Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI103
Ders İsmi: Sağlık Pazarlaması
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. BANU BİCAN
Dersi Veren(ler): banu bican
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencileri sağlık hizmetlerinde pazarlama alanındaki güncel bilgi ve beceriler ile donatmak.
Sağlık kurumlarında uygulanan pazarlama stratejilerinin neler olduğu ve nasıl uygulanacağı
konusunda bilgi kazandırmak, aynı zamanda sağlıkta pazarlama karmasının nasıl
oluşturulacağına pratik bilgilerin sunulması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Dersin içeriği, sağlık işletmeleri özelinde temel pazarlama fonksiyonlarının anlatılması ve sağlık sektöründe pazarlama faaliyetlerine ilişkin temel özellikler ve tüketici davranışlarının öğrencilere anlatılması hedeflenerek planlanmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık sektöründe pazarlamanın bileşenlerini tanımlayabilecektir.
2) Sağlık kurumlarında pazarlama stratejileri, strateji geliştirme süreci ve uygulaması hakkında açıklama yapabilecek
3) Sağlık sektöründe pazarlamanın önemini açıklayabilecektir
4) Sağlık sektörüne özel belli başlı pazarlama stratejilerini tanımlayabilecektir.
5) Sağlık sektöründe, tüketici davranışlarını ve bu davranışları etkileyen temel faktörleri açıklayabilecektir.
6) Sağlık kurumlarının çevreleriyle olan ilişkilerinin düzenlenmesinde halkla ilişkiler, reklam, kişisel satış gibi tutundurma araçlarının nasıl nasıl kullanılacağını açıklayabilecektir.
7) Sağlık sektöründe uygulanan pazarlama eğilimlerini tanımlayabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pazarlamanın Tanımı ve Kapsamın, Pazarlamada Temel Kavramlar, Pazarlama Kavramının Gelişimi, Pazarlama Kavramının Amaç ve Önemi
2) Hizmet ve hizmet sektörünün özellikleri ve ilişkili kavramların açıklanması, Hizmet pazarlaması kavramının tanıtılması, Hizmet işletmeleri olarak sağlık kurumlarında pazarlama yönetim sürecine giriş
3) Sağlık Pazarlamasının Tanımı, Kapsamı, Sağlıkta Pazarlama Karması Tanımı ve Kapsamı
4) Pazar, Pazarlama Çevresi ve Tüketici Davranışları (Pazar Kavramı ve Pazarlama Çevresi, Mikro/ Makro Çevre Faktörleri, Tüketici ve Müşteri Kavramlarını, Sağlık Tüketicisi Satın Alma Davranışına Etki Eden Unsurlar)
5) Pazarlama Bilgi Sistemi ve Pazar Araştırması, Sağlık Sektöründe Veri Toplama Yöntemleri, Analiz, Raporlama ve Yorumlama Teknikleri
6) Sağlık Kurumlarında Tüketici Davranışlarına Göre Pazar Bölümlendirme ve Hedef Pazar Seçimi
7) Sağlık Kurumlarında Hedef Pazarın Özelliklerine Uygun Pazarlama Stratejilerinin Seçilmesi
8) Sağlık Kurumları Pazarlamasında Marka Konumlandırma Stratejisi
9) Tutundurma Karması Reklam, Reklam Türleri, Sağlıkta Reklam Kısıtları
10) Resmi Tatil (23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı)
11) Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Yeni Yaklaşımlar - İlişki Pazarlaması ve Müşteri İlişkileri Yönetimİ
12) Tutundurma Karması Kişisel Satış / Saha Pazarlama Yönetimi
13) Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Yeni Medya ve Web Tabanlı İletişim Sistemleri
14) Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında İnnovasyon Yönetimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi, Ömer Torlak, Remzi Altunışık, Şuayip Özdemir, Değişim
Yayınları, 2006
Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Prof. Dr. Dilaver Tengilimoğlu, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2014
KOTLER Philip; A’dan Z’ye Pazarlama, Mediacat Yayınları, İstanbul, 2011
Diğer Kaynaklar: Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi, Ömer Torlak, Remzi Altunışık, Şuayip Özdemir, Değişim
Yayınları, 2006
Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Prof. Dr. Dilaver Tengilimoğlu, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2014
KOTLER Philip; A’dan Z’ye Pazarlama, Mediacat Yayınları, İstanbul, 2011

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 124