Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI116
Ders İsmi: Sivil Sorumluluk ve Proje Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. STAFF
Dersi Veren(ler): STAFF
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Proje – Rutin İş arasındaki farkı öğrenir.
Proje planlamanın temelindeki analiz adımlarını öğrenir
Projenin temelinde yatan ihtiyaçları ‘sebep – sonuç’ ilişkisi kapsamında sorgulamayı öğrenir (Sorun Analizi)
Projenin hedefler hiyerarşisini belirlerken ‘araç – amaç’ mantığını kurmayı öğrenir (Hedef Analizi)
Projenin stratejisini belirlerken ‘strateji seçme kriterlerini’ göz önünde bulundurarak projenin ilerleyeceği yola karar verir. (Strateji Analizi)
Projeyi değişik hedef kitlelerin ihtiyacına göre tasarlamayı öğrenir (Paydaş Analizi)
Projenin amacını, beklenen sonuçlarını ve sonuçlara götürecek temel faaliyetleri planlamayı öğrenir.
Maliyet hesaplamasının temellerini öğrenir.
Temel proje planını (mantıksal çerçeve) hazırlamayı öğrenir
Dersin İçeriği: Ders kapsamında gerek akademik alanda gerekse hibe programları veya özel sektör kapsamında proje geliştirmek ve yürütmek için gerekli temel bilgiler verilmektedir. Bu bağlamda proje ve rutin işin birbiriyle ilişkileri, projeleri planlamak için gereken analiz adımları: “Sorun Analizi”, “Hedef Analizi”, “Paydaş Analizi”, “Strateji Analizi” ve akabinde gerçekleştirilmesi gereken planlama adımlarından: “Faaliyetlerin Planlanması”,” Maliyetlerin Planlanması”, “Temel Proje Planının” hazırlanmasında bahsedilmektedir. Böylece katılımcılar değişik alanlarda proje geliştirmek ve uygulamak için gereken temel becerilere sahip olabileceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Proje fikrini belirleyecek ihtiyaçları, hedefleri ve stratejiyi belirler.
2) Projenin temel öğelerini belirler ve bir şablonda gösterir.
3) Projenin temel faaliyetlerini oluşturur maliyet hesaplamasını yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Faslı, Proje Temel Tanımlar
2) Değişik alanlardan proje örnekleri, bunların ışığında proje kavramının tartışılması. Öğrencilerin çeşitli projeleri internette arayıp bulmaları ve bunların içeriklerini incelemeleri.
3) Proje sertifikasyon sistemlerinin tanıtılması: Project Management Institute: PMP; CAPM. AXELOS: PRINCE 2. Hibe Mekanizmalarının tanıtılması. AB; Tübitak; Kosgeg; Ekonomi Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, TTGV, TESKOMB, İŞKUR ve diğer kurumlar.
4) Proje - Program olgusu. Hibe programı incelemesi (İstanbul Kalkınma Ajansı Fizibilite Desteği Rehberi üzerinden). Projenin ana adımları: Fikir / Analiz, Planlama, Finansman, Uygulama, Değerlendirme
5) Proje analiz adımları: Sorun Analizi - anlatım ve uygulama, Hedef Analizinin alt yapısını hazırlama
6) Hedef Analizi sunum, Paydaş Analizi, Strateji Analizi uygulama
7) Analiz aşaması Sunum (VİZE HAFTASI)
8) Proje Temel Planı Hazırlama, Müdahale Mantığı anlatım ve tasarım
9) Proje Temel Planı: Riskler – Risk Reaksiyon Planı, Göstergeleri
10) Proje Temel Planı: Beklenen Sonuçlar, Başarı Göstergeleri
11) Faaliyet Planlaması - anlatım ve uygulama
12) Proje bütçesi temel kavramları ve proje faaliyetlerine göre bütçe planlanması
13) Proje bütçesinin oluşturulması
14) Proje Temel Planının – MANTIKSAL ÇERÇEVE - sunumu (SINAV HAFTASI)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: DERS KAPSAMINDA PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE’UN GELİŞTİRDİĞİ ‘PROJECT MANAGEMENT BODY OF KNOWLEDGE’ VE KALKINMA AJANSLARININ SUNDUĞU PROJE HAZIRLAMA REHBERLERİNDEN YARARLANILMAKTADIR.
Diğer Kaynaklar: DERS NOTLARI, ÖRNEK HIBE PROGRAMLARI

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır.
3) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar.
4) Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak problemleri ve çözüm yöntemlerini, düşüncelerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
6) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
7) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ağız ve diş sağlığı konularında proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
8) Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde (B1) yabancı dil (İngilizce) bilir.
9) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
11) Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir.
12) Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
13) Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
14) Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında diş hekimi olarak yeterli bilince sahiptir ve kurallarını uygular.
15) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
16) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır.
17) Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır.
3) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar.
4) Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak problemleri ve çözüm yöntemlerini, düşüncelerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
6) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
7) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ağız ve diş sağlığı konularında proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
8) Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde (B1) yabancı dil (İngilizce) bilir.
9) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
11) Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir.
12) Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
13) Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
14) Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında diş hekimi olarak yeterli bilince sahiptir ve kurallarını uygular.
15) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
16) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır.
17) Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 0
Proje 1 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0