Yönetim Bilişim Sistemleri (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIS030
Ders İsmi: Büyük Veri Teknolojileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Ahmet Tezcan Tekin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere modern veritabanı yönetim sistemlerini (DBMS) destekleyen temel kavram ve teknikleri tanıtmaktır. Farklı mimariler ve kullanıldıkları uygulamalara ilişkin bilgiler verilir. İlişkisel veri modeli, ilişkisel veritabanı dilleri ve SQL'i öğretmeyi amaçlar. Kurs ayrıca büyük veri yönetimindeki yeni sistemler için NoSQL veritabanları, MongoDB ve Redis'i kapsar. Kursun sonunda, büyük veri yönetimine çok popüler bir yaklaşım olan gerçek zamanlı veri işleme için Apache Spark teknolojisi ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, Veri ve Bilgi Yönetim Sistemleri, Veritabanı Sistemleri, İlişkisel Veritabanı Yönetim Sistemleri, CRUD işlemleri, RDBMS'de Prosedürler ve Görünümleri, RDBMS'de kısıtlamaları, Belge Tabanlı Veritabanı Sistemleri, Önbellek Veritabanı Sistemi, SPARK Uygulamaları konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Büyük Veri Yönetimi'nin kapsamını ve içeriğini gerçek hayatta anlar ve uygular.
2) Kursu başarıyla tamamlayan öğrenciler, sektörde kullanılan mevcut Büyük Veri Yönetimi araçlarını kullanabilirler.
3) Kursu başarıyla tamamlayan öğrenciler, gerçek zamanlı verileri işleyebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veritabanına Giriş
2) Veri tabanı tasarımı
3) Yapılandırılmış Sorgu Dili (SQL) ve Endüstriyel Uygulamalar
4) Ham İşlemler ve Endüstriyel Uygulamalar
5) SQL Birleştirmeleri ve Endüstriyel Uygulamalar
6) SQL Kısıtlamaları ve Endüstriyel Uygulamalar
7) RDBMS'de Prosedürel Dil
8) Vize Haftası
9) Belge Tabanlı Veritabanları ve Endüstriyel Uygulamalar
10) Belge Tabanlı Veritabanları ve Endüstriyel Uygulamalar
11) Doküman Tabanlı Veritabanında İleri Düzey Uygulamalar
11) NoSQL ve Endüstriyel Uygulamalar
12) NoSQL ve Endüstriyel Uygulamalar
13) Doküman Tabanlı Veritabanında İleri Düzey Uygulamalar
14) Doküman Tabanlı Veritabanında İleri Düzey Uygulamalar
15) Proje Sunumları
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. "Big Data: Principles and best practices of scalable real-time data systems" by Nathan Marz and James Warren.
2. "Hadoop: The Definitive Guide" by Tom White.
Diğer Kaynaklar: 1. "Learning Spark: Lightning-Fast Big Data Analysis" by Holden Karau, Andy Konwinski, Patrick Wendell, and Matei Zaharia.
2. "Programming Hive" by Edward Capriolo, Dean Wampler, and Jason Rutherglen.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3 3 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3 3 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3 3 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 2 2 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 2 2 2
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 2 2 2
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 1 1 1
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 1 1 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 2
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 1
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 1
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 2
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 5
Ödev 3 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 2 28
Sunum / Seminer 1 4 1 5
Proje 1 12 1 13
Ödevler 3 10 30
Küçük Sınavlar 4 0 4 16
Ara Sınavlar 1 10 1 11
Final 1 15 1 16
Toplam İş Yükü 119