HIR030 Eleştirel Medya Okuryazarlığıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIR030
Ders İsmi: Eleştirel Medya Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. AZİZ ARSLAN
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞÜKRAN PAKKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: - Kitle iletişim araçları ve sunulan içeriklerin hedef kitlenin tüketim
alışkanlıklarına bağlı olarak toplumsal, kültürel ve ekonomik
yaşama etkisini irdelemek, - Medyanın toplumlar, okuyucular ve dinleyiciler üzerindeki
etkilerini anlamak, - Propaganda-ikna etme teknikleri ve kamuoyu oluşumu, bakış
açıları, önyargılar ve kalıp yargıların (stereotipler) fark edilmesi, gerçek ve kurgunun (yorum, görüş vb.) ayırt edilmesini sağlamak,- Görsel, yazılı ve işitsel medyada medyaokuryazarlığı ile eleştirel, okuma yapabilme ve iletileri anlamlandırma –analiz edebilme
becerisine öğretebilmek.
Dersin İçeriği: Medyanın gücü ile birlikte kitle iletişim araçlarının toplumlar üzerinde etkisi, globalleşme sürecinde değişen ve gelişen kitle iletişim araçlarının yeni dünya düzenine göre şekillenmesi ve yeni söylemler, medya üzerindeki baskı güçleri, devletlerin etkisi, medyanın demokratikleşmesi ve sansür mekanizmaları, ifade özgürlüğü, kişilik hakları, bilgi edinme, kamu yararı, yazılı ve görsel medyayı eleştirel okuma/izleme, dünyada ve Türkiye'de medya okuryazarlığına bakış.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Medyanın işleyişi, haber ve iletinin temel kavramları ile etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
2) 2. Medyanın dilini doğru anlamayı ve analiz etmeyi öğrenir.
3) 3. Medyada hazırlanan içeriklerin üretim süreçlerini öğrenir ve eleştirel okuma yapabilir
4) 4. Medya mesajlarını pasif olarak absorbe etmek yerine aktif olarak kendisine absorve edilmeyi çalışılanı görür ve ikna edilmesi zorlaşır.
5) 5. Aktif bir okur olur, alternatif medya içeriği üretebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medya Okuryazarlığı ve Bilgi Okuryazarlığı- Temel Tanım ve Kavramlar
2) Medyanın Genel Durumu- Tarihi, Gelişim Süreci, Türkiye'de ve Dünyada Güncel Durum
3) İletişim Çağı ve Kültür Endüstrisi Aracı Olarak Medyanın Ekonomik-politik ve Sosyokültürel Etkileri
4) Medya Mesaj Türleri ve Etkileri
5) Bilgi ve Haber: Gündem Belirleme, Propaganda, Manipülasyon
6) Bilgi yayma ve yanıltma gücü: Medya ve algı yönetimi, İkna, İspat, Arka Plan
7) Medya Okuryazarlığı ve Bloom, Bandura, Gerbner ve McLuhan'ın Yaklaşımları
8) Eleştirel okuma kavramı- eleştirel izleyicilik
9) ASSIGNMENTS WEEK
10) Tüketim kültürü ve medya: Medyada stereotipleştirme
11) Medyada dil kullanımı: Şiddet, Irkçılık, Güzellik ve Beden İmgesi
12) Medyada kadın ve erkek rolleri
13) Yeni Medya ve Dijital Eleştirel okuryazarlık
14) Unutulma Hakkı- Medya Okuryazarlığı Araştırmaları, Medyanın Kullanımının Etkileri, Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İletişimin ABC'si- Ünsal Oskay,
İletişim Araştırma ve Kuramları Prof. Dr. Şermin Tekinalp,
Temel Gazetecilik Prof. Dr. Oya Tokgöz,
Medya Okuryazarlığı El Kitabı-Kemal İnal
Diğer Kaynaklar: Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanlarına ilişkin, mesleğin gerektirdiği tüm bilgi, beceri ve yeterliliğe sahip olurlar ve alanın gerektirdiği yapısal özelliklere hakimdirler. 3 3 3 3 3
2) Marka yönetimi, pazarlama iletişimi, kurumsal iletişim, reklam stratejisi geliştirme alanlarında bilgiye sahiptirler. Halkla ilişkiler kampanyası oluşturma, planlama ve yönetme becerisine sahiptirler. 3 3 2 2 3
3) Alanla ilgili değişen ve gelişen iletişim yöntemleri ve teknolojileri hakkında bilgi ve beceriye sahiptirler. 3 2 3 2 3
4) İlgili paydaşlar ve hedef kitle arasındaki iletişimi yönetme becerisine sahip olurlar. Farklı paydaşların iletişim özelliklerine göre uygun iletişim strateji ve yöntemi geliştirerek, uygulamaya geçirirler. 2 3 2 2 2
5) Yaşam boyu öğrenme ilkesiyle hareket ederek kendini sadece mesleki bilgi açısından değil kültürel açıdan da sürekli geliştirirler ve ulusal ve uluslararası gündemi takip ederler. 2 3 3 3
6) Farklı iletişim alanlarını bütüncül ve stratejik bir şekilde bir araya getirirler. 2 2 3 3 3
7) Yazılı ve sözel iletişim yeteneğini etkin bir şekilde kullanırlar. 2 2 3 3 3
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, stratejiler geliştirir ve uygulamaya geçirirler. 2 3 2 2 2
9) Yönetim becerisine sahiptirler. 2 3 3 2 2
10) Araştırma kabiliyetini etkin bir şekilde kullanırlar. 3 3 2 3 2
11) Etik iş anlayışı ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptirler. 3 3 3 3 2
12) Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahiptirler. 2 2 3 2 3
13) Takım çalışmasına yatkın bir çalışan olurlar. 3 3 2 2 3
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurarlar. 1 2 1 1 2
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanlarına ilişkin, mesleğin gerektirdiği tüm bilgi, beceri ve yeterliliğe sahip olurlar ve alanın gerektirdiği yapısal özelliklere hakimdirler. 3
2) Marka yönetimi, pazarlama iletişimi, kurumsal iletişim, reklam stratejisi geliştirme alanlarında bilgiye sahiptirler. Halkla ilişkiler kampanyası oluşturma, planlama ve yönetme becerisine sahiptirler. 3
3) Alanla ilgili değişen ve gelişen iletişim yöntemleri ve teknolojileri hakkında bilgi ve beceriye sahiptirler. 2
4) İlgili paydaşlar ve hedef kitle arasındaki iletişimi yönetme becerisine sahip olurlar. Farklı paydaşların iletişim özelliklerine göre uygun iletişim strateji ve yöntemi geliştirerek, uygulamaya geçirirler. 3
5) Yaşam boyu öğrenme ilkesiyle hareket ederek kendini sadece mesleki bilgi açısından değil kültürel açıdan da sürekli geliştirirler ve ulusal ve uluslararası gündemi takip ederler. 3
6) Farklı iletişim alanlarını bütüncül ve stratejik bir şekilde bir araya getirirler. 2
7) Yazılı ve sözel iletişim yeteneğini etkin bir şekilde kullanırlar. 3
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, stratejiler geliştirir ve uygulamaya geçirirler. 2
9) Yönetim becerisine sahiptirler. 3
10) Araştırma kabiliyetini etkin bir şekilde kullanırlar. 2
11) Etik iş anlayışı ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptirler. 2
12) Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahiptirler. 3
13) Takım çalışmasına yatkın bir çalışan olurlar. 2
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurarlar. 1
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 14 22
Ara Sınavlar 14 30
Final 14 26
Toplam İş Yükü 120