Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM080
Ders İsmi: Dünya Metropolleri: Modernite ve Mimarlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Metropoliten ortamın modernlik ürettiğini göstermek.
Dersin İçeriği: Bugünkü dünyayı vareden radikal değişimler bütünü olarak modernlik öncelikle kentlerde, ağırlıklı olarak da metropollerde yeşerdi. Tüm mekanları değiştirmiş ve değiştirmekte olsa da en fazla kentleri değiştirdi/dönüştürdü. Ders, dünya genelindeki bu değişimi tek bir kültür coğrafyasıyla sınırlı kalmayarak, bir dizi önemli metropolü eksen alarak gözden geçirmeye yöneliktir. Amaç, farklı metropollerin farklı modernlikler, farklı toplumsallıklar, farklı kültürler, farklı mimarlıklar ürettiğini, tekil bir modernlik güzergahının mümkün olmadığını tartışmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modernitenin kuramsal altyapısıyla tanışmak.
2) Modern metropolitan yaşam kuramlarıyla tanışmak.
3) Mimarlığı kentsel ortamda tartışmayı öğrenmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Modernlik nedir? Metropoller ve modernliğin üretimi meselesi
2) Londra: 16. Yüzyıldan bugüne
3) Amsterdam: 17. Yüzyıldan bugüne
4) İstanbul: 18. Yüzyıldan bugüne
5) Paris: 18. Yüzyıldan bugüne
6) Kalküta: 17. Yüzyıldan bugüne
7) Yarıyıl sınavı
8) St. Petersburg: 18. Yüzyıldan bugüne
9) Berlin: 18. Yüzyıldan bugüne
10) Tokyo: 18. Yüzyıldan bugüne
11) New York: 18. Yüzyıldan bugüne
12) Kahire ve İskenderiye: 19. Yüzyıldan bugüne
13) Hong Kong: 19. Yüzyıldan bugüne
14) Tahran: Geç 19. Yüzyıldan bugüne

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uğur Tanyeli, Korku Metropolü İstanbul: 18. Yüzyıldan Bugüne, Metis, İsdtanbul, 2022.
Efnan Dervişoğlu, Türkiye Perspektifinden Kent Sosyolojisi Çalışmaları, Örgün Yayınevi, Ankara, 2010.
Henri Lefevbre, Kentsel Devrim, Sel Yay., İstanbul, 2021
Diğer Kaynaklar: Lewis Mumford, Tarih Boyunca Kent - Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği, çev. Tamer Tosun, Gürol Koca, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2013.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 3
Toplam İş Yükü 75