İç Mekan Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI077
Ders İsmi: Toplumsal Cinsiyet
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DAMLA SEVİMLİ ACER
Dersi Veren(ler): Dr. Damla Sevimli Acer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin temel kavram ve kuramlar ile ulusal ve uluslararası bağlamda yürütülen araştırma örnekleri ve sonuçları hakkında bilgi edinmeleri, toplumsal cinsiyete ilişkin sorunları eleştirel bir yaklaşım ile ele almaları, toplumsal cinsiyet rolleri ile ilişkili günlük yaşam deneyimleri ile teori ve kavramların ilişkilerini kurmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Toplumsal cinsiyet ile ilişkili temel kavram ve kuramlar, toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılık, toplumsal cinsiyet çalışmaları, toplumsal cinsiyetlendirilmiş aile ve iş yaşamı, toplumsal cinsiyet rolleri ile aile, iş yaşamı,
siyasal katılım, hukuk, eğitim, tarih, edebiyat, medya, şiddet, kent yaşamı ilişkisi ve günlük yaşam olaylarıyla temel kuram ve kavramların ilişkilendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavram ve feminist kuramları bilir.
2) Toplumsal cinsiyet rollerinin gelişimi ile ilgili biyolojik ve kültürel görüşler arasındaki farkı bilir.
3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ile ilgili mücadele yollarını bilir.
4) Toplumsal cinsiyet ideolojisinin günlük yaşamın farklı alanlarındaki yansımalarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
2) Toplumsal Cinsiyet: Kuramsal Yaklaşımlar Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
3) Tarihsel Analiz Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
4) Toplumsal Cinsiyet: Ataerkillik Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
5) Toplumsal Cinsiyet: Ayrımcılık – Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığının Yansımaları: Eğitim, İstihdam, Sağlık, Şiddet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
6) Tolumsal Cinsiyetlendirilmiş Özel Alan Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
7) Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Kamusal Alan Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
8) Vize
9) Toplumsal Cinsiyet: Siyasal Katılım – Cinsiyete Dayalı İktidar İlişkileri Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
10) Toplumsal Cinsiyet: Hukuk Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
11) Toplumsal Cinsiyet: Eğitim Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
12) Toplumsal Cinsiyet: Kent, Medya ve Şiddet Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
13) Toplumsal Cinsiyet: Tarih Yazımı / Tarihin Cinsiyetlendirilmesi Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
14) Toplumsal Cinsiyet: Sanat ve Edebiyat Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Saygılıgil, F. (2016), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları.
Çayır, K. ve Ceyhan, M. A. (2012), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Durudoğan, H., Gökşen, F., Oder, B. E. Ve Yükseker, D. (2014), Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Eşitsizlikler Mücadeleler Kazanımlar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Cornell, R.W. (2016), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, C. Soydemir (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Phillips A. (2015), Demokrasinin Cinisyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
Berktay, F. (2012), Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
Yaraman, A. (2015), Türkiye’de Kadınların Siyasal Temsili Dişiliksiz Siyaset, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Sancar, S. (2017), Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar, İstanbul: İletişim Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Günümüzde insanlar yaşadıkları, çalıştıkları ve kentsel doku içerisinde vakit geçirdikleri mekânlarda, estetik, fonksiyonellik, ergonomi ve sürdürülebilirlik ölçütlerine uygun şartlarda teknolojinin de sunduğu olanaklarla desteklenmiş; beğeni ve yaşam beklentilerine uygun özgün tasarımlar talep etmekte ve kullanmaktadırlar. Değişen tüketici ihtiyaç ve gereksinimleri; iç mekân tasarımı alanlarında faaliyet gösteren sektörde yer edinmek isteyen işletmelerin üretim sistemlerinde tasarım ürünlerinin üretimini artırmaktadır. Kalite ve rekabetin oldukça yoğun yaşandığı, tüketici gereksinimlerinin sürekli değiştiği ve dönüştüğü günümüzde İç Mekan Tasarımı alanında istihdam edilecek bireylere kazandırılacak mesleki yeterlikler büyük önem kazanmıştır. Bu özelliklere uygun mesleki bilgilerle donatılmış ön lisans düzeyinde öğrenci yetiştirmek amaçlı kurulan İç Mekan Tasarımı Programının hedefi gerekli mesleki yeterlilikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmektir. Mezun olan öğrenciler, mimarlık, İç mimarlık bürolarında, yapı - inşaat - tasarım alanlarında, inşaat firmaları, mobilya fabrikaları, mobilya mağazaları, dekorasyon firmalarında istihdam edilebilmekte, bunun yanında kendi firmalarını da kurabilmektedirler. Programın bilgili, donanımlı ve kalifiye meslek elemanı yetiştirme ve bu yolda eğitim ve öğretim vermesi hem yeni aramıza katılacak hem de mezun olacak öğrencilerimiz için en büyük kazanımlarıdır.
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
5) İç mekânı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilme. Sabit ya da hareketli mekân öğesi tasarlayabilme. Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilir, uygulama projesi hazırlayabilme. Alanıyla ilgili paket programları kullanarak 3 boyutlu modelleme ve görsel sunum dosyası yapabilme. Yapı sistemlerini ve yapısal öğeleri tanımlayabilme. Tasarım tarihi süreci hakkında temel seviyede bilgi sahibi olma. Projelerin metraj ve maliyet hesaplarını yapabilme İç mekânı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilme. Sabit ya da hareketli mekân öğesi tasarlayabilme. Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilir, uygulama projesi hazırlayabilme. Alanıyla ilgili paket programları kullanarak 3 boyutlu modelleme ve görsel sunum dosyası yapabilme. Yapı sistemlerini ve yapısal öğeleri tanımlayabilme. Tasarım tarihi süreci hakkında temel seviyede bilgi sahibi olma. Projelerin metraj ve maliyet hesaplarını yapabilme
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Günümüzde insanlar yaşadıkları, çalıştıkları ve kentsel doku içerisinde vakit geçirdikleri mekânlarda, estetik, fonksiyonellik, ergonomi ve sürdürülebilirlik ölçütlerine uygun şartlarda teknolojinin de sunduğu olanaklarla desteklenmiş; beğeni ve yaşam beklentilerine uygun özgün tasarımlar talep etmekte ve kullanmaktadırlar. Değişen tüketici ihtiyaç ve gereksinimleri; iç mekân tasarımı alanlarında faaliyet gösteren sektörde yer edinmek isteyen işletmelerin üretim sistemlerinde tasarım ürünlerinin üretimini artırmaktadır. Kalite ve rekabetin oldukça yoğun yaşandığı, tüketici gereksinimlerinin sürekli değiştiği ve dönüştüğü günümüzde İç Mekan Tasarımı alanında istihdam edilecek bireylere kazandırılacak mesleki yeterlikler büyük önem kazanmıştır. Bu özelliklere uygun mesleki bilgilerle donatılmış ön lisans düzeyinde öğrenci yetiştirmek amaçlı kurulan İç Mekan Tasarımı Programının hedefi gerekli mesleki yeterlilikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmektir. Mezun olan öğrenciler, mimarlık, İç mimarlık bürolarında, yapı - inşaat - tasarım alanlarında, inşaat firmaları, mobilya fabrikaları, mobilya mağazaları, dekorasyon firmalarında istihdam edilebilmekte, bunun yanında kendi firmalarını da kurabilmektedirler. Programın bilgili, donanımlı ve kalifiye meslek elemanı yetiştirme ve bu yolda eğitim ve öğretim vermesi hem yeni aramıza katılacak hem de mezun olacak öğrencilerimiz için en büyük kazanımlarıdır. 2
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma 2
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 2
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 2
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma 2
5) İç mekânı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilme. Sabit ya da hareketli mekân öğesi tasarlayabilme. Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilir, uygulama projesi hazırlayabilme. Alanıyla ilgili paket programları kullanarak 3 boyutlu modelleme ve görsel sunum dosyası yapabilme. Yapı sistemlerini ve yapısal öğeleri tanımlayabilme. Tasarım tarihi süreci hakkında temel seviyede bilgi sahibi olma. Projelerin metraj ve maliyet hesaplarını yapabilme İç mekânı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilme. Sabit ya da hareketli mekân öğesi tasarlayabilme. Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilir, uygulama projesi hazırlayabilme. Alanıyla ilgili paket programları kullanarak 3 boyutlu modelleme ve görsel sunum dosyası yapabilme. Yapı sistemlerini ve yapısal öğeleri tanımlayabilme. Tasarım tarihi süreci hakkında temel seviyede bilgi sahibi olma. Projelerin metraj ve maliyet hesaplarını yapabilme 2
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 30
Ara Sınavlar 3 21
Final 3 21
Toplam İş Yükü 114