Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH058 | ||||
Ders İsmi: | Architectural Criticism | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | Zehra Tonbul | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, öğrencilere mimarlık üzerine eleştirel ve dilsel araçlar sunar. |
Dersin İçeriği: | Ders, öğrencilere mimarlıkta eleştirel düşünceyi oluşturmaya yöneliktir. Dersin ilk bölümü, mimarlığın dili üzerine tartışmalardan oluşur. İkinci bölümü farklı teorik metinlerin okumaları üzerinedir. Üçüncü bölümden seçili eleştirel metinler üzerinden bina okumaları yapılır.Dersin sonunda öğrenciler seçtikleri bina üzerinden bir sunum yapıp, metin yazarlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlıkta eleştirel düşünce geliştirme 2) Mimarlığı okuma, tartışma ve yorumlama becerileri geliştirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Mimarlığı nasıl eleştiririz? Mimarlık eleştirel midir? | |
2) | Mimarlık Sözlüğü | |
3) | Modernliğin Gri Zonu | Okuma: Hays, K. Michael. 1984. "Critical Architecture: Between Culture and Form". Perspecta. 21: 14. |
4) | Aisthesis- İmge Üretimi | Okuma: Pallasmaa. 1996. The eyes of the skin: architecture and the senses. London: Academy. 71-77 Rasmussen, S. E. (1959). Experiencing architecture. London: Chapman & Hall. (pp.9-34) |
5) | Aisthesis- Hacimlere yazı yazmak | Okuma: Lynn, Greg. 1998. “Probable Geometries, The Architecture of Writing in Bodies”, in Folds, bodies & blobs: collected essays. [Bruxelles]: La Lettre volée.79-94. “The Folded, The Pliant, and the Supple”, 109-133. “Body matters”, 135-156. “Blobs”, 157-168. “Forms of Expression,” 223-134. CORBO, STEFANO. 2020. FROM FORMALISM TO WEAK FORM: The Architecture and Philosophy of Peter Eisenman. [S.l.]: ROUTLEDGE. 87-99. |
6) | Semantik | Okuma: Barthes, Roland. 1990. The Eiffel tower and other mythologies. New York: Hill and Wang. |
7) | Mimarlığın Poetikası | Okuma: Bachelard, Gaston. 1994. The poetics of space: the classic look at how we experience intimate places. Trans. Maria Jolas, Boston: Beacon Press. 211-231. |
8) | fenomenoloji/Yer | Okuma: Toyo Ito (1992), Vortex and Current: On Architecture as Phenomenalism", Mallgrave 2008, 539-541. Michel Foucault. Of Other Spaces (1967), Heterotopias. |
9) | Mimari Eleştiri Metni 1: XXI. Yüzyıl Sanatları Müzesi, Roma | Okuma: Gabriele Mastrigli and Gabrielle Mastrigli, “The Theater of the City: The Museum of XXIst Century Arts”, Log , Winter / Spring 2012, No. 24, pp. 103-109 |
10) | Mimari Eleştiri Metni 2 ve Alvaro Siza | Okuma: Otávio Leonídio , “Álvaro Siza Vieira: Another Void”, Log, No. 16 (Spring/Summer 2009), pp. 27-38. |
11) | Mimarlıkta Etik ve Kriz Venedik Mimarlık Bienali | Okuma: Elisa Iturbe, Architecture and the Death of Carbon Modernity, Log, Fall, 2019, 10-24. Lai, J. (2012). Citizens of no place: An architectural graphic novel. New York: Princeton Architectural Press. Dehaene, M., & Cauter, L. . (2015). Heterotopia and the city: Public space in a postcivil society. London: Routledge. 3-6. |
12) | Öğrenci Sunumları | |
13) | Öğrenci Sunumları | |
14) | Öğrenci Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Hays, K. Michael. 1984. "Critical Architecture: Between Culture and Form". Perspecta. 21: 14. Barthes, Roland. 1990. The Eiffel tower and other mythologies. New York: Hill and Wang. Elisa Iturbe, Architecture and the Death of Carbon Modernity, Log, Fall, 2019, 10-24. Lynn, Greg. 1998. “Probable Geometries, The Architecture of Writing in Bodies”, in Folds, bodies & blobs: collected essays. [Bruxelles]: La Lettre volée.79-94. “The Folded, The Pliant, and the Supple”, 109-133. “Body matters”, 135-156. “Blobs”, 157-168. “Forms of Expression,” 223-134. Jacques Ranciere, “The future of the Image”, Sergei M. Eisenstein: Montage And Archıtecture (Ca. 1938) Boym, Svetlana. 2008. Architecture of the off-modern. New York: Temple Hoyne Buell Center for the study of American architecture. Bachelard, Gaston. 1994. The poetics of space: the classic look at how we experience intimate places. Trans. Maria Jolas, Boston: Beacon Press. Pallasmaa. 1996. The eyes of the skin: architecture and the senses. London: Academy. 71-77 |
Diğer Kaynaklar: | Hanno Rauterberg and Lara Mehling, “Waves of Optimism: First Impressions of The Elbphilharmonie”, Log , Winter 2017, No. 39 (Winter 2017), pp. 20-30 Gabriele Mastrigli and Gabrielle Mastrigli, “The Theater of the City: The Museum of XXIst Century Arts”, Log , Winter / Spring 2012, No. 24, pp. 103-109 Otávio Leonídio , “Álvaro Siza Vieira: Another Void”, Log, No. 16 (Spring/Summer 2009), pp. 27-38. CORBO, STEFANO. 2020. FROM FORMALISM TO WEAK FORM: The Architecture and Philosophy of Peter Eisenman. [S.l.]: ROUTLEDGE. 87-99. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 3 | |||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 3 | 3 | |||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 3 | |||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 | 3 | |||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 | 3 | |||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 3 | 3 | |||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 3 | 3 | |||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 3 | 3 | |||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 3 |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 3 |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 3 |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 3 |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Ödev | 9 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 2 | 5 |
Toplam İş Yükü | 75 |