UNI077 Toplumsal Cinsiyetİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI077
Ders İsmi: Toplumsal Cinsiyet
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DAMLA SEVİMLİ ACER
Dersi Veren(ler): Dr. Damla Sevimli Acer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin temel kavram ve kuramlar ile ulusal ve uluslararası bağlamda yürütülen araştırma örnekleri ve sonuçları hakkında bilgi edinmeleri, toplumsal cinsiyete ilişkin sorunları eleştirel bir yaklaşım ile ele almaları, toplumsal cinsiyet rolleri ile ilişkili günlük yaşam deneyimleri ile teori ve kavramların ilişkilerini kurmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Toplumsal cinsiyet ile ilişkili temel kavram ve kuramlar, toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılık, toplumsal cinsiyet çalışmaları, toplumsal cinsiyetlendirilmiş aile ve iş yaşamı, toplumsal cinsiyet rolleri ile aile, iş yaşamı,
siyasal katılım, hukuk, eğitim, tarih, edebiyat, medya, şiddet, kent yaşamı ilişkisi ve günlük yaşam olaylarıyla temel kuram ve kavramların ilişkilendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavram ve feminist kuramları bilir.
2) Toplumsal cinsiyet rollerinin gelişimi ile ilgili biyolojik ve kültürel görüşler arasındaki farkı bilir.
3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ile ilgili mücadele yollarını bilir.
4) Toplumsal cinsiyet ideolojisinin günlük yaşamın farklı alanlarındaki yansımalarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
2) Toplumsal Cinsiyet: Kuramsal Yaklaşımlar Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
3) Tarihsel Analiz Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
4) Toplumsal Cinsiyet: Ataerkillik Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
5) Toplumsal Cinsiyet: Ayrımcılık – Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığının Yansımaları: Eğitim, İstihdam, Sağlık, Şiddet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
6) Tolumsal Cinsiyetlendirilmiş Özel Alan Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
7) Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Kamusal Alan Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
8) Vize
9) Toplumsal Cinsiyet: Siyasal Katılım – Cinsiyete Dayalı İktidar İlişkileri Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
10) Toplumsal Cinsiyet: Hukuk Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
11) Toplumsal Cinsiyet: Eğitim Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
12) Toplumsal Cinsiyet: Kent, Medya ve Şiddet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
13) Toplumsal Cinsiyet: Tarih Yazımı / Tarihin Cinsiyetlendirilmesi Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
14) Toplumsal Cinsiyet: Sanat ve Edebiyat Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları.
Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Durudoğan, H., Gökşen, F., Oder, B. E. Ve Yükseker, D. (2014), Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Eşitsizlikler Mücadeleler Kazanımlar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Cornell, R.W. (2016), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, C. Soydemir (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Phillips A. (2015), Demokrasinin Cinisyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
Berktay, F. (2012), Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
Yaraman, A. (2015), Türkiye’de Kadınların Siyasal Temsili Dişiliksiz Siyaset, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Sancar, S. (2017), Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar, İstanbul: İletişim Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 0 3 39
Ara Sınavlar 1 0 36 36
Final 1 0 50 50
Toplam İş Yükü 125