Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH110
Ders İsmi: Yapı Teknolojileri 1
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MEHMET SARPER TAKKECİ
Dersi Veren(ler): Kadri Uğur Çakıroğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uzay Geometri ve izdüşüm ilkelerini kullanarak uzay şekillerin betimleme yöntemiyle tasarlanması ve tasarlanmış bir şeklin geometrisine ilişkin bilginin betimleme yoluyla verilmesi becerisinin kazandırılması.
Dersin İçeriği: Serbest el ile ya da çizim aletleri kullanılarak çizim tahtasında ya da tepegözde çizimler yapılır. Derste yapılan uygulamalara katkı olarak öğrenciye ders saatleri dışında çalışılmak üzere konuya ilişkin çözülmüş örnek ya da ödev verilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Uzayı ve uzaydaki şekiller arasındaki ilişkileri daha iyi kavrar.
2) Üç boyutlu şekilleri iki boyutlu temsil üzerinden tasarlama ve sunum becerisini kazanır.
3) Soyutlama becerisini geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel tanımlar: Nokta, doğru, jeodezik, yüzey. Yüzeylerin sınıflandırılması, açınır yüzeyler. Sonsuzdaki nokta kavramı, İzdüşel Geometri. Arakesit (iz) kavramı.
2) İzdüşüm kavramı , genel bakış; mimari izdüşüm sistemleri. Uzay Geometri ve İzdüşüm Teoremleri. Bölünme Oranı, Çapraz Oran. Uzayın Eşleklik İlkesi. Yüzeylerin sınıflandırılması (devam).
3) Doğru. Doğru parçasının gerçek uzunluğunun bulunuşu; eksen etrafında döndürmeler. Düzlem; düzlemin belirtiliş biçimleri. İzdüşürenlik kavramı; doğrunun izdüşüren bir düzlemdeki izinin bulunuşu. Düzlemin izdüşüren bir düzlemdeki arakesitinin bulunuşu. Merkezi izdüşüme giriş; Kaçma Noktası, Kaçma Doğrusu kavramları.
4) İki düzlemin arakesitinin bulunuşu. Düzleme dik doğru çizilmesi. Metrik problemler; noktanın düzleme uzaklığı, noktanın doğruya uzaklığı, paralel düzlemler arasındaki uzaklık, paralel doğrular arasındaki uzaklık, doğrunun paralel olduğu düzleme uzaklığı, aykırı doğrular arasındaki uzaklık. Merkezi izdüşümde eğik doğrunun kaçma noktasının bulunuşu.
5) İzdüşüm düzlemlerinin yeniden konumlandırılması yöntemi; yan izdüşümler. Metrik poblemlerin yan izdüşümler yöntemiyle çözümü.
6) İki Üçgen Teoremi (Desargues). Benzeşim: Perspektif-Kolineasyon, Perspektif-Afinite. Piramidal, prizmatik, konik, silindirik yüzeylerin birbirleriyle arakesitinin bulunuşu için özel yöntem. Eğik düzlemde merkezi izdüşüm.
7) Konik Kesitler. Çemberin izdüşümü. Merkezi izdüşümde çember. Merkezi izdüşümde düzlemde (ayna) yansıma.
8) Küre. Kürenin konik ya da silindirik bir yüzeyle arakesitinin bulunuşu. İki yüzeyin arakesit eğrisinin bir noktasındaki teğetinin çizilmesi.
9) Eğik izdüşümün genel ilkeleri. Eğik izdüşümde Pandantif çizimi. Merkezi izdüşümde gölge.
10) Dik Aksonometri'nin genel ilkeleri. Dik aksonometride pandantif çizimi.
11) Kotlu İzdüşüm. Hafriyat Problemleri.
12) Kotlu İzdüşüm (devam). Çatılar.
13) Merkezi izdüşümde, doğru üzerinde verilmiş olan parçayı istenilen bir oranda bölme yöntemi.
14) Dik aksonometri için alternatif yöntem. Genel tekrar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Architectural Geometry", Helmut Pottmann, Andreas Asperl, Michael Hofer, and Axel Kilian
Diğer Kaynaklar: The Geometry of Design: Studies in Proportion and Composition", Kimberly Elam

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 2 2
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3 3
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 3 3 2
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 2 2 2
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 3 3
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. 3 3
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 1
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 1
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 2
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 3
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 2
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 2
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. 3
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 1
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 80
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 80
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 8
Final 1 8
Toplam İş Yükü 100