Anestezi (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI077
Ders İsmi: Toplumsal Cinsiyet
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DAMLA SEVİMLİ ACER
Dersi Veren(ler): Dr. Damla Sevimli Acer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin temel kavram ve kuramlar ile ulusal ve uluslararası bağlamda yürütülen araştırma örnekleri ve sonuçları hakkında bilgi edinmeleri, toplumsal cinsiyete ilişkin sorunları eleştirel bir yaklaşım ile ele almaları, toplumsal cinsiyet rolleri ile ilişkili günlük yaşam deneyimleri ile teori ve kavramların ilişkilerini kurmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Toplumsal cinsiyet ile ilişkili temel kavram ve kuramlar, toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılık, toplumsal cinsiyet çalışmaları, toplumsal cinsiyetlendirilmiş aile ve iş yaşamı, toplumsal cinsiyet rolleri ile aile, iş yaşamı,
siyasal katılım, hukuk, eğitim, tarih, edebiyat, medya, şiddet, kent yaşamı ilişkisi ve günlük yaşam olaylarıyla temel kuram ve kavramların ilişkilendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavram ve feminist kuramları bilir.
2) Toplumsal cinsiyet rollerinin gelişimi ile ilgili biyolojik ve kültürel görüşler arasındaki farkı bilir.
3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ile ilgili mücadele yollarını bilir.
4) Toplumsal cinsiyet ideolojisinin günlük yaşamın farklı alanlarındaki yansımalarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
2) Toplumsal Cinsiyet: Kuramsal Yaklaşımlar Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
3) Tarihsel Analiz Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
4) Toplumsal Cinsiyet: Ataerkillik Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
5) Toplumsal Cinsiyet: Ayrımcılık – Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığının Yansımaları: Eğitim, İstihdam, Sağlık, Şiddet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
6) Tolumsal Cinsiyetlendirilmiş Özel Alan Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
7) Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Kamusal Alan Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
8) Vize
9) Toplumsal Cinsiyet: Siyasal Katılım – Cinsiyete Dayalı İktidar İlişkileri Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
10) Toplumsal Cinsiyet: Hukuk Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
11) Toplumsal Cinsiyet: Eğitim Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
12) Toplumsal Cinsiyet: Kent, Medya ve Şiddet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
13) Toplumsal Cinsiyet: Tarih Yazımı / Tarihin Cinsiyetlendirilmesi Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
14) Toplumsal Cinsiyet: Sanat ve Edebiyat Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları.
Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Durudoğan, H., Gökşen, F., Oder, B. E. Ve Yükseker, D. (2014), Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Eşitsizlikler Mücadeleler Kazanımlar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Cornell, R.W. (2016), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, C. Soydemir (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Phillips A. (2015), Demokrasinin Cinisyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
Berktay, F. (2012), Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
Yaraman, A. (2015), Türkiye’de Kadınların Siyasal Temsili Dişiliksiz Siyaset, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Sancar, S. (2017), Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar, İstanbul: İletişim Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir.
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler.
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir.
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır.
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır.
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir.
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir.
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir.
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir.
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler.
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir.
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır.
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır.
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir.
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir.
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir.
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 30
Ara Sınavlar 3 21
Final 3 21
Toplam İş Yükü 114