ECZ019 Eczacılıkta Yapay Zekaİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECZ019
Ders İsmi: Eczacılıkta Yapay Zeka
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. AYŞEGÜL ÇALIŞKAN İŞCAN
Dersi Veren(ler): Dr. Ayşegül Çalışkan İşcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Biz biliyoruz ki, artık eczacılık mesleği geleceğin teknolojilerinden yadsınamaz bir şekilde ayrılamaz durumdadır Bunu da İSÜ’nün yüksek insan zekâsı potansiyeline sahip, araştırmayı kendisine birincil görev edinmiş öğretim elemanları ve öğrencileri sağlayacaktır.

Eczacılık, ilaç sektörünün her alanında etkili bir meslektir. İlaç moleküllerinin vücut komponentlerindeki yolculuğu, insanların genetik profillerine göre değişiklik göstereceğinden, aynı hastalığa sahip farklı genetik profillerin mutasyona uğramış proteinlerle etkileşerek moleküler yapının kişiye özellik kazanmasını sadece eczacı adayları bilecektir. O nedenle, eczacılık öğrencileri kendi yeteneklerini geliştirme aşamalarında, multidisipliner olarak teknolojik gelişmeleri çok iyi bilmek ve bu bilgileri halkın sağlığına yönelik olarak fayda modelleri oluşturmak ve sistemi organize edebilmek için eğitileceklerdir.

İSÜ Eczacılık Fakültesindeki araştırmacılar, örneğin yeni kanser ilaçları geliştirmekten toksikolojik profilleri incelemeye ve ilaç moleküllerini ilgilendiren sağlık konularında yalnızca Türkiye’nin değil dünya ülkelerinin sağlık alanındaki zorluklarını ele almak için ”Yapay Zekâ” araçlarını kullanabilme kapasitesine sahip olduklarını anlayacaklardır. Çünkü, yapay zekâ bir düşünce tarzından çok daha ileri düzeyde bir konsantrasyon ve geleceği biçimleme içermektedir. Bu teknolojinin eczacılık alanında kullanılmasına sahip olan kişiler toplumların sağlık anlayışını değiştirme ve İlaç molekülleriyle iyileştirme anlayışında büyük sorunları cevaplandırmaya kendi yetenekleri ölçüsünde hazır olacaklardır. Dolayısıyla, dersin amacı eczacılık mesleğinin teknolojik ilerlemelerin gerisinde kalmamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Yapay zekâ, artık günümüzde geleceğin yüksek teknoloji açılımının önemli bir uygulama alanı olmuştur. Sağlık alanı denildiğinde ki, bunun en öne çıkan kısmı olan ilaç moleküllerini büyük ölçüde kapsayan ve ucu-açık gelişme içindeki tüm farmasötik sektörleri etkileyen çarpıcı yaklaşımlar silsilesi olduğunu anlamaktayız. Bu ders yapay zekâ tanımını, tarihsel sürecini, günümüzde hangi alanlarda kullanıldığını, ilaç keşfi ve geliştirme süreçlerine nasıl entegre edilebileceğini, eczacılık sektöründe yapay zeka temelli uygulamaları, biyoinformatik ve kişiselleştirilmiş tıp alanında yapay zeka uygulamalarını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapay zekâ ve alt grupları hakkında bilgi sahibi olur
2) Eczacılıkta ülkemizde ve dünyada yapay zekâ temelli oluşturulmuş uygulamalar ve girişim örnekleri hakkında bilgi sahibi olur
3) Farmakogenetik kavramını öğrenir
4) OMİK teknolojileri (genomik, transkriptomik, proteomik) hakkında detaylı bilgi sahibi olur
5) İlaç keşfi ve geliştirme süreçlerine OMİK teknolojilerinin nasıl entegre edileceğini öğrenir
6) Transkriptom verisi hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur ve transkriptom verisi üzerinden ilaç yeniden konumlandırma (repositioning) yapabilir
7) İlaç yeniden konumlandırma için kullanılan web araçlarını öğrenir
8) Moleküler kenetlenme (docking) hakkında bilgi sahibi olur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bakış - Yapay Zekaya Giriş
2) Yapay zekâ tanımı ve tarihçesi, Kullanım alanları, Eczacılıkta yapay zekâ temelli girişimcilik örnekleri
3) İlaç Keşfi ve Geliştirme Sürecinde Yapay Zekâ, Farmakogenetik
4) OMİK Teknolojileri
5) Genomiks-ilaç direnci-kişiselleştirilmiş tıp ilişkileri irdelemesi, Genetik profilin kodladığı proteinlerin çeşitli hastalıklardaki rollerinin ilaç molekülü oluşturmadaki faktöriyel etkileri
6) Transkriptom Veri Analizi I
7) Transkriptom Veri Analizi II
8) Vize Haftası
9) İlaç yeniden konumlandırma, İlaç yeniden konumlandırma web araçları
10) Moleküler kenetlenme (docking)
11) Moleküler Yolak Analizleri
12) Öğrenci Proje Sunumları
13) Öğrenci Proje Sunumları
14) Öğrenci Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Dijital Sağlık Uygulamalarında Yapay Zeka Selma Büyükgöze, Ebru Dereli, Kırklareli Üniversitesi Teknik Bilimler MYO, Kırklareli, Türkiye

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. 1 1 1 1 1 1 1 1
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. 1 1 1 1 1 1 1 1
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. 2 1 1 1 1 1 1 1
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. 1 1 1 1 1 1 1 1
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. 2 1 1 1 1 1 1 1
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. 1 1 1 1 1 1 1 1
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. 1 1 1 1 1 1 1 1
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. 1 1 1 1 1 1
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. 1 1 1 1 1 1 1 1
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. 2
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. 1
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. 1
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. 2
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. 1
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. 1
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. 3
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. 1
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. 1
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 2 11
Final 2 16
Toplam İş Yükü 83