Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI072 | ||||
Ders İsmi: | Eşitsizlik Sosyolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ZEYNEP BANU DALAMAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Zeynep Banu Dalaman | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel hedefleri çok yönlüdür ve öğrencilere sosyal eşitsizlik konusunda kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Öncelikle, ders, öğrencileri sosyoloji alanındaki temel kavram ve teorilerle, özellikle eşitsizlik ve sosyal tabakalaşmayla ilgili olanlarla tanıştırmayı hedeflemektedir. Bu teorik temel, öğrencilerin ekonomik eşitsizlikler, ırk ve etnik ayrımcılık, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri ve küresel dengesizlikler dahil olmak üzere çeşitli sosyal eşitsizlik biçimlerini eleştirel bir şekilde analiz etmelerini sağlayacaktır. Ayrıca ders, bu farklı eşitsizlik biçimleri arasındaki kesişimleri tanımanın ve incelemenin önemini vurgulamaktadır, çünkü bunlar genellikle karmaşık şekillerde birbirini pekiştirmekte ve güçlendirmektedir. Öğrenciler, yerel topluluklardan küresel toplumlara kadar çeşitli bağlamlarda sosyal eşitsizliğin temel nedenlerini ve geniş kapsamlı sonuçlarını analiz etmeye teşvik edilecektir. Ek olarak, ders, sosyal eşitsizliği ele almak ve azaltmak için bir dizi strateji ve yaklaşımı keşfedecek, öğrencileri potansiyel çözümler ve bunların farklı ortamlardaki etkinliği hakkında eleştirel düşünmeye teşvik edecektir. Dersin sonunda öğrenciler, toplumlarında ve ötesinde sosyal eşitsizliği azaltmaya yönelik çabaları anlamak, eleştirmek ve potansiyel olarak katkıda bulunmak için gerekli bilgi ve analitik becerilerle donatılmış olmalıdır. |
Dersin İçeriği: | Eşitsizlik Sosyolojisi dersi, teorik perspektifler, sosyal tabakalaşma, ekonomik eşitsizlik, ırk ve etnisite, toplumsal cinsiyet meseleleri ve kesişimsellik dahil olmak üzere geniş bir konu yelpazesini ele almaktadır. Ayrıca, eşitsizliğin eğitim, sağlık ve çevre gibi çeşitli sektörlerde ve küresel ölçekte nasıl tezahür ettiğini incelemektedir. Ders, medya ve teknolojinin eşitsizlikteki rolünü ele almakta ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin sosyal eşitsizlikleri ele almadaki etkisini tartışmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sosyal eşitsizlik konusundaki temel teorik perspektifleri anlama ve uygulama yeteneği kazanacaklardır. 2) Ekonomik, ırksal, cinsiyet ve küresel eşitsizlikler dahil olmak üzere farklı eşitsizlik biçimlerini eleştirel olarak analiz etme becerilerini geliştireceklerdir 3) Çeşitli eşitsizlik biçimlerinin kesişimselliğini tanımayı öğreneceklerdir. 4) Kurumların (örneğin, eğitim, sağlık hizmetleri, medya) eşitsizliği sürdürme veya azaltmadaki rolünü değerlendirebileceklerdir. 5) Eşitsizliğin bireyler, topluluklar ve toplumlar üzerindeki etkisini tartışmaya hazır olacaklardır. 6) Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri de dahil olmak üzere sosyal eşitsizliği azaltmaya yönelik stratejileri ve politikaları değerlendirmeyi öğreneceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Eşitsizlik Sosyolojisine Giriş | |
2) | Eşitsizlik Üzerine Teorik Perspektifler | |
3) | Sosyal Tabakalaşma | |
4) | Ekonomik Eşitsizlik | |
5) | Irk, Etnisite ve Göç | |
6) | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | |
7) | Kesişimsellik | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Eğitim ve Eşitsizlik | |
10) | Sağlık Eşitsizliği | |
11) | Çevresel Eşitsizlik | |
12) | Küresel Eşitsizlik | |
13) | Medya, Teknoloji ve Eşitsizlik | |
14) | Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Sosyal Eşitsizliği Gidermedeki Etkileri |
Ders Notları / Kitaplar: | Giddens & Sutton, “What is sociology”, pp. 01-30 Giddens & Sutton, “Theories and Perspective”, pp. 67-108 • YouTube: “Three Major Perspectives in Sociology Symbolic Interactionist Functionalist and Conflict Perspective” (09:36) https://www.youtube.com/watch?v=Hz1s55xGxRs Giddens & Sutton, “Stratification and Social Class”, pp. 477-523 • YouTube: “Social Stratification” (10:41): by Crash Course Sociology #21 https://www.youtube.com/watch?v=SlkIKCMt-Fs Giddens & Sutton, “Work and the Economy”, pp.247-299 • YouTube: "How economic inequality harms societies" (16:37) by Richard Wilkinson (TED Talk): https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?subtitle=en Giddens & Sutton, “Race, Ethnicity and Migration”, pp.671-716 • YouTube: "Let's get to the root of racial injustice" (19:37 )by Megan Ming Francis (TEDx Talk): https://www.youtube.com/watch?v=-aCn72iXO9s Giddens & Sutton, “Gender and Sexuality”, pp.621-671 • YouTube: "The urgency of intersectionality" (18:39) by Kimberlé Crenshaw (TED Talk): https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?subtitle=en Crenshaw, K. (2013). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. In Feminist legal theories (pp. 23-51). Routledge.and the forbidden, 103-124. • YouTube: "What Intersectionality Really Means for Movements” (26:21) Prof Kimberlé W. Crenshaw: https://www.youtube.com/watch?v=9dcj5tegl7I Giddens & Sutton, “Education”, pp. 866-918 • YouTube: “How Can We Eliminate Educational Disparity?” (08:30) by Xiaolin Rong (TED Talk): https://www.ted.com/talks/xiaolin_rong_how_can_we_eliminate_educational_disparity?subtitle=en Giddens & Sutton, “Health, Illness and Disability”, pp. 433-477 • YouTube: “How Inequality Kills” (15:49) by David Ansell (TED Talk): https://www.ted.com/talks/david_ansell_how_inequality_kills?subtitle=en Giddens & Sutton, “The Environment”, pp..152-202 • YouTube: “School strike for climate - save the world by changing the rules” (11:10) by Greta Thunberg: https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A • “How climate change is making inequality worse” (04:55) by BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=fHF4HHeOtkc Giddens & Sutton, “Global inequality”, pp..568-621 • YouTube: "Global Wealth Inequality - What you never knew you never knew" (03:50) by TheRulesOrg: https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU Giddens & Sutton, “Media”, pp..768-819 • YouTube: "How we need to remake the internet" (14:54) by Jaron Lanier (TED Talk): https://www.youtube.com/watch?v=qQ-PUXPVlos Chancel, L., Hough, A., & Voituriez, T. (2018). Reducing inequalities within countries: assessing the potential of the sustainable development goals. Global Policy, 9(1), 5-16. YouTube: “SDGs Explained: #10 Reduced Inequalities” (15:59) by Griffith University: https://www.youtube.com/watch?v=JgILjJlJFrc |
Diğer Kaynaklar: | Giddens & Sutton, “What is sociology”, pp. 01-30 Giddens & Sutton, “Theories and Perspective”, pp. 67-108 • YouTube: “Three Major Perspectives in Sociology Symbolic Interactionist Functionalist and Conflict Perspective” (09:36) https://www.youtube.com/watch?v=Hz1s55xGxRs Giddens & Sutton, “Stratification and Social Class”, pp. 477-523 • YouTube: “Social Stratification” (10:41): by Crash Course Sociology #21 https://www.youtube.com/watch?v=SlkIKCMt-Fs Giddens & Sutton, “Work and the Economy”, pp.247-299 • YouTube: "How economic inequality harms societies" (16:37) by Richard Wilkinson (TED Talk): https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?subtitle=en Giddens & Sutton, “Race, Ethnicity and Migration”, pp.671-716 • YouTube: "Let's get to the root of racial injustice" (19:37 )by Megan Ming Francis (TEDx Talk): https://www.youtube.com/watch?v=-aCn72iXO9s Giddens & Sutton, “Gender and Sexuality”, pp.621-671 • YouTube: "The urgency of intersectionality" (18:39) by Kimberlé Crenshaw (TED Talk): https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?subtitle=en Crenshaw, K. (2013). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. In Feminist legal theories (pp. 23-51). Routledge.and the forbidden, 103-124. • YouTube: "What Intersectionality Really Means for Movements” (26:21) Prof Kimberlé W. Crenshaw: https://www.youtube.com/watch?v=9dcj5tegl7I Giddens & Sutton, “Education”, pp. 866-918 • YouTube: “How Can We Eliminate Educational Disparity?” (08:30) by Xiaolin Rong (TED Talk): https://www.ted.com/talks/xiaolin_rong_how_can_we_eliminate_educational_disparity?subtitle=en Giddens & Sutton, “Health, Illness and Disability”, pp. 433-477 • YouTube: “How Inequality Kills” (15:49) by David Ansell (TED Talk): https://www.ted.com/talks/david_ansell_how_inequality_kills?subtitle=en Giddens & Sutton, “The Environment”, pp..152-202 • YouTube: “School strike for climate - save the world by changing the rules” (11:10) by Greta Thunberg: https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A • “How climate change is making inequality worse” (04:55) by BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=fHF4HHeOtkc Giddens & Sutton, “Global inequality”, pp..568-621 • YouTube: "Global Wealth Inequality - What you never knew you never knew" (03:50) by TheRulesOrg: https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU Giddens & Sutton, “Media”, pp..768-819 • YouTube: "How we need to remake the internet" (14:54) by Jaron Lanier (TED Talk): https://www.youtube.com/watch?v=qQ-PUXPVlos Chancel, L., Hough, A., & Voituriez, T. (2018). Reducing inequalities within countries: assessing the potential of the sustainable development goals. Global Policy, 9(1), 5-16. YouTube: “SDGs Explained: #10 Reduced Inequalities” (15:59) by Griffith University: https://www.youtube.com/watch?v=JgILjJlJFrc |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 32 |
Final | 1 | 47 |
Toplam İş Yükü | 125 |