Dersin Amacı: |
Türk Anayasa Hukuku dersinin amaçları: anayasa hukukunun kavramları ve anayasaların genel düzenleme alanları konusunda bilgi vermek, öğrencilerde anayasa hukuku temel bilgisi kazandırmaktadır. Bununla birlikte Türk Anayasacılık tarihini ve gelişim sürecini öğrenmesini temin etmektir. Anayasa literatürüne hakim hale gelen öğrenciye yürürlükte olan 1982 Türk Anayasasının belirlediği devlet, millet, cumhuriyet, demokrasi, egemenlik, insan hak ve özgürlükleri, hukukun üstünlüğü gibi temel ilkeleri kavramasını sağlamaktır. Ders kapsamında güncel anayasa konularına yorumlar getirilerek, anayasaya yargısına ilişkin pratik çalışmalar yapılarak konuların somutlaştırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders kapsamında Anayasa hukukunun genel esasları ve temel kavramları Türk Anayasa Hukuku incelemelerine temel olacak seviyede anlatılmaktadır. Osmanlı-Türk Anayasal gelişmeleri ve Türkiye Cumhuriyeti’nin günümüz anayasasına gelene değin kullandığı anayasaların temel özellikleri ve anayasa değişiklikleri Türk Anayasa tarihi bilgisi olarak ana hatlarıyla öğrenciye aktarılmaktadır. Günümüzde yürürlükte olan 1982 Anayasası tüm bölümleriyle özellikle yasama, yürütme ve yargı organlarının yapılanması ve fonksiyonları bağlamında incelenmektedir. Anayasa Mahkemesinin anayasaya uygunluk denetimi, bireysel başvurular ve ceza yargı yetkisi ders kapsamında işlenen konular arasındadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Anayasa Kavramı, Anayasanın Kaynakları, Kurucu İktidar
|
|
2) |
Devlet Kavramı, Hükûmet Sistemleri |
|
3) |
Egemenliğin Kaynağına ve Yapısına Göre Devlet Şekilleri |
|
4) |
Demokrasi, Seçimler |
|
5) |
Türk Anayasa Hukuku Tarihi (Osmanlı Dönemi) |
|
6) |
Türk Anayasa Hukuku Tarihi (Cumhuriyet Dönemi) |
|
7) |
1982 Anayasasına Göre Devletin Temel Nitelikleri
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
1982 Anayasasında düzenlenen Temel Haklar ve Ödevler |
|
10) |
Yasama Organı (Türkiye Büyük Millet Meclisi) |
|
11) |
Yürütme Organı (Cumhurbaşkanı; Yardımcısı ve Bakanlar Kurulu) |
|
12) |
Yargı Organlarıı (Yüksek Mahkemeler ve Yargısal Kurumlar) |
|
13) |
Anayasa Yargısı |
|
14) |
Anayasada Değişiklikleri Yapılması Usulü |
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. |
|
2) |
Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. |
|
3) |
Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. |
|
4) |
Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. |
|
5) |
Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. |
|
6) |
Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. |
|
7) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
|
8) |
Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. |
|
9) |
Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. |
|
10) |
İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
11) |
Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
12) |
Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. |
|
13) |
Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. |
|
14) |
Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
|