Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI066
Ders İsmi: Etkili Konuşma ve Diksiyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. DERİN DÖNMEZ TOPÇUOĞLU
Dersi Veren(ler): Derin DÖNMEZ TOPÇUOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere diksiyonun tanımını ve önemini, nefes egzersizlerini, sesi kontrol etme tekniklerini, harflerin sesletimini, telaffuz hatalarını, diksiyon kurallarını ve etkili konuşma yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: PROGRAMIN ADI: Etkili Konuşma ve Diksiyon Eğitimi


DİKSİYON EĞİTİMİ İÇERİĞİ VE KAZANIMLARI
• Diksiyon eğitimi; solunum, ses hızı ve ritmin nasıl geliştirileceğini öğretir.
• Sesinizi çeşitli boyutlardaki izleyiciler ve mekanlar için nasıl ayarlayacağınız konusunda bilgiler verir.
• Diksiyon eğitimi için en temel kazanım olan ses mekanizması nasıl çalıştığını ve doğal sesinizi nasıl keşfedeceğinizi anlamanızı sağlar.
• Sesinizi ve diksiyonu geliştirmek ve ayrıca sesler arasında hızlı geçişi sağlayacak şekilde konuşabilmek için pratik ipuçları ve alıştırmalar ile karşılaşacaksınız.
• Sesinizin etkileyiciliğini konuşmalarınızın geneline nasıl yansıtacağınızı öğretir.
• Konuşmalarınıza tonlama, vurgu ve durak inceliklerini katarak daha etkili bir konuşma yapabilirsiniz.
• Diksiyon eğitimi alan kişiler dili doğru, güzel ve etkili kullanmanın inceliklerini fark ederek Türkçeyi özenle kullanabilen, konuşmayı sanata dönüştürmenin yollarını bilen, doğru – yanlış kullanım örneklerini irdeleyen ve güzel konuşmanın önemini kavrayan, “ne söyleyeceğini bilmenin yanı sıra nasıl söyleyeceğini de bilen” bireyler olarak yetişecektir.
• İşe alım süreci ile ilgili bilgi edinir.

Bu ders; diksiyon, soluk alıp verme, ses kullanma, Türkçe dilbilgisi kuralları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, tonlama, vurgu, artikülasyon alıştırmaları, konuşma kusurlarının üstesinden gelme, beden dili, stres kontrolü, doğaçlama çalışmaları, şiir okuma, duygu aktarımı, öykü seslendirme, haber metni değerlendirme, sunum becerileri; konularını içermektedir.


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etkili iletişim için gerekli olan iletişim sürecini ve bunu engelleyen unsurları tanımlar.
2) Konuşma organlarını ve solunum mekanizmasını doğru olarak kullanır.
3) Anlaşılır ve tempolu bir okuma hızı için gerekli alıştırmaları yapar.
4) Türkçeyi dil bilgisi kurallarına uygun olarak konuşur.
5) Türkçedeki ünlü ve ünsüz harfleri doğru olarak sesler.
6) Topluluk önünde etkili ve doğru konuşma yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dil, İnsan, Konuşan İnsan, Konuşma Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
2) Diksiyonun tanımı ve önemi Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi.
3) Nefes Egzersizleri https://diksiyonakademi.com/assets/files/diksiyon-kitabi.pdf
4) Sesin Kontrolü Söz Sanatı: Güzel Söz Söyleme, H. Rıdvan Çongur.
5) Ünlülerin Sesletimi Türkçeyi Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu, Ülkü Giray, Bilgi Yayınevi
6) Ünsüzlere İlişkin Alıştırmalar http://www.karmadrama.com/DIKSIYON/DIKSIYON%20METNI.pdf
7) Söyleyiş ve Boğumlama, Boğumlama Alıştırmaları TÜRK DİL BİLGİSİ, Prof.Dr.MUHARREM ERGİN, Bayrak Yayınevi.
8) Ara Sınav
9) Soluk, Ses Uyumu, Ulama, Durak https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2021/02/Zeynep-Korkmaz-_-TR-TÜRKÇESİNİN-SES-BİLGİSİ-ÜZERİNE-NOTLAR-2-13.pdf Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi. Ders Notları.
10) Yaygın Dil Yanlışları Türkçenin Şikâyeti Var: Açıklamalı Örneklerle Yaygın Dil Yanlışları/ Aydın Sami Günayçal
11) Topluluk Önünde Yapılan Konuşmalar Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
12) Etkili ve doğru tonlama egzersizleri Ders Sunumları
13) Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) Ders Sunumları
14) Akıcı Konuşma Alıştırmaları (Metin Okumaları) Ders Sunumları
15) Verilen Konu Üzerinde Doğaçlama Çalışması Ders Sunumları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi.
Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet ŞENBAY, Yapı Kredi Yayınları.
Söz Söyleme ve Diksiyon, Can GÜRZAP, Remzi Kitabevi.
Ders Notları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur.
2) Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur.
3) Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular.
4) Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir.
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
6) Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır.
7) Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır.
8) Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular.
10) Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır.
11) Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir.
12) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
13) Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler.
14) Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur.
2) Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur.
3) Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular.
4) Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir.
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
6) Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır.
7) Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır.
8) Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular.
10) Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır.
11) Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir.
12) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
13) Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler.
14) Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Sunum / Seminer 1 3
Ara Sınavlar 14 42
Final 14 42
Toplam İş Yükü 129