ICM222 Strüktür İstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM222
Ders İsmi: Strüktür
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. GÖKÇE SAADET ARPACI COŞKUN
Dersi Veren(ler): Gözde Sezgin Tunçay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Strüktür dersinin amacı, mimari tasarımlarını oluştururken temel yapısal prensipleri anlamalarını sağlamaktır. Bu ders, öğrencilere yapıların dayanıklılığı, taşıyıcı sistemlerin işleyişi, malzeme seçimi ve yapısal çözümler gibi konularda bilgi ve anlayış kazandırır. Öğrenciler, tasarımlarını hem estetik hem de işlevsel açıdan düşünürken aynı zamanda yapısal bütünlüğü göz önünde bulundurarak daha sağlam ve güvenli projeler geliştirebilirler. Strüktür dersi, iç mimarlık öğrencilerine mimari tasarımın mühendislik yönünü kavratırken, gelecekteki projelerinde daha bilinçli ve başarılı bir şekilde çalışmalarına olanak tanır.
Dersin İçeriği: Bu ders, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölüm öğrencilerine temel strüktür kavramlarını öğretirken aynı zamanda farklı strüktür örneklerini inceler. Mimari tasarımın yapısal unsurlarla etkileşimini anlamak için farklı strüktür sistemlerine odaklanır. Öğrenciler form, vektör, kesit, yüzey ve yükseklik aktif strüktür sistemlerini detaylı bir şekilde ele alırlar. Ders, öğrencilere strüktür tasarımının önemini vurgular ve etkin strüktürlerin nasıl tasarlanacağına dair bilgi verir. Ayrıca, öğrencilerin öğrendiklerini pratiğe dökme fırsatı bulmaları amacıyla maket uygulamaları içerir. Ara sınav sonrasında öğrenciler gruplara ayrılarak strüktür örnekleri üzerinde çalışma gerçekleştirirler. Ders, öğrencilere hem teorik bilgi hem de uygulama becerileri kazandırarak gelecekteki iç mimarlık projelerinde başarılı olmalarına olanak tanır. Derste devam zorunluluğu bulunmaktadır. Derste uygulanacak harfli not aralıkları aşağıdaki gibidir;
Harf Notu 100’lük Sistemde Karşılığı
AA 90-100
BA 80-89
BB 70-79
CB 60-69
CC 50-59
DC 45-49
DD 40-44
FF 0-49

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, temel strüktür kavramlarını anlar ve mimari tasarım sürecinde yapısal unsurların rolünü kavrarlar.
1) Öğrendikleri bilgileri maket uygulamalarıyla pratiğe döker ve yapılan uygulamalar üzerinden kritik yaparak gelişimlerini değerlendirirler.
2) Öğrenciler, form, vektör, kesit, yüzey ve yükseklik aktif strüktür sistemlerini analiz eder ve farklı örnekler üzerinden öğrenirler.
3) Öğrenciler, etkin ve sağlam strüktürlerin nasıl tasarlanacağını anlar ve yapısal tasarımın mimari projelerdeki önemini kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimari Strüktürler Konusuna Giriş, Strüktürel Mantık, Tanımlar, Öncü Projeler
2) Taşıyıcı Sistemler ve Malzemeler, Strüktürel Dayanım ve Deformasyon
3) Statik ve Kuvvet Dengesi, Temel Kavramlar
4) Yapı Elemanları ve Taşıyıcı Sistem Türleri
5) Yapıya Etkiyen Yükler ve Sistem Sınıflandırması
6) Geleneksel Strüktür Sistemleri
7) Çağdaş Strüktür Sistemleri
8) Ara Sınav
9) Proje Çalışması: Grup Oluşturma ve Proje Konusu Belirleme
10) Proje Çalışması: Kavramsal Tasarım ve Strüktürel Analiz
11) Proje Çalışması: Maket Yapım Süreci – Temel İskelet Sistemi
12) Proje Çalışması: Malzeme Seçimi ve Detay Çizimleri
13) Proje Çalışması: Maket Yapım Süreci – Yüzey ve Detay Elemanları
14) Proje Çalışması: Genel Değerlendirme
15) Proje Çalışması: Gerçekleşmiş Proje Analizleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ching, F. D. K., Onouye, B. S., Zuberbuhler, D. (2009). Building Structures Illustrated – Patterns, Systems and Design
Engel, H. (2004). Strüktür Sistemleri.
Hanaor, A. (1998). Principles of Structures.
Diğer Kaynaklar: Ching, F. D. K., Onouye, B. S., Zuberbuhler, D. (2009). Building Structures Illustrated – Patterns, Systems and Design
Engel, H. (2004). Strüktür Sistemleri.
Hanaor, A. (1998). Principles of Structures.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 2
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 2
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. 2
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. 1
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. 1
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. 1
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. 2
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. 3
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. 1
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 60
Ara Sınavlar 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 10 36
Uygulama 5 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 27
Proje 4 16
Ödevler 2 4
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 107