Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI116
Ders İsmi: Sivil Sorumluluk ve Proje Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. STAFF
Dersi Veren(ler): STAFF
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Proje – Rutin İş arasındaki farkı öğrenir.
Proje planlamanın temelindeki analiz adımlarını öğrenir
Projenin temelinde yatan ihtiyaçları ‘sebep – sonuç’ ilişkisi kapsamında sorgulamayı öğrenir (Sorun Analizi)
Projenin hedefler hiyerarşisini belirlerken ‘araç – amaç’ mantığını kurmayı öğrenir (Hedef Analizi)
Projenin stratejisini belirlerken ‘strateji seçme kriterlerini’ göz önünde bulundurarak projenin ilerleyeceği yola karar verir. (Strateji Analizi)
Projeyi değişik hedef kitlelerin ihtiyacına göre tasarlamayı öğrenir (Paydaş Analizi)
Projenin amacını, beklenen sonuçlarını ve sonuçlara götürecek temel faaliyetleri planlamayı öğrenir.
Maliyet hesaplamasının temellerini öğrenir.
Temel proje planını (mantıksal çerçeve) hazırlamayı öğrenir
Dersin İçeriği: Ders kapsamında gerek akademik alanda gerekse hibe programları veya özel sektör kapsamında proje geliştirmek ve yürütmek için gerekli temel bilgiler verilmektedir. Bu bağlamda proje ve rutin işin birbiriyle ilişkileri, projeleri planlamak için gereken analiz adımları: “Sorun Analizi”, “Hedef Analizi”, “Paydaş Analizi”, “Strateji Analizi” ve akabinde gerçekleştirilmesi gereken planlama adımlarından: “Faaliyetlerin Planlanması”,” Maliyetlerin Planlanması”, “Temel Proje Planının” hazırlanmasında bahsedilmektedir. Böylece katılımcılar değişik alanlarda proje geliştirmek ve uygulamak için gereken temel becerilere sahip olabileceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Proje fikrini belirleyecek ihtiyaçları, hedefleri ve stratejiyi belirler.
2) Projenin temel öğelerini belirler ve bir şablonda gösterir.
3) Projenin temel faaliyetlerini oluşturur maliyet hesaplamasını yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Faslı, Proje Temel Tanımlar
2) Değişik alanlardan proje örnekleri, bunların ışığında proje kavramının tartışılması. Öğrencilerin çeşitli projeleri internette arayıp bulmaları ve bunların içeriklerini incelemeleri.
3) Proje sertifikasyon sistemlerinin tanıtılması: Project Management Institute: PMP; CAPM. AXELOS: PRINCE 2. Hibe Mekanizmalarının tanıtılması. AB; Tübitak; Kosgeg; Ekonomi Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, TTGV, TESKOMB, İŞKUR ve diğer kurumlar.
4) Proje - Program olgusu. Hibe programı incelemesi (İstanbul Kalkınma Ajansı Fizibilite Desteği Rehberi üzerinden). Projenin ana adımları: Fikir / Analiz, Planlama, Finansman, Uygulama, Değerlendirme
5) Proje analiz adımları: Sorun Analizi - anlatım ve uygulama, Hedef Analizinin alt yapısını hazırlama
6) Hedef Analizi sunum, Paydaş Analizi, Strateji Analizi uygulama
7) Analiz aşaması Sunum (VİZE HAFTASI)
8) Proje Temel Planı Hazırlama, Müdahale Mantığı anlatım ve tasarım
9) Proje Temel Planı: Riskler – Risk Reaksiyon Planı, Göstergeleri
10) Proje Temel Planı: Beklenen Sonuçlar, Başarı Göstergeleri
11) Faaliyet Planlaması - anlatım ve uygulama
12) Proje bütçesi temel kavramları ve proje faaliyetlerine göre bütçe planlanması
13) Proje bütçesinin oluşturulması
14) Proje Temel Planının – MANTIKSAL ÇERÇEVE - sunumu (SINAV HAFTASI)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: DERS KAPSAMINDA PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE’UN GELİŞTİRDİĞİ ‘PROJECT MANAGEMENT BODY OF KNOWLEDGE’ VE KALKINMA AJANSLARININ SUNDUĞU PROJE HAZIRLAMA REHBERLERİNDEN YARARLANILMAKTADIR.
Diğer Kaynaklar: DERS NOTLARI, ÖRNEK HIBE PROGRAMLARI

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 0
Proje 1 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0