Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI038 | ||||
Ders İsmi: | Psikolojide İstatistik Uygulamaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Halil Duzcu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri temel kavramlar, değişken çeşitleri, verinin analize hazır hale getirilmesi, sıklık dağılımı, merkezi eğilim, normal dağılım, z skorları, t-testi, korelasyon ve varyans analizi hakkında bilgiye ulaştırmaktır |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında istatistikte temel kavramlar ve istatistiğin psikolojideki işlevi, very analizi için istatistiksel araçların kullanımı, araştırma dizaynı ve istatistiksel yöntem arasındaki bağ tartışılacaktır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) - Veri ve araştırma dizaynı arasındaki bağ 2) - Analiz öncesi adımlar 3) - Belirli bir araştırma dizaynı için uygun istatistiksel yöntemin seçimi 4) - Çeşitli istatistiksel analiz yöntemlerinin uygulamasını |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Değişkenler hakkında bilgilendirme – SPSS giriş | |
2) | Dağılım ve Grafikler kullanımıyla Verinin Gözden Geçirilmesi – Grafik çizimi | |
3) | Merkezi Eğilim ve Yayılım – SPSS’de Tanımlayıcı İstatistik | |
4) | Z-skorları ve Normal Dağılım - Uygulama | |
5) | Hipotez Testi – Bağımsız T-test uygulama | |
6) | Hipotez Testi – Tek örneklem t-test ve Bağımlı T-test uygulama | |
7) | ara sınav | |
8) | Korelasyonlar- parametrik – SPSS uygulama | |
9) | Korelasyonlar- parametrik-olmayan – SPSS uygulama | |
10) | Varyans Analizi – Tek-yön Anova-uygulama | |
11) | Varyans Analizi – tekrarlı ölçümler-Anova-uygulama | |
12) | Planlanmış kontrastlar ve posthoc testler - Uygulama | |
13) | Resgresyon Analizine Giriş | |
14) | Çoklu-regresyon analizi | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Howell, D. C. (2012). Psikoloji için İstatistiksel metotlar. 8.Baskı, Cengage Learning. |
Diğer Kaynaklar: | An Introduction to Psychological Statistics, Foster et al. 2018 Open Resource: https://irl.umsl.edu/oer/4/ Demir, I. 2020. SPSS ile İstatistik REhberi, Efe Akademi, İstanbul |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 1 | |||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | 1 | 1 | ||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 1 | |||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | |||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 2 | 3 | ||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | |||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | |||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 1 | |||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 | |||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 2 | 2 | ||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır | 2 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 1 |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | 2 |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 1 |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 2 |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 3 |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 2 |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 1 |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 1 |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 36 | 36 | |||
Final | 1 | 0 | 50 | 50 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |