SBK020 Milliyetçilik Kuramlarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK020
Ders İsmi: Milliyetçilik Kuramları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FATEME AYŞİN ANKA
Dersi Veren(ler): Fatemeh Dehghan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı 19. Yüzyıl değişim ve dönüşümlerini irdeleyerek, ulus ve ulusçuluk kavramlarının değişim ve dönüşümlerini açıklamaya çalışacak anlamlı verileri yorumlayacak akademik veriler ile katılımcıları donatmaktır. Bu nedenle genel olarak ders toplumsal ilişkiler arasında var olan etkileşimleri anlamlandırmak üzerinedir. Katılımcılarda ulusal, uluslararası ekonomik teknik değişim ve dönüşümlerin ekonomik ve sosyal tabanda yol açtığı değişim ve dönüşümleri sorgulamaları hedeflenmektedir. Ders ulusal ve uluslararası ekonomik ve siyasal gelişmeleri biçimlendiren sosyal gelişmeleri, “değişimleri” sorgulayarak, tarihte yaşanmış örnekleri ile devrinin çözüm yöntemlerini analiz etmeyi hedeflemektedir.

Dersin İçeriği: Dersin içeriği “yeni” diye nitelendirilen “düzen” anlayışının, “eski” olandan (feodal düzen) farklılıklarını tartışmaya açarak, yapılmış değişimlerin ekonomik ve sosyal dönüşümlerini irdeleyecek bir alt yapıyı kurmak için geniş bir okuma içeriği ile donatılmıştır. Bu çerçevede her hafta tartışılacak konunun içeriği ve bu içeriğe gidişte seçilmiş 4/5 kitap ile katılımcıların donanımının geliştirilmesi hedeflenmiştir. Verilen kaynaklar konu ile bağlantısı olan ve asgari düzeyi ifade eder. İlgili konularda kendisini geliştirmek isteyen katılımcılara yapmış olduğu kütüphane çalışmasına, kaynakçasına ilave olarak geniş bir okuma listesi kuşkusuz önerilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında milliyetçilik tartışmaları üzerine yürütülen genel kuramsal tabana ve analiz düzeyine sahip olur.
2) Sınıfsal analiz ve milliyetçilik tartışmalarını tarihi dönüşümleri ile bilir.
3) Devlet ve yeni dünya düzeni tartışmalarını, iktidar devlet ilişkilerini tanımlar.
4) Demokrasi ve yurttaşlık kavramlarını, milli kimlik ve söylem içindeki tartışmalarını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel işleyişi anlatılarak, bilimden, bilimsel olandan ne anlaşıldığı sorgulanacak, Sosyal Bilim ile Fen Bilimleri arasında var olan ilişki sorgulanacaktır. Bilim de “doğru” ve “yanlış” gibi kavramların anlamları tartışılacaktır. Bilim içinde sosyal bilimlerin konumu ve özellikle sosyal bilimler içinde “tarihin” yeri üzerinde durulacaktır. “Bilimin işlevi var olan doğruları parçalamak mı?” Sorusunun değişik alanlar için farklı kaynaklardan tanımları yapılacaktır. Önerilen Kaynaklar: 1- Cemal YILDIRIM, Bilim Felsefesi, Remzi Kitapevi, İstanbul,1985. 2- Leslie LİPSON, Politika Biliminin Temel Sorunları, Birlik Yayınları 3- Cavid TÜTENGİL, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, Ayko Yayınları 4- Eric J. HOBSBAWM, Tarih Üzerine, Bilim ve Sanat Yayınları 5- Francis FUKUYAMA, Büyük Çözülme, İnsanın Doğası ve Toplumsal Düzenin Yeniden Oluşması, Sabah Kitapları, İstanbul,2000.
2) Kavramsal tartışma açılacak, ekonomik yapıyı biçimlendiren temel aktörler anlatılacaktır. “Yeni Dünya Düzeni” olarak tanımlamada belirleyici olan birimler ele alınacak, insanın grup haline gelişi, toplumsal biçimlenmeye ilişkin modeller tanımlanarak, “iktidar-devlet” oluşumuna ilişkin genel teoriler, kısaca “erken dönem devlet teorileri” anlatılıp tartışılacaktır. Önerilen Kaynaklar; 1- Henri J. CLAESSEN, Erken Devlet, İmge Yayınları 2- Cem EROĞUL, Devlet Nedir?, İmge Yayınları 3- M..Ali OĞULLARI, Tanrı Devletinden Kral Devlete,İmge Yayınları 4- , Kral Devlet yada Ölümlü Tanrı, İmge Yayınları 5- , İmparatorluktan, Tanrı Devletine, İmge Yayınları
3) Eski düzen tartışması ve feodal dönem ve özelliklerinin tartışılması, feodal dönem ve feodal kültür ve bugüne yansımalarının tartışılması. Ref2
4) Ekonomik güç ve iktidar kavramı arasındaki ilişkiler. Tarihsel gelişimi içinde iktisat kavramlarının dönüşümü ve bunun iktidar ve yönetim felsefelerine etkisi. İktidarın değişen içeriğinin sorgulanması. Ref2
5) Üretim araçları ve üretim kültürü ile ekonomi arasındaki ilişki, üretim ile kültür arasındaki etkileşimin sorgulanması, otoriter rejimler ve ekonomik kriz, ekonomik yapılanma ve kalkınma modellerinin sorgulanması. Gelir dağılımı ve kriz yönetimi, görece avantajlıların bir modeli olarak devlet ve ekonomik modeller ve sınıflı toplumların inşası. Çatışma kuramları ve uzlaşı modellerine geçiş: DEMOKRASİ. Ref3
6) Demokrasi ve Yurttaşlık Kavramı. Yurt ve Yurttaşlık kavramının gelişimi ve modernleşme kuramları Ref5
7) Demokrasi; çoğunluk ilkesine geçiş, yurttaşlık ve çoğunluğun inşası, biçimlenmesinde, ekonomi ve toplum. Ulusçuluk ve uluslaş(tır)ma kuramları. Ref4
8) Türk Kültürü ve Kimliği tartışmaları, Türkiye’de milliyetçilik ve teorik ve tarihsel tartışmaları. Önerilen Kaynaklar: 1) Mesut Eren (Edt.), Türk Kültürü ve Kimliği, Yayın Danışmanı, Bozkurt Güvenç,Kültür Üniversitesi Yayınları No:54, İstanbul.T.Y. 2) Ziya Gökalp, Türkçülüğün esasları, Hazırlayan, Bilgehan Atsız Gökdağ, Akçağ yayınları,2018. 3) Hüseyin Nihal Atsız, Türkçülüğe Karşı Haçlı Seferleri ve Çektiklerimiz, Ötüken Neşriyat, 2018. 4) Hüseyin Nihal Atsız, Türk Ülküsü, Bozkurt… 5) Alparslan Türkeş, 1944 Milliyetçilik Olayı, Bilgeoğuz Yayınları, 2020. 6) Masami Aral, Jön Türk Dönemi Türk Milliyetçiliği, Çev. Tansel Demirel, İletişim Yayınları, 2003. 7) Süleyman Seyfi Öğün, Politika ve Kültür, Dora Yayıncılık, 2010.
9) Modernleşme kuramları, milli söyleme etkisi. Türkiye’de modernleşme ve muhafazakarlık tartışmaları içerisinde, ilerlemeci anlayışın yeri. Türkiye’de Burjuvazinin gelişimi ve sınıfsal yapıların analizinde “sınıf” yaklaşımı ve sorunlarının analizi. Ref7
10) Çoğunluk Kültürü olarak demokrasi tanımlarından azınlık tanımları ve ekonomik modellerine geçiş süreci. Türkiye’de Azınlık kavramının gelişimi. Çok kültürlülük tartışmaları. Önerilen Kaynaklar: 1) Bertrand De JOUVENEL, İktidarın Temelleri, Çev. Nejat Muallimoğlu, İstanbul. 2) Steve FENSTON, Etnisite, Irkçılık Sınıf-Kültür,Phoenix Yayınevi,2001. 3) Justin McCarthy, Müslümanlar ve Azınlıklar, İnkılap Yayınları 4) Levent ÜRER, Azınlıklar ve Lozan Tartışmaları, Derin Yayınevi. 5) Önder KAYA, Tanzimat’tan Lozan’a Azınlıklar, Yeditepe Yayınevi,2004 6) Baskın ORAN, Küreselleşme ve Azınlıklar, İmaj Yay. Ankara 7) Savas COBAN, Azınlıklar ve Dil,Küreselleşme ve Ulus-Devlet, Su Yayınları
10) Çoğunluk Kültürü olarak demokrasi tanımlarından azınlık tanımları ve ekonomik modellerine geçiş süreci. Türkiye’de Azınlık kavramının gelişimi. Çok kültürlülük tartışmaları. Önerilen Kaynaklar: 1) Bertrand De JOUVENEL, İktidarın Temelleri, Çev. Nejat Muallimoğlu, İstanbul. 2) Steve FENSTON, Etnisite, Irkçılık Sınıf-Kültür,Phoenix Yayınevi,2001. 3) Justin McCarthy, Müslümanlar ve Azınlıklar, İnkılap Yayınları 4) Levent ÜRER, Azınlıklar ve Lozan Tartışmaları, Derin Yayınevi. 5) Önder KAYA, Tanzimat’tan Lozan’a Azınlıklar, Yeditepe Yayınevi,2004 6) Baskın ORAN, Küreselleşme ve Azınlıklar, İmaj Yay. Ankara 7) Savas COBAN, Azınlıklar ve Dil,Küreselleşme ve Ulus-Devlet, Su Yayınları
11) “Yerleşik ve Göçmen” kültürü tanımları ve Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar, Sosyal Sermayenin ayırıcı işlevleri nelerdir? Sosyal sermayenin seçme ve yayma işlevi, ulusaşırı toplumsal alanlara köprü olma fonksiyonu. Önerilen Kaynaklar: 1- Thomas FAİST, Ulusaşırı Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar, Bağlam Yayınları. 2- Gerard CHALLAND, Göçebe İmparatorluklar ,Doğan Yayınları 3- Karoly CZEGLEDY, Bozkır Kavimlerinin Doğudan Batıya Göçlerei, Özne Yayınları 4- Çok Yazarlı, Sınır Tanımayan Sorunlar, Uluslar arası İlişkilerde; Güç, Yurttaşlık, İnsan Hakları, Toplumsal Cinsiyet, Bağlam Yayınları, İst, 2003.
12) Yöneten ve yönetilen ayrımı ve itaat kavramı. Yönetilme kültüründen yönetme kültür, anlayış ve felsefesine geçiş. Önerilen Kaynaklar: 1- Erich FROMM, İtaatsizlik Üzerine, Çev. Ayşe SAYIN, Kariyer Yayıncılık, İstanbul 2- Jurgen HABERMAS, Rasyonel Bir Topluma Doğru, Öğrenci Protestosu, Bilim Siyaset, Vadi Toplum Yayınları, Ankara,1992. 3- Andre RİBARD, İnsanlığın Tarihi, Say Yayınları, İstanbul,1983. 4- Iain CHAMBERS, Göç, Kültür, Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,2005.
13) Özgürlük Eşitlik tartışmaları. Rekabet arayışı ve kültürel gruplar arası rekabet arayışları. Kültürlerin yönetim biçimi olarak demokrasi, bireysel hak ve özgürlükler, insan hakları tartışmaları çerçevesinde evrensel kriterlere doğru bir arayış. Ekonomik, sosyal ve kültürel eşitsizliklerden çıkış arayışı olarak insanlar arası dayanışma ve cemaatlerin ön plana çıkarılması süreci. Cemiyet sürecinden cemaatlere yeniden dönüşte özgürlüklerin yeniden tartışılması. Ref8
14) Türkiye’de uygulanan ekonomik politikaların kısa bir tanıtımı ve dönemsel uygulamaların incelenmesi Ref7

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dominique SCHNAPPER, Yurttaşlar Cemaati; Modern Ulus Fikrine Dair, Kesit Yayıncılık
E. BALİBAR, Dersimiz Yurttaşlık, Kesit Yayıncılık
Füsun ÜSTEL, Yurttaşlık ve Demokrasi, Dost Yayınları
Anthony D. Smith, Milli Kimlik, İletişim Yayınları, İstanbul,1994.
Tom BOTTOMORE, H. MARSHALL, Yurttaşlık ve Toplumsal Sınıflar, Gündoğan Yayınları, İstanbul.
Brian Redhead (Der), Siyasal Düşüncenin Temelleri, Alfa Basım Yayım Dağıtım A.Ş.,
Ernest GELLNER, Uluslar ve Ulusçuluk, İnsan Yayınları
William E. CONNOLLY, Kimlik Farklılık, Ayrıntı Yayınları,1995.
Hilmi YAVUZ, Felsefe ve Ulusal Kültür, Çağdaş Yay.
Eric J. HOBSBAWM, 1780’den Günümüze Milliyetler ve Milliyetçilik,Ayrıntı Yayınları,1993.
E.J. HOBSBAWM, Devrim Çağı 1780-1848, V Yayınları
Carlton J.H. HAYES, Milliyetçilik Bir Din, Çev. Murat Çiftkaya, İstanbul, İz Yayıncılık.
Mesut Eren (Edt.), Türk Kültürü ve Kimliği, Yayın Danışmanı, Bozkurt Güvenç,Kültür Üniversitesi Yayınları No:54, İstanbul.T.Y.
Ziya Gökalp, Türkçülüğün esasları, Hazırlayan, Bilgehan Atsız Gökdağ, Akçağ yayınları,2018.
Hüseyin Nihal Atsız, Türkçülüğe Karşı Haçlı Seferleri ve Çektiklerimiz, Ötüken Neşriyat, 2018.
Hüseyin Nihal Atsız, Türk Ülküsü, Bozkurt…
Alparslan Türkeş, 1944 Milliyetçilik Olayı, Bilgeoğuz Yayınları, 2020.
Masami Aral, Jön Türk Dönemi Türk Milliyetçiliği, Çev. Tansel Demirel, İletişim Yayınları, 2003.
Süleyman Seyfi Öğün, Politika ve Kültür, Dora Yayıncılık, 2010.
Diğer Kaynaklar: Dominique SCHNAPPER, Yurttaşlar Cemaati; Modern Ulus Fikrine Dair, Kesit Yayıncılık
E. BALİBAR, Dersimiz Yurttaşlık, Kesit Yayıncılık
Füsun ÜSTEL, Yurttaşlık ve Demokrasi, Dost Yayınları
Anthony D. Smith, Milli Kimlik, İletişim Yayınları, İstanbul,1994.
Tom BOTTOMORE, H. MARSHALL, Yurttaşlık ve Toplumsal Sınıflar, Gündoğan Yayınları, İstanbul.
Brian Redhead (Der), Siyasal Düşüncenin Temelleri, Alfa Basım Yayım Dağıtım A.Ş.,
Ernest GELLNER, Uluslar ve Ulusçuluk, İnsan Yayınları
William E. CONNOLLY, Kimlik Farklılık, Ayrıntı Yayınları,1995.
Hilmi YAVUZ, Felsefe ve Ulusal Kültür, Çağdaş Yay.
Eric J. HOBSBAWM, 1780’den Günümüze Milliyetler ve Milliyetçilik,Ayrıntı Yayınları,1993.
E.J. HOBSBAWM, Devrim Çağı 1780-1848, V Yayınları
Carlton J.H. HAYES, Milliyetçilik Bir Din, Çev. Murat Çiftkaya, İstanbul, İz Yayıncılık.
Mesut Eren (Edt.), Türk Kültürü ve Kimliği, Yayın Danışmanı, Bozkurt Güvenç,Kültür Üniversitesi Yayınları No:54, İstanbul.T.Y.
Ziya Gökalp, Türkçülüğün esasları, Hazırlayan, Bilgehan Atsız Gökdağ, Akçağ yayınları,2018.
Hüseyin Nihal Atsız, Türkçülüğe Karşı Haçlı Seferleri ve Çektiklerimiz, Ötüken Neşriyat, 2018.
Hüseyin Nihal Atsız, Türk Ülküsü, Bozkurt…
Alparslan Türkeş, 1944 Milliyetçilik Olayı, Bilgeoğuz Yayınları, 2020.
Masami Aral, Jön Türk Dönemi Türk Milliyetçiliği, Çev. Tansel Demirel, İletişim Yayınları, 2003.
Süleyman Seyfi Öğün, Politika ve Kültür, Dora Yayıncılık, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3 3 3 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3 3 3 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3 3 3 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 2 2 2 2
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3 3 3 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3 3 3 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3 3 3 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3 3 3 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3 3 3 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 2 2 2 2
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 2
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 2
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Sunum / Seminer 4 8
Ödevler 3 6
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 114