Ders Kodu: | INR308 | ||||
Ders İsmi: | Sürdürülebilirlik ve Kalkınma | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYSELİN GÖZDE YILDIZ OĞUZALP | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Ayselin YILDIZ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kalkınmaya ilişkin temel kavramlar hakkında bilgi sağlamak ve BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SKA) hakkında farkındalık yaratarak öğrencilerin yetkinliklerinin geliştirilmesini ve öğrencilerin gerçek vakalar/örnekler (toplumsal sorun, şirket politikası, belediye uygulaması, ulusal politika, üniversite kampüs uygulaması vb.) üzerinde çalışarak küresel kalkınma sorunlarına kollektif çözümler geliştirebilmelerini amaçlamaktadır. Ders bu bağlamda, SKA'lArI birçok farklı alanla ilişkilendirebilen, sorumlu ve duyarlı vatandaşlık bilincinin gelişmesine de katkı sağlamayı da hedeflemektedir. Ders, BM Sürdürülebilir Çözümler Ağı (Avusturalya/Pasifik) (UN SDSN tarafından basılan “Üniversitelerde Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile Başlamak: Üniversiteler, Yükseköğretim Kurumları ve Akademik Sektör için Rehber” (Getting Started with the SDGs in Universities: A Guide for Universities, Higher Education Institutions and The Academic Sector) belgesinde yer alan öneriler incelenerek geliştirilmiştir. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği, uluslararası kalkınmadaki temel kavramlar ve tartışmalar, kalkınma politikaları, uluslararası politik ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerini kapsamaktadır. Ders yöntem olarak öğrenci merkezli ve sorun temelli öğrenme yaklaşımını benimsemektedir. SDSN Kuzey Avrupa ve Gothenburg Sürdürülebilir Kalkınma Meerkezi tarafından açık kaynak olarak geliştirilen ve çevrimiçi erişilebilir “SDG Impact Assessment Tool Online” ders kapsamında kullanılacaktır. Link: https://sdgimpactassessmenttool.org |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) BM’nin sürdürülebilir kalkınma hedeflerini (17 adet) ve BM 2030 Gündemini tanımlayabilmek ve benimsemek. 2) SKA’nı gerçekleştirebilmede karşılaşılan küresel sorunları tartışabilmek. 3) SKA’nı gerçekleştirebilmede karşılaşılan küresel sorunlara yenilikçi çözümler üretebilmek. 4) Sürdürülebilir kalkınma kavramını farklı alan ve faaliyetlere uygulayabilmek. 5) Bir takımın parçası olarak çalışabilmek. 6) Kültürlerarası iletişim, dijital ve medya okurluğu, eleştire ve yenilikçi düşünme, tasarım ve sunum gibi çapraz becerileri geliştirmek. 7) Disiplinlerarası ve sektörler arası ilişkileri yorumlayabilmek. 8) Su, gıda, sağlık, iklim, çevre, cinsiyet, kültürel çeşitlilik, enerji, eşitsizlikler ve yoksullukla mücadele gibi konularda duyarlı ve sorumlu küresel vatandaşlık davranışları sergileyebilmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin genel değerlendirmesi Sürdürülebilirliği tanımlamak: Disiplinlerarası yaklaşımlar | |
2) | Sürdürülebilir kalkınmanın kavramsallaştırılması: Tarihsel süreç | |
3) | Uluslarararası Siyasi İktisat ve Kalkınma Kuramları | |
4) | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve 2030 Gündemi: Hedefler, Göstergeler ve Güncel Durum (SKH: Yoksulluğa Son, Açlığa Son, Sağlık ve Kaliteli Yaşam, Nitelikli Eğitim, Toplumsa Cinsiyet Eşitliği) | |
5) | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve 2030 Gündemi: Hedefler, Göstergeler ve Güncel Durum (SKH: Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar, Sorumlu Üretim ve Tüketim, İklim Eylemi) | |
6) | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve 2030 Gündemi: Hedefler, Göstergeler ve Güncel Durum (SKH: Temiz Su ve Sanitasyon, Erişilebilir be Temiz Enerji, İnsana Yakışır İş ve Büyüme, Sanayi Yenilikçilik ve Altyapı, Eşitsizliklerin Azaltılması) | |
7) | BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve 2030 Gündemi: Hedefler, Göstergeler ve Güncel Durum (SKA: Sudaki Yaşam, Karasal Yaşam, Barış Adalet ve Güçlü Kurumlar, Amaçlar için Ortaklıklar) | |
8) | SKA Etki Analizi- Vaka çalışması Ara sınav | |
9) | Takım çalışması (Vaka çalışmasının seçilmesi: firma/kurum/sivil toplum kuruluşu/belediye). Seçilen vakanın açık kaynaklardan incelenmesi. | |
10) | Takım çalışması (En ilgili SKA’ların sıralanması) | |
11) | Takım çalışması (Etki analizinin detaylı değerlendirilmesi ve kategorilerin belirlenmesi) Vaka çalışmasının yapılacağı kurumdan görüşme randevusunun alınması, yazışmanın hazırlanması, görüşme sorularının hazırlanması. | |
12) | Vaka çalışması temsilcisiyle yüz yüze görüşmenin yapılması, soruların sorulması, cevapların raporlanması | |
13) | Çevrimiçi platformun kullanılarak bulguların görselleştirilmesi | |
14) | Çözüm stratejisi ve öneriler geliştirme, rapora dahil etme | |
15) | Final sınavı: Final raporunun teslimi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. United Nations (2015) Transforming our world - the 2030 agenda for sustainable development. United Nations, New York, https://sdgs.un.org/sites/default/files/publications/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf 2. SDG Impact Assessment Tool Guide 1.0 (October 2020), SDSN Northern Europe and Gothenburg Centre for Sustainable Development, Sweden https://irp-cdn.multiscreensite.com/be6d1d56/files/uploaded/SDG-Impact-Assessment-Tool-Guide-1-0_final_ver02_mini.pdf 3. Rey Europe, “Understanding My Journey: A Toolkit for Soft Skills Developement for Young People”, https://www.salto-youth.net/tools/toolbox/tool/understanding-my-journey-toolkit.2955/ |
Diğer Kaynaklar: | 1. United Nations (2015) Transforming our world - the 2030 agenda for sustainable development. United Nations, New York, https://sdgs.un.org/sites/default/files/publications/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf 2. SDG Impact Assessment Tool Guide 1.0 (October 2020), SDSN Northern Europe and Gothenburg Centre for Sustainable Development, Sweden https://irp-cdn.multiscreensite.com/be6d1d56/files/uploaded/SDG-Impact-Assessment-Tool-Guide-1-0_final_ver02_mini.pdf 3. Rey Europe, “Understanding My Journey: A Toolkit for Soft Skills Developement for Young People”, https://www.salto-youth.net/tools/toolbox/tool/understanding-my-journey-toolkit.2955/ Online Platforms: • UN Sustainable Development Goals Knowledge Platform: https://sustainabledevelopment.un.org/index.html • SDG Impact Assessment Tool Online, https://sdgimpactassessmenttool.org • SDG Academy free MOOCs (recommended), https://sdgacademy.org Week 2 United Nations. (2002). World Summit on Sustainable Development, https://earthsummit2002.org/resolution.pdf United Nations. The Sustainable Development Goals Report 2020, https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020.pdf https://sdgindex.org/reports/sustainable-development-report-2020/ Fırat, S., Yurtsever Ö., İleri Ç., Kıvılcım İ., (2017). Sürdürülebilir Bir Dünyaya Doğru: Küresel Gündem ve Türkiye. İstanbul: İktisadi Kalkınma Vakfı Yayınları. Gladwin, T. Ve Kennelly, J. ve Krauseö, S. (1995). Shifting Paradigms for Sustainable Development: Implications for Management Theory and Research. Academy of Management Review. 20(4): 874-907. Week 3 Christine Hackenesch, Maximilian Högl, Julian Bergmann, Janina Sturm, Damien Barchiche, Adolf Kloke-Lesch. (January 2021). “Mind the Gap? Sketching the Relevance of the 2030 Agenda for the Green Deal and other Key EU Policies in the context of the COVID-19 Crisis”. European Think Tanks Group, https://ettg.eu/wp-content/uploads/2021/01/ETTG-Briefing-paper-Mind-the-gap_-Sketching-the-relevance-of-the-2030-Agenda-for-the-Green-Deal.pdf Gupta, J., Bavinck, M., Ros-Tonen, M., Asubonteng, K., Bosch, H., van Ewijk, E., Verrest, H. (2021). “COVID-19, Poverty and Inclusive Development”. World Development, 145 doi:10.1016/j.worlddev.2021.105527 Sachs et al. (2020): The Sustainable Development Goals and Covid-19. Sustainable Development Report 2020. Cambridge: Cambridge University Press. Week 4 Griggs, D., Stafford-Smith, M., Gaffney, O., Rockström, J., Öhman, M. C., Shyamsundar, P., Noble, I. (2013). “Policy: Sustainable Development Goals for People and Planet”. Nature, 495(7441), 305-307. doi:10.1038/495305a Niet, T., Arianpoo, N., Kuling, K., & Wright, A. S. (2021). “Embedding the United Nations Sustainable Development Goals into Energy Systems Analysis: Expanding the Food–Energy–Water Nexus”. Energy, Sustainability and Society, 11(1) doi:10.1186/s13705-020-00275-0 Week 5 Adger, W. N. (2003). “Social Capital, Collective Action, and Adaptation to Climate Change”. Economic Geography, 79(4), 387-404. doi:10.1111/j.1944-8287.2003.tb00220.x Arıkan, G., & Günay, D. (2021). “Public Attitudes Towards Climate Change: A Cross-Country Analysis”. British Journal of Politics and International Relations, 23(1), 158-174. doi:10.1177/1369148120951013 Theodoros Zachariadis, Elias Giannakis, Constantinos Taliotis, Marios Karmellos, Nestor Fylaktos, Mark Howells, Will Blyth, Stephane Hallegatte. (January 2021). “Building Back Better in Practice A Science Policy Framework for a Green Economic Recovery after COVID-19”, World Bank Group, http://documents1.worldbank.org/curated/en/622001611844084014/pdf/Building-Back-Better-in-Practice-A-Science-Policy-Framework-for-a-Green-Economic-Recovery-after-COVID-19.pdf European Commission. (2019).The European Green Deal, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1596443911913&uri=CELEX:52019DC0640#document2 Week 6 Anastasia Economou. (2016). “Research Report on Transversal Skills Framework”. Cyprus Pedagogical Institute, http://www.ats2020.eu/images/deliverables/D1.1_TransversalSkillsFrameworks_CP.pdf European Commission. (2020). “Turkey: National Reforms related to Transversal Skills and Employability”, https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/national-reforms-related-transversal-skills-and-employability-83_en Week 7 United Nations. The Sustainable Development Goals Report 2020, https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020.pdf https://sdgindex.org/reports/sustainable-development-report-2020/ United Nations. Report: Back to our Common Future: Sustainable Development in the 21st century, https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/UN-DESA_Back_Common_Future_En.pdf Sustainable Development Goals in Turkey: https://turkey.un.org/en/sdgs WEEK 7-8-9-10-11-12-13-14 Intercultural Training Comptences and Skills. https://www.salto-youth.net/tools/toolbox/tool/intercultural-training-competences-and-skills.190/ Yıldız, A. (2021). “Göçmenlerle Çalışanlar için Kültürlerarası İletişim/ Intercultural Communication for the People Working with Migrants. Yiğit Kader (der.) Karma Göç ve Göçmen Hakları Eğitim Kitabı, Ankara:IOM, https://www.researchgate.net/publication/350063850_Gocmenlerle_Calisanlar_icin_Kulturlerarasi_Iletisim Video Tutorials: Employability skills, https://www.salto-youth.net/tools/toolbox/tool/employability-skills-video-tutorials.2230/ Online databases • World Development Indicators, The World Bank,: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators • Human Development Index: http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 8 | 16 |
Final | 13 | 65 |
Toplam İş Yükü | 170 |