarak sonlanım noktaları, "surrogate"
Biyobelirteç türler, neden önemlidir?
Diagnostik biyobelirteçler
Prognostik biyobelirteçler
Prognostik ve öngörücü biyobelirteçler
İlaç araştırma ve geliştime çalışmaları
İlaç geliştirmede kullanılan biyobelirteçler için analitik yöntemlerin validasyonu
Dijital biyobelirteçlerin geleceği


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersin sonunda öğrenciler biyobelirteç tanımları ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.
2) Bu dersin sonunda öğrenciler klinik sonuç için biyobelirteçler, biyobelirteç olarak kabul edilen semptomlar hakkında bilgi sahibi olur.
3) Bu dersin sonunda öğrenciler biyobelirteç olarak sonlanım noktaları, "surrogate" hakkında bilgi sahibi olur.
4) Biyobelirteç türleri hakkında bilgi sahibi olur ve biyobelirteçlerin önemlerini anlar.
5) Bu dersin sonunda öğrenciler diagnostik biyobelirteçleri tanımlar ve örnek verir.
6) Bu dersin sonunda öğrenciler prognostik biyobelirteçleri tanımlar ve örnek verir.
7) Bu dersin sonunda öğrenciler koruyucu biyobelirteçleri tanımlar ve örnek verir.
8) Bu dersin sonunda öğrenciler prognostik ve öngörücü biyobelirteçler tanımlar ve örnek verir.
9) Bu dersin sonunda öğrenciler ilaç araştırma ve geliştime çalışmaları aşamalarını öğrenir.
10) İlaç geliştirmede kullanılan biyobelirteçler için analitik yöntemlerin validasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
11) Bu dersin sonunda öğrenciler dijital biyobelirteçlerin geleceği hakkında bilgi sahibi olur ve tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyobelirteç tanımları ve uygulamaları Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
2) Klinik sonuç için biyobelirteçler, biyobelirteç olarak kabul edilen semptomlar Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
3) Biyobelirteç olarak sonlanım noktaları, "surrogate" Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
4) Biyobelirteç türleri, neden önemlidir? Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
5) Diagnostic biomarker Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
6) Öngörücü biyobelirteçler Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
7) Prognostik biyobelirteçler Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
8) Koruyucu biyobelirteçler Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
9) Prognostik ve öngörücü biyobelirteçler Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
10) İlaç araştırma ve geliştirme çalışmaları Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
11) İlaç geliştirmede kullanılan biyobelirteçler için analitik yöntemlerin validasyonu Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach
12) Dijital biyobelirteçlerin geleceği Yeni İlaç Araştırmalarında Biyomarkerların Farmakolojik ve Toksikolojik Önemi-Mehmet F. İsbir Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel düzenlemeler : S .Oguzkayalp 2013
Diğer Kaynaklar: Pharmacological and Toxicological Importance of Biomarkers in New Drug Investigations-Mehmet F. İsbir
Biomarker definitions and their applications-Robert M Califf
Pharmacotherapy- A Pathophysiologic Approach

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir.
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. 1
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 38
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 70