Yönetim Bilişim Sistemleri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI103 | ||||
Ders İsmi: | Sağlık Pazarlaması | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FATİH ÖZER | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Fatih ÖZER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık Pazarlaması dersinin amacı, öğrencilere sağlık sektörüne özgü pazarlama stratejilerini geliştirme becerisi kazandırmaktır. Ders, sağlık hizmetleri ve ürünlerinin pazarlanmasında karşılaşılan zorlukları öğretirken, öğrencilere hedef kitle analizleri yapma, dijital ve geleneksel pazarlama yöntemlerini kullanma, etik ve yasal çerçeveleri anlama yetkinliği sağlar. Bu sayede, sağlık sektöründe etkili pazarlama stratejileri geliştirebilecek uzmanlar yetiştirilmesi hedeflenir. |
Dersin İçeriği: | Sağlık hizmetleri ve sağlık sektöründe faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar için pazarlama stratejilerini kapsar. Bu ders, genel pazarlama prensiplerinin sağlık sektörüne nasıl uyarlanabileceğini, sağlık hizmeti sağlayıcılarının ve ürünlerinin nasıl pazarlanacağını ve hedef kitlelerle nasıl etkili bir şekilde iletişim kurulacağını öğretir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Pazarlama ve hizmet kavramlarını tanımlayabileceklerdir. 2) Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın çerçevesi hakkında açıklama yapılabilecektir. 3) Sağlık hizmetleri pazarlamasında fiyatlandırma şekilleri açıklanabilecektir. 4) Sağlık hizmetlerinde tutundurma faaliyetleri açıklanabilecektir. 5) Sağlık hizmetleri pazarlamasında süreç yönetiminin tanımı yapılabilecektir. 6) Sağlık hizmetleri pazarlamasında insan faktörünün önemi açıklanabilecektir. 7) Sağlık hizmetleri pazarlamasında iletişimin önemi ve yöntemleri açıklanabilecektir. 8) Ara Sınav 9) Sağlık hizmetlerinde kalitenin önemi hakkında açıklama yapılabilecektir. 10) Sağlık Hizmetlerinde Uluslararasılaşma ve Markalaşma hakkında tanımlama yapılabilecektir. 11) Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Yeni Yaklaşımlar hakkında tartışma yapabilecektir. 12) Öğrenci sunumları 13) Öğrenci sunumları 14) Öğrenci sunumları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Pazarlamanın Tanımı ve Kapsamın, Pazarlamada Temel Kavramlar, Pazarlama Kavramının Gelişimi, Pazarlama Kavramının Amaç ve Önemi | |
2) | Hizmet ve hizmet sektörünün özellikleri ve ilişkili kavramların açıklanması, Hizmet pazarlaması kavramının tanıtılması, Hizmet işletmeleri olarak sağlık kurumlarında pazarlama yönetim sürecine giriş | |
3) | Sağlık Pazarlamasının Tanımı, Kapsamı, Sağlıkta Pazarlama Karması Tanımı ve Kapsamı | |
4) | Pazar, Pazarlama Çevresi ve Tüketici Davranışları (Pazar Kavramı ve Pazarlama Çevresi, Mikro/ Makro Çevre Faktörleri, Tüketici ve Müşteri Kavramlarını, Sağlık Tüketicisi Satın Alma Davranışına Etki Eden Unsurlar) | |
5) | Pazarlama Bilgi Sistemi ve Pazar Araştırması, Sağlık Sektöründe Veri Toplama Yöntemleri, Analiz, Raporlama ve Yorumlama Teknikleri | |
6) | Sağlık Kurumlarında Tüketici Davranışlarına Göre Pazar Bölümlendirme ve Hedef Pazar Seçimi | |
7) | Sağlık Kurumlarında Hedef Pazarın Özelliklerine Uygun Pazarlama Stratejilerinin Seçilmesi | |
8) | Sağlık Kurumları Pazarlamasında Marka Konumlandırma Stratejisi | |
9) | Tutundurma Karması Reklam, Reklam Türleri, Sağlıkta Reklam Kısıtları | |
10) | Resmi Tatil (23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı) | |
11) | Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Yeni Yaklaşımlar - İlişki Pazarlaması ve Müşteri İlişkileri Yönetimİ | |
12) | Tutundurma Karması Kişisel Satış / Saha Pazarlama Yönetimi | |
13) | Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Yeni Medya ve Web Tabanlı İletişim Sistemleri | |
14) | Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında İnnovasyon Yönetimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Karaca, Şükran. Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama, (2023). 2. Baskı, Beta Şehirli, Mustafa. Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Güncel Tartışmalar ve Çevrim Dışı Uygulamalar, (2021). 1. Baskı, Nobel Bilimsel Boztosun, Derviş; Demirtaş, Özgür. Sağlık İşletmeciliği ve Modern Yönetim Uygulamaları, (2021). 1. Baskı, Nobel |
Diğer Kaynaklar: | Karaca, Şükran. Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama, (2023). 2. Baskı, Beta Şehirli, Mustafa. Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Güncel Tartışmalar ve Çevrim Dışı Uygulamalar, (2021). 1. Baskı, Nobel Bilimsel Boztosun, Derviş; Demirtaş, Özgür. Sağlık İşletmeciliği ve Modern Yönetim Uygulamaları, (2021). 1. Baskı, Nobel |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | ||||||||||||||
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | ||||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | ||||||||||||||
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | ||||||||||||||
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | ||||||||||||||
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | ||||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | ||||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | ||||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | ||||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | ||||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | ||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | 3 |
2) | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | 3 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | 3 |
4) | Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | 3 |
5) | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | 3 |
6) | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | 3 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 3 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 3 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 3 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ödevler | 1 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 128 |