Adalet | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI066 | ||||
Ders İsmi: | Etkili Konuşma ve Diksiyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DERİN DÖNMEZ TOPÇUOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Derin DÖNMEZ TOPÇUOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere diksiyonun tanımını ve önemini, nefes egzersizlerini, sesi kontrol etme tekniklerini, harflerin sesletimini, telaffuz hatalarını, diksiyon kurallarını ve etkili konuşma yöntemlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | PROGRAMIN ADI: Etkili Konuşma ve Diksiyon Eğitimi DİKSİYON EĞİTİMİ İÇERİĞİ VE KAZANIMLARI • Diksiyon eğitimi; solunum, ses hızı ve ritmin nasıl geliştirileceğini öğretir. • Sesinizi çeşitli boyutlardaki izleyiciler ve mekanlar için nasıl ayarlayacağınız konusunda bilgiler verir. • Diksiyon eğitimi için en temel kazanım olan ses mekanizması nasıl çalıştığını ve doğal sesinizi nasıl keşfedeceğinizi anlamanızı sağlar. • Sesinizi ve diksiyonu geliştirmek ve ayrıca sesler arasında hızlı geçişi sağlayacak şekilde konuşabilmek için pratik ipuçları ve alıştırmalar ile karşılaşacaksınız. • Sesinizin etkileyiciliğini konuşmalarınızın geneline nasıl yansıtacağınızı öğretir. • Konuşmalarınıza tonlama, vurgu ve durak inceliklerini katarak daha etkili bir konuşma yapabilirsiniz. • Diksiyon eğitimi alan kişiler dili doğru, güzel ve etkili kullanmanın inceliklerini fark ederek Türkçeyi özenle kullanabilen, konuşmayı sanata dönüştürmenin yollarını bilen, doğru – yanlış kullanım örneklerini irdeleyen ve güzel konuşmanın önemini kavrayan, “ne söyleyeceğini bilmenin yanı sıra nasıl söyleyeceğini de bilen” bireyler olarak yetişecektir. • İşe alım süreci ile ilgili bilgi edinir. Bu ders; diksiyon, soluk alıp verme, ses kullanma, Türkçe dilbilgisi kuralları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, konuşma kusurlarının üstesinden gelme, beden dili, stres kontrolü, doğaçlama çalışmaları, şiir okuma, duygu aktarımı, öykü seslendirme, haber metni değerlendirme, sunum becerileri; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etkili iletişim için gerekli olan iletişim sürecini ve bunu engelleyen unsurları tanımlar. 2) Konuşma organlarını ve solunum mekanizmasını doğru olarak kullanır. 3) Anlaşılır ve tempolu bir okuma hızı için gerekli alıştırmaları yapar. 4) Türkçeyi dil bilgisi kurallarına uygun olarak konuşur. 5) Türkçedeki ünlü ve ünsüz harfleri doğru olarak sesler. 6) Topluluk önünde etkili ve doğru konuşma yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dil, İnsan, Konuşan İnsan, Konuşma | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. |
2) | Diksiyonun tanımı ve önemi | Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. |
3) | Nefes Egzersizleri | https://diksiyonakademi.com/assets/files/diksiyon-kitabi.pdf |
4) | Sesin Kontrolü | Söz Sanatı: Güzel Söz Söyleme, H. Rıdvan Çongur. |
5) | Ünlülerin Sesletimi | Türkçeyi Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu, Ülkü Giray, Bilgi Yayınevi |
6) | Ünsüzlere İlişkin Alıştırmalar | http://www.karmadrama.com/DIKSIYON/DIKSIYON%20METNI.pdf |
7) | Söyleyiş ve Boğumlama, Boğumlama Alıştırmaları | TÜRK DİL BİLGİSİ, Prof.Dr.MUHARREM ERGİN, Bayrak Yayınevi. |
8) | Ara Sınav | |
9) | Soluk, Ses Uyumu, Ulama, Durak | https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/02/Zeynep-Korkmaz-_-TR-TÜRKÇESİNİN-SES-BİLGİSİ-ÜZERİNE-NOTLAR-2-13.pdf Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları. |
10) | Yaygın Dil Yanlışları | Türkçenin Şikâyeti Var: Açıklamalı Örneklerle Yaygın Dil Yanlışları/ Aydın Sami Günayçal |
11) | Topluluk Önünde Yapılan Konuşmalar | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. |
12) | Etkili ve doğru tonlama egzersizleri | Ders Sunumları |
13) | Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) | Ders Sunumları |
14) | Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) | Ders Sunumları |
15) | Verilen Konu Üzerinde Doğaçlama Çalışması | Ders Sunumları |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları. |
Diğer Kaynaklar: | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
3) Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. | |||||||||||||||
4) Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. | |||||||||||||||
5) Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. | |||||||||||||||
6) Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir. | |||||||||||||||
8) Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. | |||||||||||||||
9) Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. | |||||||||||||||
10) Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir. | |||||||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
12) Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir. | |||||||||||||||
13) Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. | |||||||||||||||
14) Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. | |
2) | Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. | |
3) | Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. | |
4) | Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. | |
5) | Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. | |
6) | Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. | |
7) | Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir. | |
8) | Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. | |
9) | Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. | |
10) | Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir. | |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | |
12) | Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir. | |
13) | Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. | |
14) | Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir. | |
15) | Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 14 | 42 |
Final | 14 | 42 |
Toplam İş Yükü | 129 |