Aşçılık
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ASC006
Ders İsmi: Osmanlı Saray Mutfağı
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MERYEM MERVE BEYKOZ
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Meryem Merve BEYKOZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste Osmanlı Saray Mutfak kültürünü, hiyerarşisini ve bu kültürde var olan yemekleri dönemlerine göre uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Osmanlı mutfağına üzerine farklı kültürleri etkileri, Osmanlı saray mutfağı yapısı ve teşkilatı, Osmanlı Saray mutfağında hazırlanan yemek ve tatlıların tarihi süreçte gelişimi ve uygulamaları, Osmanlı döneminde Anadolu mutfak ve yemek kültürü, tedavi amaçlı kullanılan besinler, içecekler ve macunlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Osmanlı mutfağında pişirme yöntemlerini tanımlar.
2) Osmanlı mutfağında kullanılan malzemeleri tanımlar.
3) Osmanlı yemeklerini döneme uygun şekilde hazırlar ve sunar.
4) Osmanlı Saray Mutfak kültürünü ve hiyerarşisini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı ve İzlencenin Anlatılması
2) Osmanlı Mutfağında Kullanılan Pişirme Yöntemleri ve Kullanılan Malzemeler. Saray Mutfağı Tarihi.
3) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Çorbalar)
4) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Ara sıcaklar ve Başlangıçlar)
5) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Ana yemekler. Et ve tavuk)
6) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Ana yemekler. Balık yemekleri)
7) Arasınav
8) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Ana yemekler. Sebze yemekleri)
9) Saray Mutfağı Sofra Adabı ve Sunum Teknikleri
10) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Ana yemekler. Dolma ve sarmalar)
11) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Tatlılar. Sütlü ve muadil tatlılar)
12) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Saray Şerbetleri)
13) Osmanlı Saray Mutfağı Uygulamaları (Genel uygulama)
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Görevlisi Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Osmanlı Saray Mutfağı, Tuba Kübra Durdu

500 Yıllık Osmanlı Mutfağı, Marianna Yerasimos

İmparatorluğun Son Döneminde İstanbul ve Osmanlı Saray Mutfak Kültürü », Türk Mutfağı, (ed.) A. Bilgin. Ö. Samancı, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar.
2) Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar.
3) Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir.
4) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır.
5) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur.
6) Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler.
7) Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular.
8) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
10) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
11) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
12) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
14) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. 1
2) Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 2
3) Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. 3
4) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 3
5) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
6) Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. 2
7) Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 1
8) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
9) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
10) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
11) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
12) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
14) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 8 % 40
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 28 1 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 1 11
Sunum / Seminer 16 1 16
Ara Sınavlar 2 1 2
Final 4 1 4
Toplam İş Yükü 75