PSI034 Beyin ve Davranışİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI034
Ders İsmi: Beyin ve Davranış
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Fatma Göral
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan beyninin işlevsel organizasyonun; insan davranışı ve bireyliğin fizyolojik, kimyasal, biyolojik temellerinin; algı ve farkındalık, dikkat, duygu, psikopatolojilerde and nöropsikiyatrik hastalıklarda beyin süreçlerinin ve işlevlerinin anlaşılması. Biyoloji-çevre-davranış arasındaki etkileşiminin kavranması Understanding the interaction of biology and environment.
Dersin İçeriği: İnsan davranışının fizyolojik, kimyasal, biyolojik temellerinin anlaşılması.
Bu kapsamda ders; Nöronların Yapısı ve İşlevleri, Nöronlar Arasındaki İletişim, Beyin Gelişimin Temelleri, Nöroplastisite, İnsan Beyninin Anatomik ve İşlevsel Organizasyonu, Beyin Lobları ve İşlevleri, Ayrık Beyin, Beyin, İnsan Bilinci, Beyin ve Davranış, Nöropsikiyatrik Hastalıklar (Agnozi, ihmal gibi spesifik nöropsikiyatrik hastalıklar ile şizofreni ve demans gibi multimodal nöropsikiyatrik hastalıklar) gibi konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan davranışının (duygu/heyecan, eylem ve düşünce boyutunda) altındaki temel mekanizmayı oluşturan sinir sistemi fizyolojisini açıklar.
2) İnsan davranışını fizyolojik ve psikolojik yönleriyle bir bütün olarak değerlendirme öngörü ve becerisini geliştirir.
3) İnsan sinir sisteminin çevreyle etkileşiminde normal adaptasyon sürecini ve bu süreçteki çeşitli uyumsuzlukları (örneğin beyin hasarı ve psikiyatrik hastalıklar gibi durumlarda) kavrar.
4) Zihin, beyin ve davranış ilişkisini açıklar.
5) Fizyolojik Psikoloji, Öğrenme Psikolojisi, Nöropsikoloji gibi derslere bilimsel hazırlık sağlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beyin ve Davranışa Giriş- Temel Kavramlar, Amaçlar ve Kısa Tarihçe
2) Hücrelere Tek Tek Bakmak: Nöronlar ve Yapısal Özellikleri
3) Sinir Hücreleri Arasındaki İletişim-1 (Sinaps, Sinirsel İleti, İlaçların Sinaptik İletiye Etkisi)
4) Sinir Hücreleri Arasındaki İletişim-2
5) İnsan Sinir Sisteminin Organizasyonu: Merkezi Sinir Sistemi- Beyin ve Omurilik Yapılarının Anatomik Sınıflandırması ve Çevresel Sinir Sistemi
6) Beyin Gelişimi ve Nöroplastisite: Sinapslar Deneyimle Değişir, Sinaptik Bağlantıları Güçlendirme, Kısa ve Uzun Süreli Bellek ve Öğrenme
7) İnsan Beyninin Anatomisi, Beyin Lobları ve İşlevleri
8) Vize
9) Davranışsal Nöroanatomin Temelleri 1: İnsan Beyninin İşlevsel Organizasyonu
10) Davranışsal Nöroanatomin Temelleri 2: Tek ve Çok Modeliteli İşlev Bozuklukları, Diskonneksiyon Sendromları
11) Nörobilim Perspektifinden Algı ve Farkındalık 1: Bilinçli ve Bilinçdışı Algı
12) Nörobilim Perspektifinden Farkındalık 2: Beyin Hasarlılarda Bilinçli ve Bilinçdışı Algılama (Körgörüş, Agnozi, İhmal, Ayrık-Beyin)
13) Şizofreni ve Kognisyon
14) Yaşlılık ve Demans
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş-Öget Öktem (2006). Nobel Tıp Kitabevleri.
Belleğin Peşinde : Yeni bir Zihin Biliminin Doğuşu- Eric R. Kandel. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi (Okuma önerisi olarak yardımcı kaynak).
Diğer Kaynaklar: Gerçek Bir Yanılsama: Bilinç- Tevfik Alıcı (1. Basım 2003). Metis Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 3 3 3 3 3
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 2 2
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 3 3 3 3 3
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1 1
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 1
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular 1
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 1 1 1 1
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 1
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 1
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. 1
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 1
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 1
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 1
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 3
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 1
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 3
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Ara Sınavlar 1 36
Final 1 50
Toplam İş Yükü 125