Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI164 | ||||
Ders İsmi: | Hasta Güvenliği | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. GÖZDE EKŞİ | ||||
Dersi Veren(ler): | ÖĞR. GÖR. GÖZDE EKŞİ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Çalışan ve hasta güvenliğini değerlendirme konusunda bilgi ve beceri sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Hasta güvenliğinin önemi ve genel bilgiler, Dünyada ve Türkiye’de hasta güvenliği, Hasta güvenliği ile ilgili sorunlar, Etik, Hasta ve hasta yakınları güvenliği, İlaç Hatalarının Önlenmesi, Akreditasyon ve Risk Yönetimi, Düşmelerin önlenmesi, Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyon Hatalarının Önlenmesi, Çalışan güvenliği, uygulama örnekleri sunmayı öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hasta güvenliğinin anlamını bilir, önemini kavrar. 2) Hızlı değerlendirme ve karar verme yeteneği kazanır. 3) Etik ilkelerini de göz önünde bulundurarak hasta ve çalışan güvenliğini sağlama becerisi kazanır. 4) Etik ve yasal sorumluluklarını bilir. 5) Tıbbi hataları ve nedenleri irdeler. 6) Hasta güvenliği konusunda stratejilerin geliştirilmesini sağlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç Ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | Hasta Güvenliğinin Önemi ve Hasta güvenliği kültürü | |
3) | Hasta Güvenliğinin Önemi ve Hasta güvenliği kültürü-2 | |
4) | Dünyada ve Türkiye’de Hasta Güvenliği | |
5) | Hasta güvenliği ile ilgili Yasal Sorumluluklar | |
6) | Etik, Tıbbi Etik | |
7) | Hastalarda kimlik doğrulama | |
8) | VİZE | |
9) | İlaç hatalarının önlenmesi / yüksek riskli ilaç yönetimi | |
10) | Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyon Hatalarının Önlenmesi | |
11) | Düşmelerin önlenmesi | |
12) | İletişim temelli kazaların önlenmesi | |
13) | Cerrahide hasta güvenliği | |
14) | Akreditasyon ve Risk Yönetimi | |
15) | Yüksek Riskli ilaçların yönetimi | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | I. Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ. Hasta Güvenliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitapevleri, 2012. II. Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. Füsun Sayek TTB Raporları / Kitapları – 2010. Birinci Baskı, Ekim 2011, Ankara Türk Tabipleri Birliği Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | I. Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ. Hasta Güvenliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitapevleri, 2012. II. Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. Füsun Sayek TTB Raporları / Kitapları – 2010. Birinci Baskı, Ekim 2011, Ankara Türk Tabipleri Birliği Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 8 | 112 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 4 | 4 | ||||
Toplam İş Yükü | 118 |