Halkla İlişkiler ve Reklamcılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI066 | ||||
Ders İsmi: | Etkili Konuşma ve Diksiyon | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DERİN DÖNMEZ TOPÇUOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Derin DÖNMEZ TOPÇUOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere diksiyonun tanımını ve önemini, nefes egzersizlerini, sesi kontrol etme tekniklerini, harflerin sesletimini, telaffuz hatalarını, diksiyon kurallarını ve etkili konuşma yöntemlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | PROGRAMIN ADI: Etkili Konuşma ve Diksiyon Eğitimi DİKSİYON EĞİTİMİ İÇERİĞİ VE KAZANIMLARI • Diksiyon eğitimi; solunum, ses hızı ve ritmin nasıl geliştirileceğini öğretir. • Sesinizi çeşitli boyutlardaki izleyiciler ve mekanlar için nasıl ayarlayacağınız konusunda bilgiler verir. • Diksiyon eğitimi için en temel kazanım olan ses mekanizması nasıl çalıştığını ve doğal sesinizi nasıl keşfedeceğinizi anlamanızı sağlar. • Sesinizi ve diksiyonu geliştirmek ve ayrıca sesler arasında hızlı geçişi sağlayacak şekilde konuşabilmek için pratik ipuçları ve alıştırmalar ile karşılaşacaksınız. • Sesinizin etkileyiciliğini konuşmalarınızın geneline nasıl yansıtacağınızı öğretir. • Konuşmalarınıza tonlama, vurgu ve durak inceliklerini katarak daha etkili bir konuşma yapabilirsiniz. • Diksiyon eğitimi alan kişiler dili doğru, güzel ve etkili kullanmanın inceliklerini fark ederek Türkçeyi özenle kullanabilen, konuşmayı sanata dönüştürmenin yollarını bilen, doğru – yanlış kullanım örneklerini irdeleyen ve güzel konuşmanın önemini kavrayan, “ne söyleyeceğini bilmenin yanı sıra nasıl söyleyeceğini de bilen” bireyler olarak yetişecektir. • İşe alım süreci ile ilgili bilgi edinir. Bu ders; diksiyon, soluk alıp verme, ses kullanma, Türkçe dilbilgisi kuralları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, konuşma kusurlarının üstesinden gelme, beden dili, stres kontrolü, doğaçlama çalışmaları, şiir okuma, duygu aktarımı, öykü seslendirme, haber metni değerlendirme, sunum becerileri; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etkili iletişim için gerekli olan iletişim sürecini ve bunu engelleyen unsurları tanımlar. 2) Konuşma organlarını ve solunum mekanizmasını doğru olarak kullanır. 3) Anlaşılır ve tempolu bir okuma hızı için gerekli alıştırmaları yapar. 4) Türkçeyi dil bilgisi kurallarına uygun olarak konuşur. 5) Türkçedeki ünlü ve ünsüz harfleri doğru olarak sesler. 6) Topluluk önünde etkili ve doğru konuşma yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dil, İnsan, Konuşan İnsan, Konuşma | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. |
2) | Diksiyonun tanımı ve önemi | Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. |
3) | Nefes Egzersizleri | https://diksiyonakademi.com/assets/files/diksiyon-kitabi.pdf |
4) | Sesin Kontrolü | Söz Sanatı: Güzel Söz Söyleme, H. Rıdvan Çongur. |
5) | Ünlülerin Sesletimi | Türkçeyi Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu, Ülkü Giray, Bilgi Yayınevi |
6) | Ünsüzlere İlişkin Alıştırmalar | http://www.karmadrama.com/DIKSIYON/DIKSIYON%20METNI.pdf |
7) | Söyleyiş ve Boğumlama, Boğumlama Alıştırmaları | TÜRK DİL BİLGİSİ, Prof.Dr.MUHARREM ERGİN, Bayrak Yayınevi. |
8) | Ara Sınav | |
9) | Soluk, Ses Uyumu, Ulama, Durak | https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/02/Zeynep-Korkmaz-_-TR-TÜRKÇESİNİN-SES-BİLGİSİ-ÜZERİNE-NOTLAR-2-13.pdf Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları. |
10) | Yaygın Dil Yanlışları | Türkçenin Şikâyeti Var: Açıklamalı Örneklerle Yaygın Dil Yanlışları/ Aydın Sami Günayçal |
11) | Topluluk Önünde Yapılan Konuşmalar | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. |
12) | Etkili ve doğru tonlama egzersizleri | Ders Sunumları |
13) | Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) | Ders Sunumları |
14) | Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) | Ders Sunumları |
15) | Verilen Konu Üzerinde Doğaçlama Çalışması | Ders Sunumları |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları. |
Diğer Kaynaklar: | Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları. Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanlarına ilişkin, mesleğin gerektirdiği tüm bilgi, beceri ve yeterliliğe sahip olurlar ve alanın gerektirdiği yapısal özelliklere hakimdirler. | |||||||||||||||
2) Marka yönetimi, pazarlama iletişimi, kurumsal iletişim, reklam stratejisi geliştirme alanlarında bilgiye sahiptirler. Halkla ilişkiler kampanyası oluşturma, planlama ve yönetme becerisine sahiptirler. | |||||||||||||||
3) Alanla ilgili değişen ve gelişen iletişim yöntemleri ve teknolojileri hakkında bilgi ve beceriye sahiptirler. | |||||||||||||||
4) İlgili paydaşlar ve hedef kitle arasındaki iletişimi yönetme becerisine sahip olurlar. Farklı paydaşların iletişim özelliklerine göre uygun iletişim strateji ve yöntemi geliştirerek, uygulamaya geçirirler. | |||||||||||||||
5) Yaşam boyu öğrenme ilkesiyle hareket ederek kendini sadece mesleki bilgi açısından değil kültürel açıdan da sürekli geliştirirler ve ulusal ve uluslararası gündemi takip ederler. | |||||||||||||||
6) Farklı iletişim alanlarını bütüncül ve stratejik bir şekilde bir araya getirirler. | |||||||||||||||
7) Yazılı ve sözel iletişim yeteneğini etkin bir şekilde kullanırlar. | |||||||||||||||
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, stratejiler geliştirir ve uygulamaya geçirirler. | |||||||||||||||
9) Yönetim becerisine sahiptirler. | |||||||||||||||
10) Araştırma kabiliyetini etkin bir şekilde kullanırlar. | |||||||||||||||
11) Etik iş anlayışı ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptirler. | |||||||||||||||
12) Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahiptirler. | |||||||||||||||
13) Takım çalışmasına yatkın bir çalışan olurlar. | |||||||||||||||
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurarlar. | |||||||||||||||
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanlarına ilişkin, mesleğin gerektirdiği tüm bilgi, beceri ve yeterliliğe sahip olurlar ve alanın gerektirdiği yapısal özelliklere hakimdirler. | |
2) | Marka yönetimi, pazarlama iletişimi, kurumsal iletişim, reklam stratejisi geliştirme alanlarında bilgiye sahiptirler. Halkla ilişkiler kampanyası oluşturma, planlama ve yönetme becerisine sahiptirler. | |
3) | Alanla ilgili değişen ve gelişen iletişim yöntemleri ve teknolojileri hakkında bilgi ve beceriye sahiptirler. | |
4) | İlgili paydaşlar ve hedef kitle arasındaki iletişimi yönetme becerisine sahip olurlar. Farklı paydaşların iletişim özelliklerine göre uygun iletişim strateji ve yöntemi geliştirerek, uygulamaya geçirirler. | |
5) | Yaşam boyu öğrenme ilkesiyle hareket ederek kendini sadece mesleki bilgi açısından değil kültürel açıdan da sürekli geliştirirler ve ulusal ve uluslararası gündemi takip ederler. | |
6) | Farklı iletişim alanlarını bütüncül ve stratejik bir şekilde bir araya getirirler. | |
7) | Yazılı ve sözel iletişim yeteneğini etkin bir şekilde kullanırlar. | |
8) | Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, stratejiler geliştirir ve uygulamaya geçirirler. | |
9) | Yönetim becerisine sahiptirler. | |
10) | Araştırma kabiliyetini etkin bir şekilde kullanırlar. | |
11) | Etik iş anlayışı ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptirler. | |
12) | Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahiptirler. | |
13) | Takım çalışmasına yatkın bir çalışan olurlar. | |
14) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurarlar. | |
15) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 14 | 42 |
Final | 14 | 42 |
Toplam İş Yükü | 129 |