İnşaat Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CVE207
Ders İsmi: Fluid Mechanics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. OSAMA DAWOUD
Dersi Veren(ler): Assist. Prof. Dr. Osama M.F. Dawoud
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Akışkanlar Mekaniği dersinin amacı, öğrencilere inşaat mühendisliği bağlamında akışkan davranışı ve özellikleri hakkında temel bir anlayış kazandırmaktır. Öğrenciler, süreklilik, enerji, momentum ve Bernoulli denklemi gibi akışkan akışını yöneten prensipler ve denklemler hakkında bilgi edineceklerdir. Ders, borular, açık kanallar ve hidrolik sistemlerdeki akış gibi akışkanın statik ve dinamik yönlerini analiz etmeye odaklanmaktadır. Öğrenciler, daldırılmış cisimlerdeki kuvvetleri değerlendirme ve hidrolik sistem performansını değerlendirme gibi mühendislik problemlerine akışkanlar mekaniği kavramlarını uygulama becerilerini geliştireceklerdir. Ders, öğrencilere inşaat mühendisliği tasarımı ve analizinde akışkanlar mekaniği prensiplerini uygulama için gerekli bilgi ve becerileri sağlamayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, akışkanların özelliklerini, akışkanların statiksel davranışını ve dinamiklerini kapsar. Sistem ve kontrol hacmi, sürekli denklemler (Euler, Bernoulli, enerji, doğrusal momentum ve açısal momentum) ve uygulamaları üzerinde durulur. Boyutsal analiz ve dinamik benzerlik konuları ele alınır. Akışkanın viskoz akışı incelenir: borulardan laminar akış, taşıma olayları, sınır tabakası, daldırılmış cisimlerin direnci, hidrolik ve enerji derecelendirme çizgileri, basınçlı kanallarda ve açık kanallarda türbülanslı akış, basit borular ve açık kanallardan sürekli sıkıştırılmaz akış.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farklı akışkan akış türlerini (laminer, türbülanslı ve geçişli) ve her biri için uygun tahliye modelini tanımlayın.
2) Enerji denklemini (Bernoulli denklemi) türetin ve basınçlı ve açık kanallı akış sistemlerine uygulayın
3) Mühendislik hidrolik problemlerinde sürekli denklemi hem durağan hem de geçici sistemler için uygular
4) Hem basınçlı hem de serbest yüzey akış sistemlerinde kuvvet hesaplamalarında momentum denkleminden yararlanır.
5) Durgun bir akış sisteminde etki eden akışkan kuvvetlerini çözer.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akışkanlar mekaniğine giriş
2) Akışkan Özellikleri
3) Akışkan Statiği (Basınç Ölçümü, Yüzeyde Sıvı Basıncı)
4) Hidrostatik Kuvvetler, Yüzdürme
5) Akışkan Kinematiği, Akışkan Türleri
6) Akışkan Hareketi, Akış Hızı
7) Ara sınav
8) Süreklilik denklemi
9) Enerji Denklemi (Bernoulli Denklemi)
10) Bernoulli Denkleminin Uygulaması
11) Darbe Momentum Denklemi
12) Navier-Stokes Denklemi
13) Savak akışı ve orifis akışı
14) Açık Kanal Akışı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robinson & Crowe; "Engineering Fluid mechanics"; Houghton Mifflin
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İnşaat Mühendisliği ve yakın mühendislik disiplinlerine ait problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir
2) Matematik, Fizik, Kimya, Malzeme Bilimi gibi temel bilimler ve İnşaat Mühendisliği ile ilgili konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisine sahiptir
3) İnşaat Mühendisliği problemi ile ilgili bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern İnşaat Mühendisliği tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir
4) İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahiptir
5) İnşaat Mühendisliğinin farklı disiplinlerinde (yapı, yapı malzemesi, geoteknik, hidrolik, ulaştırma) ilgili deneyleri tasarlama, deneyleri gerçekleştirme, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir
6) Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahiptir
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir
8) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir
10) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
11) İnşaat proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir
12) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnşaat Mühendisliği ve yakın mühendislik disiplinlerine ait problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir
2) Matematik, Fizik, Kimya, Malzeme Bilimi gibi temel bilimler ve İnşaat Mühendisliği ile ilgili konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisine sahiptir
3) İnşaat Mühendisliği problemi ile ilgili bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern İnşaat Mühendisliği tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir
4) İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahiptir
5) İnşaat Mühendisliğinin farklı disiplinlerinde (yapı, yapı malzemesi, geoteknik, hidrolik, ulaştırma) ilgili deneyleri tasarlama, deneyleri gerçekleştirme, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir
6) Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahiptir
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir
8) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir
10) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
11) İnşaat proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir
12) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde kullanabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 42 % 0
Laboratuvar 10 % 20
Küçük Sınavlar 4 % 10
Ödev 12 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 42 0 42 1764
Laboratuvar 10 0 10 100
Ödevler 12 24 288
Küçük Sınavlar 5 10 50
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 3 20 60
Toplam İş Yükü 2282