Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK310 | ||||
Ders İsmi: | Cumhuriyet Sonrası Türk Siyasal Hayatı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SUAT EREN ÖZYİĞİT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Suat Eren Özyiğit | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste 19. yüzyılda başlayan ve günümüze kadar devam eden siyasi değişim ve gelişmeler içinde Türkiye’nin siyasetini etkileyen/belirleyen sosyal-ekonomik ve kültürel etkenlerin neler olduğu; siyasal ve toplumsal değişim ve dönüşümlerin nasıl gerçekleştiği hakkında temel bilgiler kazanılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Türk modernleşme çabalarının başlamış olduğu 19. yüzyıl Osmanlı Devleti'nden günümüze kadar olan süreçte, Türk siyasal hayatını şekillendiren toplumsal dinamikleri, tartışılan ve çatışılan alanları, zamanın akışı içerisindeki süreklilik ve kopuşları tarihsel ve kuramsal açıdan ele almak ve Türkiye'de sosyo-politik iktidar ilişkilerinin tarihsel-ampirik analizlerini yapmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Osmanlı Devleti’nde Geleneksel Siyasal Sistemden Modern Sisteme geçiş sürecini 2) Tanzimat dönemini, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki Cemiyetini 3) Kemalizm kapsamında Modern Türk Devleti’nin oluşum sürecini 4) Anayasal Gelişmeleri, Siyasal Partiler ve Seçimleri, Siyasal Katılma ve Siyasal Kültürü, Siyasette Merkez-Çevre ilişkilerini, Asker ve Siyaset ilişkilerini, Din, Siyaset ve Laiklik tartışmalarını, Kürt Sorunu ve Terörü, Ekonomi Politik gelişmeleri ve Liberal Dönüşümü ve Medya ve Siyaset ilişkilerini açıklayarak güncel siyasi olayları tarihsel süreç içinde değerlendirebileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Siyasal Katılma ve Siyasal Kültür | |
2) | Tanzimat: Modernleşme Arayışı | |
3) | Jön Türkler ve İttihat ve Terakki Cemiyeti | |
4) | Kemalizm: Modern Devletin Oluşumu | |
5) | Hukuk Devleti ve Anayasal Gelişmeler | |
6) | Siyasal Partiler ve Seçimler | |
7) | Osmanlı Devleti’nde Geleneksel Siyasal Sistemden Modern Sisteme Geçiş | |
8) | Siyasette Merkez-Çevre İlişkileri | |
9) | Asker ve Siyaset | |
10) | Din, Siyaset ve Laiklik | |
11) | Kürt Sorunu ve Terör | |
12) | Ekonomi Politik ve Liberal Dönüşüm | |
13) | Medya ve Siyaset | |
14) | Değerlendirme | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | * Davut Dursun; Türkiye’nin Siyasal Hayatı * Mehmet Kabasakal (Ed.), Türkiye’de Siyasal Yaşam * Ersin Kalaycıoğlu & Ali Yaşar Sarıbay (Ed.), Türk Siyasal Hayatı * Reşat Kasaba (Ed.), Türkiye Tarihi (1839-2010) * Metin Heper & Sabri Sayarı (Ed.), Dünden Bugüne Türkiye * Tarık Zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Gelişmeler * Ergun Özbudun, Anayasacılık ve Demokrasi * Serap Yazıcı, Demokratikleşme Sürecinde Türkiye * Tarık Zafer Tunaya, Türkiye’nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri * Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri * Suavi Aydın & Yüksel Taşkın, Türkiye Tarihi * Murat Belge (Yay. Yön.) Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce |
Diğer Kaynaklar: | * Davut Dursun; Türkiye’nin Siyasal Hayatı * Mehmet Kabasakal (Ed.), Türkiye’de Siyasal Yaşam * Ersin Kalaycıoğlu & Ali Yaşar Sarıbay (Ed.), Türk Siyasal Hayatı * Reşat Kasaba (Ed.), Türkiye Tarihi (1839-2010) * Metin Heper & Sabri Sayarı (Ed.), Dünden Bugüne Türkiye * Tarık Zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Gelişmeler * Ergun Özbudun, Anayasacılık ve Demokrasi * Serap Yazıcı, Demokratikleşme Sürecinde Türkiye * Tarık Zafer Tunaya, Türkiye’nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri * Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri * Suavi Aydın & Yüksel Taşkın, Türkiye Tarihi * Murat Belge (Yay. Yön.) Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 | 2 | 3 | 2 | |||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 1 | 3 | 3 | |||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 | 2 | 2 | 3 | |||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Arazi Çalışması | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Ödevler | 14 | 18 |
Ara Sınavlar | 14 | 22 |
Final | 14 | 18 |
Toplam İş Yükü | 115 |