Ders Kodu: | ARCH086 | ||||
Ders İsmi: | History of Art | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sanat tarihine giriş dersi tarih öncesinden Ortaçağ’ın sonuna kadar olan dönemi geniş bir coğrafyada sanat, mimarlık tarihi ve materyal kültür üzerinden global bir bakış açısı ile kronolojik olarak incelemeyi hedefler. Öğrencilerin genel kültürlerini geliştirmenin yanı sıra, çevrelerine ve evrensel kültür değerlerine bilinçli bakmaları, baktıklarını görmeleri, gördüklerini değerlendirmeleri, anlamlandırmaları, sorgulayabilmeleri amaçlanmakta, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurarak tasarımlarına katkıda bulunmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders sanat tarihindeki dönemleri, üslupları ve akımları, sanatın çağlar boyunca gelişimini tarihsel ve toplumsal bağlamlarıyla birlikte karşılaştırmalı olarak incelemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanat ve mimarlık alanında insanlığın ve yaratıcı düşüncesinin evrimini tanır 2) Bakma/ görme/ anlamlandırma/ çözümleme/ değerlendirme/ karşılaştırma ve sorgulayabilme yeteneği kazanır 3) Tarihsel çevreyi, sanat ve sanatçının içinde bulunduğu sosyo-kültürel koşulları kavrar. Evrensel kültür varlıklarına değer vermenin, sahip çıkmanın, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurmanın önemini kavrar 4) Terim ve kavramları tanıyarak zengin bir mesleki dile sahip olur. Sanat objesi, tasarım, zanaat objesi, endüstriyel ürün ayrımına varır. 5) Dönemsel özellikleri öğrenip farklı uygarlıkların mimari ve sanatsal özelliklerini ayırt eder |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tarih içinde mimar statüsüne kısa bir bakış… Sanat Tarihinin, Sanatın, Sanatçının tanımı ve içeriği Sanat yapıtının amacı ve niteliği. | |
2) | Sanat yapıtının incelenme yöntemleri. Sanat eseri olabilme koşulları (Endüstriyel/Uygulamalı sanatlar ile Güzel sanatlar arasındaki farklar) Görsel sanatların sınıflaması Sanatçının toplumdaki yeri ve tarih içinde değişen statüsü | |
3) | Temel terim ve kavramlar Kronolojik Sanat Tarihine Geçiş: Prehistorik Çağ, Sanatın Başlangıcı (Paleolitik dönem, Mağara resimleri, Salisbury Stonhedge, Neolitik Devir-Tarım Kültürü Göbeklitepe, Çatalhöyük) | |
4) | Historik Çağlara Geçiş: İlkçağ’da Sanat ve Mimarlık Mezopotamya Uygarlıkları (Sümer, Akad, Asur, Babil), Eski Mısır Uygarlığı, Erken Ege Uygarlıkları (Minos-Miken), Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Eski Antik Yunan/Grek Uygarlığı ve Helenistik Sanat Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Etrüsk, Roma, Erken Hristiyanlık, Bizans Sanatları | |
5) | Ortaçağ’da Sanat ve Mimarlık; Romanesk, Gotik, Ortaçağ’dan Rönesans’a kadar resim sanatının gelişimi, Kuzey Avrupa Sanatı | |
6) | 15. ve 16. yüzyıllarda sanat ve mimarlık: Rönesans dönemi | |
7) | 17. ve 18. yüzyıllarda sanat ve mimari: Barok ve Rokoko | |
8) | Vize haftası | |
9) | 19. Yüzyıl’da Sanat: Klasisizm ve Romantizm | |
10) | 19.yüzyıl’da Sanat: Empresyonizm | |
11) | 20. Yüzyıl’a Giriş: Modern Öncesi Sanat | |
12) | 20. yüzyıl’da Sanat: Sembolizm, Art Nouveau, Art Deco | |
13) | 20. yy da Çağdaş Sanat: Ekspresyonizm, Kübizm, Fütürizm, Abstract Art, Dadaizm, Sürrealizm | |
14) | Soyut sanat |
Ders Notları / Kitaplar: | E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi H. Honour ve J. Fleming, Dünya Sanat Tarihi, Alfa Yay., 2016 M. Sözen ve U. Tanyeli, Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi |
Diğer Kaynaklar: | D. Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, 2010 J. Berger, Görme Biçimleri, Metis Yay |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
Ödevler | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 |
Final | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 75 |