Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI066
Ders İsmi: Etkili Konuşma ve Diksiyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. DERİN DÖNMEZ TOPÇUOĞLU
Dersi Veren(ler): Derin DÖNMEZ TOPÇUOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere diksiyonun tanımını ve önemini, nefes egzersizlerini, sesi kontrol etme tekniklerini, harflerin sesletimini, telaffuz hatalarını, diksiyon kurallarını ve etkili konuşma yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: PROGRAMIN ADI: Etkili Konuşma ve Diksiyon Eğitimi


DİKSİYON EĞİTİMİ İÇERİĞİ VE KAZANIMLARI
• Diksiyon eğitimi; solunum, ses hızı ve ritmin nasıl geliştirileceğini öğretir.
• Sesinizi çeşitli boyutlardaki izleyiciler ve mekanlar için nasıl ayarlayacağınız konusunda bilgiler verir.
• Diksiyon eğitimi için en temel kazanım olan ses mekanizması nasıl çalıştığını ve doğal sesinizi nasıl keşfedeceğinizi anlamanızı sağlar.
• Sesinizi ve diksiyonu geliştirmek ve ayrıca sesler arasında hızlı geçişi sağlayacak şekilde konuşabilmek için pratik ipuçları ve alıştırmalar ile karşılaşacaksınız.
• Sesinizin etkileyiciliğini konuşmalarınızın geneline nasıl yansıtacağınızı öğretir.
• Konuşmalarınıza tonlama, vurgu ve durak inceliklerini katarak daha etkili bir konuşma yapabilirsiniz.
• Diksiyon eğitimi alan kişiler dili doğru, güzel ve etkili kullanmanın inceliklerini fark ederek Türkçeyi özenle kullanabilen, konuşmayı sanata dönüştürmenin yollarını bilen, doğru – yanlış kullanım örneklerini irdeleyen ve güzel konuşmanın önemini kavrayan, “ne söyleyeceğini bilmenin yanı sıra nasıl söyleyeceğini de bilen” bireyler olarak yetişecektir.
• İşe alım süreci ile ilgili bilgi edinir.

Bu ders; diksiyon, soluk alıp verme, ses kullanma, Türkçe dilbilgisi kuralları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, konuşma kusurlarının üstesinden gelme, beden dili, stres kontrolü, doğaçlama çalışmaları, şiir okuma, duygu aktarımı, öykü seslendirme, haber metni değerlendirme, sunum becerileri; konularını içermektedir.


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etkili iletişim için gerekli olan iletişim sürecini ve bunu engelleyen unsurları tanımlar.
2) Konuşma organlarını ve solunum mekanizmasını doğru olarak kullanır.
3) Anlaşılır ve tempolu bir okuma hızı için gerekli alıştırmaları yapar.
4) Türkçeyi dil bilgisi kurallarına uygun olarak konuşur.
5) Türkçedeki ünlü ve ünsüz harfleri doğru olarak sesler.
6) Topluluk önünde etkili ve doğru konuşma yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dil, İnsan, Konuşan İnsan, Konuşma Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
2) Diksiyonun tanımı ve önemi Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi.
3) Nefes Egzersizleri https://diksiyonakademi.com/assets/files/diksiyon-kitabi.pdf
4) Sesin Kontrolü Söz Sanatı: Güzel Söz Söyleme, H. Rıdvan Çongur.
5) Ünlülerin Sesletimi Türkçeyi Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu, Ülkü Giray, Bilgi Yayınevi
6) Ünsüzlere İlişkin Alıştırmalar http://www.karmadrama.com/DIKSIYON/DIKSIYON%20METNI.pdf
7) Söyleyiş ve Boğumlama, Boğumlama Alıştırmaları TÜRK DİL BİLGİSİ, Prof.Dr.MUHARREM ERGİN, Bayrak Yayınevi.
8) Ara Sınav
9) Soluk, Ses Uyumu, Ulama, Durak https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/02/Zeynep-Korkmaz-_-TR-TÜRKÇESİNİN-SES-BİLGİSİ-ÜZERİNE-NOTLAR-2-13.pdf Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları.
10) Yaygın Dil Yanlışları Türkçenin Şikâyeti Var: Açıklamalı Örneklerle Yaygın Dil Yanlışları/ Aydın Sami Günayçal
11) Topluluk Önünde Yapılan Konuşmalar Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
12) Etkili ve doğru tonlama egzersizleri Ders Sunumları
13) Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) Ders Sunumları
14) Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) Ders Sunumları
15) Verilen Konu Üzerinde Doğaçlama Çalışması Ders Sunumları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi.
Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi.
Ders Notları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Bir tasarım ekibinin sahip olduğu yapı ve dinamikleri kavrayarak farklı disiplinlerdeki takım üyeleri ile üretim süreçlerini bir akış içerisinde sürdürebilmek.
1) Tasarım üretmek için gerekli olan bilgisayar teknolojilerine dair gerekli bilgi ve beceriye sahip olmak.
1) Tasarlama, geliştirme ve sunum süreçlerini doğru teorik adımları uygulayarak yönetebilme ve baştan sona üretim sürecine dahil olabilmek.
1) Tasarım süreçlerine hakim olarak, farklı problemleri bu kavramlar üzerinden eleştirebilmek ve değerlendirebilmek.
1) Görsel İletişim Tasarımının kavramsal önemini anlayıp kullanıcıyı merkeze alan deneyim odaklı tasarımlar geliştirme yeteneği kazandırmak.
2) Görsel tasarımların deneyim içerisinde fikir, mesaj ve duyguyu iletme biçimlerini anlayarak iletişim ve tasarım süreçleriyle dengeli interaktif anlatılar oluşturabilmek.
2) Farklı disiplinlerden yararlanarak tasarıma dair mevzuları konu alan durum ve olguları analiz etmek, değerlendirmek ve yorumlayabilmek.
3) Farklı medyalar için bileşenler üreterek profesyonel projeler geliştirebilmek, bu bileşenleri geliştirilen tasarımlar bağlamında tutarlı biçimde değerlendirebilmek.
3) Görsel iletişim ürünleri için tasarım odaklı düşünme süreçlerini analiz edebilmek ve kullanabilmek.
4) Sektörün ihtiyaçları doğrultusunda tasarım geliştirmek için gerekli bilgisayar teknolojileri ve yazılım bilgisine sahip olma, bilgisayar destekli tasarım uygulamalarını yaratıcı fikirlerini yansıtmak üzere hakim şekilde kullanabilmek.
4) İletişim tasarımı ürünleri için etkili görsel ve işitsel çözümler uygulayarak bu tasarımları teması, konu ve hedef kitle bağlamında etkili biçimde kullanabilmek.
5) Çağdaş tasarım metodolojisine hakim olmak; tasarımların hedef kitlesini ön plana alarak kitleye hitap eden tasarımlar üretmek.
6) Kullanıcıların, hedef kitlenin deneyimini anlamak, ölçme yöntemlerini kavramak ve tasarım sürecinde bu konseptlerden faydalanmak..

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir tasarım ekibinin sahip olduğu yapı ve dinamikleri kavrayarak farklı disiplinlerdeki takım üyeleri ile üretim süreçlerini bir akış içerisinde sürdürebilmek.
1) Tasarım üretmek için gerekli olan bilgisayar teknolojilerine dair gerekli bilgi ve beceriye sahip olmak.
1) Tasarlama, geliştirme ve sunum süreçlerini doğru teorik adımları uygulayarak yönetebilme ve baştan sona üretim sürecine dahil olabilmek.
1) Tasarım süreçlerine hakim olarak, farklı problemleri bu kavramlar üzerinden eleştirebilmek ve değerlendirebilmek.
1) Görsel İletişim Tasarımının kavramsal önemini anlayıp kullanıcıyı merkeze alan deneyim odaklı tasarımlar geliştirme yeteneği kazandırmak.
2) Görsel tasarımların deneyim içerisinde fikir, mesaj ve duyguyu iletme biçimlerini anlayarak iletişim ve tasarım süreçleriyle dengeli interaktif anlatılar oluşturabilmek.
2) Farklı disiplinlerden yararlanarak tasarıma dair mevzuları konu alan durum ve olguları analiz etmek, değerlendirmek ve yorumlayabilmek.
3) Farklı medyalar için bileşenler üreterek profesyonel projeler geliştirebilmek, bu bileşenleri geliştirilen tasarımlar bağlamında tutarlı biçimde değerlendirebilmek.
3) Görsel iletişim ürünleri için tasarım odaklı düşünme süreçlerini analiz edebilmek ve kullanabilmek.
4) Sektörün ihtiyaçları doğrultusunda tasarım geliştirmek için gerekli bilgisayar teknolojileri ve yazılım bilgisine sahip olma, bilgisayar destekli tasarım uygulamalarını yaratıcı fikirlerini yansıtmak üzere hakim şekilde kullanabilmek.
4) İletişim tasarımı ürünleri için etkili görsel ve işitsel çözümler uygulayarak bu tasarımları teması, konu ve hedef kitle bağlamında etkili biçimde kullanabilmek.
5) Çağdaş tasarım metodolojisine hakim olmak; tasarımların hedef kitlesini ön plana alarak kitleye hitap eden tasarımlar üretmek.
6) Kullanıcıların, hedef kitlenin deneyimini anlamak, ölçme yöntemlerini kavramak ve tasarım sürecinde bu konseptlerden faydalanmak..

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Sunum / Seminer 1 3
Ara Sınavlar 14 42
Final 14 42
Toplam İş Yükü 129