PSI038 Psikolojide İstatistik Uygulamalarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI038
Ders İsmi: Psikolojide İstatistik Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Halil Duzcu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri temel kavramlar, değişken çeşitleri, verinin analize hazır hale getirilmesi, sıklık dağılımı, merkezi eğilim, normal dağılım, z skorları, t-testi, korelasyon ve varyans analizi hakkında bilgiye ulaştırmaktır
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında istatistikte temel kavramlar ve istatistiğin psikolojideki işlevi, very analizi için istatistiksel araçların kullanımı, araştırma dizaynı ve istatistiksel yöntem arasındaki bağ tartışılacaktır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) - Veri ve araştırma dizaynı arasındaki bağ
2) - Analiz öncesi adımlar
3) - Belirli bir araştırma dizaynı için uygun istatistiksel yöntemin seçimi
4) - Çeşitli istatistiksel analiz yöntemlerinin uygulamasını

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Değişkenler hakkında bilgilendirme – SPSS giriş
2) Dağılım ve Grafikler kullanımıyla Verinin Gözden Geçirilmesi – Grafik çizimi
3) Merkezi Eğilim ve Yayılım – SPSS’de Tanımlayıcı İstatistik
4) Z-skorları ve Normal Dağılım - Uygulama
5) Hipotez Testi – Bağımsız T-test uygulama
6) Hipotez Testi – Tek örneklem t-test ve Bağımlı T-test uygulama
7) ara sınav
8) Korelasyonlar- parametrik – SPSS uygulama
9) Korelasyonlar- parametrik-olmayan – SPSS uygulama
10) Varyans Analizi – Tek-yön Anova-uygulama
11) Varyans Analizi – tekrarlı ölçümler-Anova-uygulama
12) Planlanmış kontrastlar ve posthoc testler - Uygulama
13) Resgresyon Analizine Giriş
14) Çoklu-regresyon analizi
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Howell, D. C. (2012). Psikoloji için İstatistiksel metotlar. 8.Baskı, Cengage Learning.
Diğer Kaynaklar: An Introduction to Psychological Statistics, Foster et al. 2018

Open Resource: https://irl.umsl.edu/oer/4/

Demir, I. 2020. SPSS ile İstatistik REhberi, Efe Akademi, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 1
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 1 1
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 1
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 3 3 3
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular 2 3
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 3 3 3
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 1
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. 1 1 1 1
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 1
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 1
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 2 2
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır 2 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 1
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 2
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 1
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 3
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular 2
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 3
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 1
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. 2
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 1
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 1
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 1
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 0 3 39
Ara Sınavlar 1 0 36 36
Final 1 0 50 50
Toplam İş Yükü 125