Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI102
Ders İsmi: Sağlık İletişimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. YASEMİN TORUN
Dersi Veren(ler): banu bican
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencinin, İletişimin ana prensiplerini anlamaya ve uygulamaya yönelik genel bir bakış açısına sahip olmasını ve sağlık iletişiminin kuramsal temelini açıklayarak, başarılı bireyler arası ve kurumsal iletişimin unsurları hakkında bilgi sahibi olmasını, sağlık alanında haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kullanılmasını amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Sağlık İletişimin Tanımı, Disiplinler Arası Bir Alan Olarak Sağlık İletişiminin
Özellikleri, Sağlık İletişiminin Faaliyet Alanları, Sağlık İletişimi Alanındaki Başlıca
Kuram ve Modeller, Sağlık İletişiminde Kişilerarası İletişim, Sağlık İletişimi
Kampanya Süreci, Sağlık İletişimi Kaspamında Sosyal Pazarlama, Halkla
İlişkiler, Risk İletişimi ve Medyada Savunuculuk, Sağlık Okuryazarlığı ve Eleştirel
Sağlık İletişimi, Medya ve Sağlık, Sağlık İletişimi ve Etik Hasta Hekim (İç ve Dış
Müşterinin) İletişim Becerileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık iletişiminin temel unsurlarını ve temel kavramlarını yorumlayabilir.
2) Medyadaki temel kavramları ve medyanın sağlık iletişimindeki önemini açıklayabilir
3) Farklı medya mecralarına bağlı değişen hedef kitle profil farklılığının sağlık iletişimine etkisini yorumlar.
4) Medyada sağlık haberciliğinin sağlık iletişimindeki rolünü tartışır.
5) Farklı medya mecralarındaki sağlık iletişim çalışmalarını değerlendirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık İletişimine Giriş: Kavramsal Çerçeve ve Sağlık Hizmetlerinde İletişim Süreci, Çeşitleri, Fonksiyonları ve Boyutları
2) Sağlık Hizmetlerinde Kişilerarası İletişim (Hasta, Hekim ve Sağlık Profesyonelleri Üçgeninde İletişim Becerilerinin Geliştirilmesi)
3) Sağlık İletişiminde Kuram ve Modeller -1 (Tıpta Karar Alma Modelleri)
4) Sağlık İletişiminde Kuram ve Modeller -2 (Sağlık Davranışı ve Modelleri)
5) Sağlık Hizmetlerinde İletişim Engelleri (Hizmet Hatası Kavramı, Teorileri ve Hizmet Hatası Telafisinde İletişim)
6) Sağlıkta Kriz Yönetimi ve Kriz İletişimi Süreci
7) Sağlık Okuryazarlığı, Eleştirel Sağlık İletişimi, Medyada Sağlık Haberleri, Medyada Savunuculuk ve Kamu Sağlığı Enformasyonu
8) Sağlık İletişiminde Sosyal Pazarlama
9) Sağlık Kurumlarında Marka ve İmaj Yönetimi
10) Sağlık İletişiminde Reklam Çalışmaları ve Sağlık Kurumlarında Reklam Kısıtlılıkları
11) 1 Mayıs İşçi Bayramı Resmi Tatil
12) Sağlık Kurumlarında Kurumsal İtibar Yönetimi
13) Sağlık Kurumlarında Sponsorluk ve Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Yönetimi
14) Yönetsel İletişim, Liderlik ve Etik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Okay, A. (2009). Sağlık iletişimi. İstanbul: MediaCat.
Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Ankara: Nobel.
Diğer Kaynaklar: Fiske, J. (2013). İletişim Çalışmalarına Giriş:Pharmakon.
Peltekoğlu, F.B. (2016). İletişimin Gücü: Beta.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir.
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir.
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 119