Dersin Amacı: |
Bu ders, sosyal-sorumluluk sahibi ve kendi kendine organize olan olan mekansal tasarım pratikleri üzerinden öğrencilerin kentsel alanların potansiyellerine dair içgörü kazanmasını; kentin ve kent halkının yararına, var olan mekânsal fazlalığı ortaya çıkarmak veya tetiklemek için doğru zamanda ve yerde müdahale edebilmesini amaçlamaktadır. Bu müdahaleler, antroposen çağda dünya gezegeninin farkındalığı ile, ortaklık kuran pratikler ile amatör inşa taktikleri üzerinden gelişir. |
Dersin İçeriği: |
1960 ve 1970 yılları arasında, avangart sanat akımlarının ikinci dalgası ‘neo-avant-garde’, sosyal ve kültürel yapının yanı sıra mimarlıkta da fazlasıyla görünürlük kazandı. Dersin başlangıcında, pratik üzerine çalışanların işlerindeki keşifler, on yılın atmosferi dikkate alınarak izlenecektir. Avangardın ilk dalgası da dikkate alınarak sonuçlar tartışılarak giriş yapılacaktır. Bu modernist çağın kapanış noktasında "vizyoner" ve "ütopik" mimarinin önemli temsilcilerinin izinden giderek, seçilen çağdaş geçici mimarlık örnekleri, tipolojilerle mekanın anatomisini anlamak üzerinden araştırılacak ve yeniden yorumlanacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
"Geçici Mekan Tasarımına Giriş”
Ders İzlencesini tanımak
Zamanda Yolculuk & Akımları Özetlemek: https://www.youtube.com/watch?v=JWtOFF0iSbo |
|
2) |
Dünya ve Türkiye'deki fuarcılık tarihine bakış |
|
3) |
Güncel Mekansal Müdahale Biçimleri
Seminer I:
Nils Norman, ConstructionLab & Gordon Matta-Clark
Katlama Atölyesi:
Deneysel Mekana Giriş |
|
4) |
Geçici Mekan Tasarımı ve Ütopya
Seminer I:
New Babylon ve Archigram
Fotoğraf Atölyesi:
Maketi Fotoğraflamak |
|
5) |
Geçici Mekan Tasarımı ve Spekülatif Çizim Seminer I:
Drawing Ambiance ve Reynar Banham
Kolaj Atölyesi:
Fotoğrafları Kolajlamak |
|
6) |
Alternatif Geçici Mekan Tasarımı Örnekleri Seminer:
Pazar
Assemble, Elemental, Raumlabor, Lacaton & Vassal
Çizim Atölyesi:
Kolajları Yavaşlatmak |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Haritalar ve Peyzajlardaki Geçici Mekanlar Seminer:
Guy Debord ve Desimini Waldheim
Çizim Atölyesi:
Düşünen Gölgeler |
|
9) |
Ekolojik Yaklaşımlar
Seminer:
Fritz Haeg ve Salmon Creek Farm
Tasarım Atölyesi:
Mekansal Tasarım Taktikleri |
|
10) |
Final Projesine Giriş Atölyesi:
Mekansal Fazlalığı Tanımlamak
Alanın Tanımlanması:
Vaziyet |
|
11) |
Final Projesi Üretimleri:
Geçici Mekanın Programı
Sorunun Tanımlanması:
İşlev |
|
12) |
Final Projesi Üretimleri:
Geçici Mekanın Tasarımı
Formun Tanımlanması:
Maket |
|
13) |
Final Projesi Üretimleri:
Geçici Mekanın Temsili
İletişimin Tanımlanması:
Çizim |
|
14) |
Sunumlar |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Drawing Ambiance: Alvin Boyarsky and the Architectural Association Eisenman, P. !Eisenman inside out: selected writings, 1963-1988”, 2004
Banham, R. !A Home is Not a House”, Art in America. 1965, Volume 2
Scott, F.D. !Architecture or Techno-Utopia”, 2001, Grey Room, No. 3
Crow, T. !The Rise of the Sixties: American and European Art in the Era of Dissent”, 1996, Yale University Press.
Can Altay, Urban Interiors: Problematizing Public Space. ARCH 353 and HTC 532 Fall 2015 Istanbul Bilgi University https://www.spatialagency.net |
Diğer Kaynaklar: |
Drawing Ambiance: Alvin Boyarsky and the Architectural Association Eisenman, P. !Eisenman inside out: selected writings, 1963-1988”, 2004
Banham, R. !A Home is Not a House”, Art in America. 1965, Volume 2
Scott, F.D. !Architecture or Techno-Utopia”, 2001, Grey Room, No. 3
Crow, T. !The Rise of the Sixties: American and European Art in the Era of Dissent”, 1996, Yale University Press.
Can Altay, Urban Interiors: Problematizing Public Space. ARCH 353 and HTC 532 Fall 2015 Istanbul Bilgi University https://www.spatialagency.net |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. |
3 |
2) |
İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. |
3 |
3) |
İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. |
2 |
4) |
İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. |
2 |
5) |
Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. |
1 |
6) |
İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. |
2 |
7) |
Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. |
2 |
8) |
İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. |
1 |
9) |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. |
1 |
10) |
Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. |
1 |
11) |
Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. |
2 |
12) |
Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. |
1 |
13) |
Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. |
|
14) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
1 |