Dersin Amacı: |
Uçuş emniyetinin sağlanmasında ekip kaynak yönetiminin öneminin öğretilmesi ve havacılıkta ekip kaynak yönetimi becerilerinin kazandırılması.
Öğrencilerin, insan hatasını azaltmak ve uçak kaza kırım olaylarını en aza indirmek için uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak
Emniyetli bir uçuş gerçekleştirebilmesi için, eldeki tüm kaynakların en etkin şekilde kullanılmasını önemini vurgulamak.
Havacılıkta insan faktörünün kavramsal modeli olan ‘’SHELL’’ modelini tanıtmak.
|
Dersin İçeriği: |
CRM tanımı, uçuş operasyona olan etkisi, uçuş emniyetinin sağlanmasında CRM becerilerinin önemi, Kaza-Kırım analiz modelleri, etkin ekip oluşumu ve yönetimi, beraber çalışmanın önemi, liderlik özelliklerinin kullanımı, iletişim hatalarının sonuçları, CRM hatası kaynaklı olay ve kazalar, durum incelemelerini kapsamaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin amacı ve çıktıları, CRM tanımı ve tarihçesi Tenerife faciası ve United Airlines DC-8 kaza kırım nedenleri, CRM kaynakları ve CRM becerileri. CRM becerileri ve sağlık faktörünün önemi, CRM’in etkin uygulanması |
|
2) |
1969-2000 Yılları arası uçak kaza istatistikleri, Havacılıkta İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar, Havacılıkta uçuş emniyetini etkileyen olumsuz insan faktörleri The Dirty Dozen |
|
3) |
SHELL Modeli tanımı ve SHELL Modeli Birleşenleri, Case Study-Tenerife faciasının SHELL modeli birleşenleri ile analiz edilmesi |
|
4) |
Kegworth Uçak Kazası, Swiss Cheese Modeli birleşenleri,
Sınıf çalışması- Swiss Cheese Modeli ile Kegworth kazasının analizi, Tehdit ve Hata Yönetimi, İstenmeyen Durumlar.
|
|
5) |
Standart Operasyon Prosedürleri, Durumsal Farkındalık, Durumsal Farkındalığın Bileşenleri, Durumsal Farkındalık Kaybına Sebep Olan Faktörler, Durumsal Farkındalık Davranış Şekilleri, Proaktif – Reaktif Davranış şekilleri
|
|
6) |
Paylaşılmış Durum Farkındalığı, Kişisel Durumsal Farkındalık, Durumsal Farkındalık Kaybı , Air Ontario Dryden Uçak Kazası. |
|
7) |
Dikkat Yönetimi, Teyakkuz, Rehavet |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
İletişim, İletişimin Elemanları, İletişimde Beden Dili, İletişim Bariyerleri, Etkin İletişimi Engelleyen Faktörler Steril Kokpit, Etkili İletişim İçin Bilgi Paylaşımının Önemi, Ortak Dil Kullanımı, Bildirme ve Raporlama, Algıda seçicilik, Algılamayı etkileyen faktörler, |
|
10) |
Dinleme, Etkili Dinleme İlkeleri, Ekip Çalışması, Sinerji, Çoklu Ekiplerin İş birliği İş Yükü ve Zaman Yönetimi Teknikleri, Delegasyon, Liderlik tanımı, Liderlik Becerileri, Başarısız Liderin Kişilik Özellikleri İnisiyatif Almak
|
|
11) |
Karar verme becerisi, Karar Vermeyi Zorlaştıran Etkenler ve Hatalı Tutumlar, Emniyet Zinciri- Hatalar Zinciri, Dirençlilik Geliştirme, Sürpriz Gelişmeler ve Şaşırma Etkisi, Sürpriz Gelişmelerle Başa Çıkma Yolları
|
|
12) |
Risk Yönetimi, Risk ve Tehlike Tanımı, Israrcı Kararlılık, Assertive Davranış Özellikleri, Stres Yönetimi, Stresin Negatif ve Ruhsal Etkileri, Stresle Baş Etmede Bireysel Stratejiler |
|
13) |
Yorgunluğun- Bitkinliğin Nedenleri, İnsan Performans ve Limitleri Yorgunluğun Sonuçları, Eleştiri- Geri Bildirim, Profesyonellik |
|
14) |
Genel Tekrar |
|
15) |
Final Sınavı |
|