Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHK102 | ||||
Ders İsmi: | Havacılık Güvenliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ÖZLEM TEZEKEN | ||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Uçak ve uçuş üzerinde emniyet ve güvenlik kavramlarının açıklanması, öneminin kavranması, havaalanı ve uçuş güvenliğinin sağlanması konusunda alınacak önlemlerin öğrenilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, terörizm ve tarihçesi, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, uçakta bomba, kimyasal ve biyolojik silah tehdidi, sabotaj, davranış analizi, uçak kaçırma, kural dışı davranan yolcu konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Havacılık güvenliğine ilişkin temel kavramları, bileşenleri, yönelebilecek tehditleri açıklar. 2) Sivil havacılık güvenliğini sağlamaya yönelik kurallar, fiziki uygulamalar, uluslararası antlaşmalar ve bunların bağlantılarını listeler. 3) Uçuş ve kabin ekibinin güvenlik ve emniyet konularında taşıdıkları önemi, apron ve uçak içinde gerçekleştirilen faaliyetleri kavrar. 4) Dış meydanlarda yapılan uygulamalar, uçakta bomba, uçak kaçırma, tehdit seviyeleri ve bu durumlarda kabin ekibinin davranış tarzını açıklar. 5) Hava kargo taşımacılığında olası risk ve önlemleri açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Güvenlik Bilinci, Havacılığa Yönelik Güncel Tehditler, Yasa dışı Müdahale Eylemleri | |
2) | Havalimanı Saldırıları | |
3) | Bomba Tehditleri | |
4) | Havalimanı Bölümleri, Terörizm | |
5) | Terör Harici Tehditler, Ulusal Sivil Havacılık Otoriteleri, Uluslararası Sivil Havacılık Otoriteleri | |
6) | Uluslararası Güvenlik Anlaşmaları, Havalimanı Güvenlik Önlemleri, Havalimanlarındaki Giriş Kontrol Düzenlemeleri | |
7) | Havalimanı Giriş Kartları Yönergesi, Kişisel Sorumluluklar ve Raporlama | |
7) | Cargo Güvenlik Riskleri ve Önlemleri | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Kokpit ve Kabin Güvenliği Kabin ekibi tarafından alınması gereken güvenlik önlemleri, Hava aracı Tip Eğitimi, Hava aracı güvenlik araması | |
10) | ASSCL’nin önemi ve güvenlik araması kaynaklı bulgular, Transit/Transfer uçuşlarda güvenlik araması, Yanlış uçağa binen ya da uçmaktan vazgeçen yolcu prosedürü, Güvenliği tehdit eden taşınması yasaklı maddeler | |
11) | Ateşli silahlar, Hava aracının korunması, Kokpit Güvenliği, Clear Zone, Steril Kokpit | |
12) | Uçak Güvenlik Görevlileri, Sabotoj, Bomba, Uçak Kaçırma, | |
13) | Güvenlik Olaylarına İlişkin Raporlama Prosedürleri, Şüpheli Nesne, Comail/Comat, Davranış Analizi, Profil Çıkarma, Özel Yolcu Kategorileri | |
14) | Kural Dışı Hareket Eden Yolcu, İletişim Becerileri, Patlayıcı Maddeler, | |
15) | GENEL TEKRAR | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | DERS NOTLARI. LECTURE NOTES |
Diğer Kaynaklar: | Milli Sivil Havacılık Güvenlik Programı SHGM yayınları İnternet kaynakları Eğitim CD'leri National Civil Aviatian Security Program Civil Aviation General Directorate Publications Internet Recources Education CD's |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Havacılık ve uçaklara ilişkin temel kavramları kullanarak uçuş süreçlerini ve operasyon akışını açıklayabilir. | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
2) Uçaklara ilişkin temel teknik bilgileri, uçaklar arası farklılıkları, uçaklarda kullanılan farklı teknik donanımları tanımlayabilir. | 1 | 3 | 2 | ||||||||||||
3) Havayolu normal operasyonuna ait kuralları ve sorumluluklarını, hukuki süreçleri, hak ve yükümlülüklerini açıklayabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
4) Uçuş görev süresi boyunca her ortamda ilgili tüm mevzuata uygun olarak iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uygun olarak gerekli çalışmaların yapılmasını sağlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
5) Havacılık işletmeleri ve ortamlarında emniyet değerlendirmesinin yapılması, tehlikelerin ortadan kaldırılması/kontrol altına alınması amacıyla çözüm önerileri üreterek elektronik ortamda gerekli bölümlere, amirlerine raporlama verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
6) İlkyardım uygulamalarını bilir, durum tanımlaması yapar ve uygun müdahale yöntemlerini kullanarak gerekli yardımı sağlayabilir. | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||
7) Mesleki acil durum operasyonunu teori ve uygulama seviyesinde açıklayarak aktif olarak yönetebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
8) Havacılık/Sivil Havacılık tarihi, günümüzde dünya havacılığının konumu, ekonomik önemi ve havacılığın gelişimi hakkında ulusal ve uluslararası kaynakları bilerek takip edebilir. | |||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel mesleki bilgileri takip etme, uygulama, değerlendirme ve paylaşma becerisinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 1 | ||||||||||||||
10) Havacılıkla ilgili proje ve etkinliklere katılarak, görev alarak kabin hizmetlerinin sektörel önemi ve yerini değerlendirir. | 2 | ||||||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
12) Yolcu/müşteri memnuniyeti sağlama ve kurumun hedefleri doğrultusunda, farklı kültürlerden gelen insanlarla etkin iletişim kurma becerisi ile Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde ingilizce bilgisine sahip olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
13) Ekip içi davranış şekillerini benimser ve ekip olarak iş yapabilme yeterliliği oluşur. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
14) Kalite yönetimi, marka, sunum konularında bilgi sahibi olur ve markayı temsil yeteneği oluşur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
15) Görev süresi boyunca verimli, emniyetli, operasyonel ve etik kurallara uygun şekilde sorumluluk alarak görev yapma, süreç yönetimi becerisi kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Havacılık ve uçaklara ilişkin temel kavramları kullanarak uçuş süreçlerini ve operasyon akışını açıklayabilir. | 1 |
2) | Uçaklara ilişkin temel teknik bilgileri, uçaklar arası farklılıkları, uçaklarda kullanılan farklı teknik donanımları tanımlayabilir. | 2 |
3) | Havayolu normal operasyonuna ait kuralları ve sorumluluklarını, hukuki süreçleri, hak ve yükümlülüklerini açıklayabilir. | 3 |
4) | Uçuş görev süresi boyunca her ortamda ilgili tüm mevzuata uygun olarak iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uygun olarak gerekli çalışmaların yapılmasını sağlar. | 2 |
5) | Havacılık işletmeleri ve ortamlarında emniyet değerlendirmesinin yapılması, tehlikelerin ortadan kaldırılması/kontrol altına alınması amacıyla çözüm önerileri üreterek elektronik ortamda gerekli bölümlere, amirlerine raporlama verebilir. | 3 |
6) | İlkyardım uygulamalarını bilir, durum tanımlaması yapar ve uygun müdahale yöntemlerini kullanarak gerekli yardımı sağlayabilir. | |
7) | Mesleki acil durum operasyonunu teori ve uygulama seviyesinde açıklayarak aktif olarak yönetebilir. | |
8) | Havacılık/Sivil Havacılık tarihi, günümüzde dünya havacılığının konumu, ekonomik önemi ve havacılığın gelişimi hakkında ulusal ve uluslararası kaynakları bilerek takip edebilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel mesleki bilgileri takip etme, uygulama, değerlendirme ve paylaşma becerisinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 1 |
10) | Havacılıkla ilgili proje ve etkinliklere katılarak, görev alarak kabin hizmetlerinin sektörel önemi ve yerini değerlendirir. | |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | |
12) | Yolcu/müşteri memnuniyeti sağlama ve kurumun hedefleri doğrultusunda, farklı kültürlerden gelen insanlarla etkin iletişim kurma becerisi ile Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde ingilizce bilgisine sahip olur. | |
13) | Ekip içi davranış şekillerini benimser ve ekip olarak iş yapabilme yeterliliği oluşur. | |
14) | Kalite yönetimi, marka, sunum konularında bilgi sahibi olur ve markayı temsil yeteneği oluşur. | |
15) | Görev süresi boyunca verimli, emniyetli, operasyonel ve etik kurallara uygun şekilde sorumluluk alarak görev yapma, süreç yönetimi becerisi kazanır. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | ||||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 7 | 7 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 | ||||
Final | 1 | 40 | 40 | ||||
Toplam İş Yükü | 125 |