ARCH086 History of Artİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH086
Ders İsmi: History of Art
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanat tarihine giriş dersi tarih öncesinden Ortaçağ’ın sonuna kadar olan dönemi geniş bir coğrafyada sanat, mimarlık tarihi ve materyal kültür üzerinden global bir bakış açısı ile kronolojik olarak incelemeyi hedefler. Öğrencilerin genel kültürlerini geliştirmenin yanı sıra, çevrelerine ve evrensel kültür değerlerine bilinçli bakmaları, baktıklarını görmeleri, gördüklerini değerlendirmeleri, anlamlandırmaları, sorgulayabilmeleri amaçlanmakta, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurarak tasarımlarına katkıda bulunmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders sanat tarihindeki dönemleri, üslupları ve akımları, sanatın çağlar boyunca gelişimini tarihsel ve toplumsal bağlamlarıyla birlikte karşılaştırmalı olarak incelemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanat ve mimarlık alanında insanlığın ve yaratıcı düşüncesinin evrimini tanır
2) Bakma/ görme/ anlamlandırma/ çözümleme/ değerlendirme/ karşılaştırma ve sorgulayabilme yeteneği kazanır
3) Tarihsel çevreyi, sanat ve sanatçının içinde bulunduğu sosyo-kültürel koşulları kavrar. Evrensel kültür varlıklarına değer vermenin, sahip çıkmanın, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurmanın önemini kavrar
4) Terim ve kavramları tanıyarak zengin bir mesleki dile sahip olur. Sanat objesi, tasarım, zanaat objesi, endüstriyel ürün ayrımına varır.
5) Dönemsel özellikleri öğrenip farklı uygarlıkların mimari ve sanatsal özelliklerini ayırt eder

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarih içinde mimar statüsüne kısa bir bakış… Sanat Tarihinin, Sanatın, Sanatçının tanımı ve içeriği Sanat yapıtının amacı ve niteliği.
2) Sanat yapıtının incelenme yöntemleri. Sanat eseri olabilme koşulları (Endüstriyel/Uygulamalı sanatlar ile Güzel sanatlar arasındaki farklar) Görsel sanatların sınıflaması Sanatçının toplumdaki yeri ve tarih içinde değişen statüsü
3) Temel terim ve kavramlar Kronolojik Sanat Tarihine Geçiş: Prehistorik Çağ, Sanatın Başlangıcı (Paleolitik dönem, Mağara resimleri, Salisbury Stonhedge, Neolitik Devir-Tarım Kültürü Göbeklitepe, Çatalhöyük)
4) Historik Çağlara Geçiş: İlkçağ’da Sanat ve Mimarlık Mezopotamya Uygarlıkları (Sümer, Akad, Asur, Babil), Eski Mısır Uygarlığı, Erken Ege Uygarlıkları (Minos-Miken), Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Eski Antik Yunan/Grek Uygarlığı ve Helenistik Sanat Ege ve Akdeniz Uygarlıkları: Etrüsk, Roma, Erken Hristiyanlık, Bizans Sanatları
5) Ortaçağ’da Sanat ve Mimarlık; Romanesk, Gotik, Ortaçağ’dan Rönesans’a kadar resim sanatının gelişimi, Kuzey Avrupa Sanatı
6) 15. ve 16. yüzyıllarda sanat ve mimarlık: Rönesans dönemi
7) 17. ve 18. yüzyıllarda sanat ve mimari: Barok ve Rokoko
8) Vize haftası
9) 19. Yüzyıl’da Sanat: Klasisizm ve Romantizm
10) 19.yüzyıl’da Sanat: Empresyonizm
11) 20. Yüzyıl’a Giriş: Modern Öncesi Sanat
12) 20. yüzyıl’da Sanat: Sembolizm, Art Nouveau, Art Deco
13) 20. yy da Çağdaş Sanat: Ekspresyonizm, Kübizm, Fütürizm, Abstract Art, Dadaizm, Sürrealizm
14) Soyut sanat

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi
H. Honour ve J. Fleming, Dünya Sanat Tarihi, Alfa Yay., 2016
M. Sözen ve U. Tanyeli, Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi
Diğer Kaynaklar: D. Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, 2010
J. Berger, Görme Biçimleri, Metis Yay

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 2 2
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 1
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 1
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 1 1
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2 2 1
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 1
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 1
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 1
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 1
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 1
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ödevler 1 5
Ara Sınavlar 1 5
Final 1 5
Toplam İş Yükü 75