Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK015 | ||||
Ders İsmi: | Kamuda Personel Yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAHRİ ERENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Fahri Erenel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kamu personel yönetiminin tanımı, önemi, amacı, işlevleri, özel kesimdeki uygulamalardan ayrılan yönleri, kamu personel yönetiminin tarihsel gelişimi süreci, çağdaş kamu personel yönetimi ilkelerini incelemek. |
Dersin İçeriği: | Kamu personel yönetimini sistem olarak ele almak personel boyutunu yöneticilik işlevi olarak örgütsel düzlemde değil, devlet örgütlenmesinde kurucu unsur olarak siyasal-yönetsel düzlemde irdelemek demektir. Bu sebeple derste kamu personel yönetiminin tarihsel ve toplumsal kuruluş özellikleri belirlenecek, bu özelliklere göre biçimlenen teknik mekanizmalar tanımlanacaktır. Derste Türkiye’deki personel sistemi idari, askeri, akademik ve adli olmak üzere dört boyutuyla ele alınacak ancak daha çok idari personel üzerinde durulacaktır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çağdaş kamu personel yönetimi ilkelerini inceleyebilme 2) Kamu personel yönetiminin amacı ve önemini ana hatlarıyla belirtebilme 3) Kamu ve özel sektörde personel yönetiminin farklı ve benzer yönlerini ayırt edebilme 4) Türkiye de kamu personel yönetiminin tarihsel ve yönetsel gelişimini gözden geçirebilme 5) Devlet memurları kanunu uygulamaları üzerine politikaları değerlendirebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dünyada kamu personel yönetiminin doğuşu ve gelişim süreci | Ders kitabından ilgili bölüm okunmalı |
2) | Osmanlıda modern kamu personel yönetiminin doğuşu (Tanzimat dönemi) | İlgili bölüm okunmalı |
3) | Osmanlıda modern kamu personel yönetiminin gelişimi | Kitaptan ilgili bölüm okunmalı |
4) | Cumhuriyet döneminin başında kamu personel yönetimi | Kitaptan ilgili bölüm okunmalı |
5) | Planlı dönem öncesi ve sonrası dönemde kamu personel yönetimine ilişkin yabancı ve yerli uzmanların raporları | Kitaptan ilgili bölüm okunmalı |
6) | Türkjiye'de Fordist dönem kamu personel sistemi - genel niteliği | Kitaptan ilgili bölüm okunmalı |
7) | Türkiye'de post-fordist dönem kamu personel sistemi - genel niteliği | Kitaptan ilgili bölüm okunmalı |
8) | Ara Sınav- Kamu personel yönetimin tanımı, konusu, işlevleri | Ders kitabından ilgili bölümler okunmalı |
9) | Kamu Personel Yönetimi ve Özel Sektör Personel Yönetimi Arasında Benzerlikler/Farklılıklar | İlgili bölüm kitaptan okunmalı |
10) | Çağdaş Kamu Personel Yönetimi İlkeleri | İlgili bölüm ders kitabından okunmalı |
11) | Kamu Görevlileri İle İlgili Anayasal ilkeler | İlgili bölüm ders kitabından okunmalı |
12) | Kamu kesiminde istihdam biçimleri ve sayısal görünüm | İlgili bölüm ders kitabından okunmalı |
13) | Devlet memurları kanunu - giriş | İlgili bölüm ders kitabından okunmalı |
14) | Kamu Personel Yönetiminden yönetişim süreçlerine geçiş ve dijital hizmetler | İlgili konu, araştırma olarak yıl içinde tartışılacaktır. |
Ders Notları / Kitaplar: | Nihat Kayar, Kamu Personel Yönetimi-Giriş, Ekin, 2013. Onur Ender Aslan, Devlet Bürokrasi ve Kamu Personel Rejimi, İmge, 2012. |
Diğer Kaynaklar: | Albayrak, Suha Oğuz, Kariyer Uzmanlık Sistemi, TODAİE Yayınları, Ankara. Albayrak, Süha Oğuz, İpek Ö. Sayan, “Kamuda Melez Bir Statü: Kadro Karşılığı Sözleşmeli Personel”, Mülkiye Dergisi, Cilt: XXXV, Sayı:272, Güz 2011, s.195-216. Güler, Birgül Ayman, Kamu Personeli: Sistem ve Yönetim, İmge Yayını, Ankara, 2013. Sayan, İ.Ö., “ Türkiye’de Kamu Personel Sisteminde Sorun Alanları ve Çözüm Önerileri”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C.71,No:3, 2016, s.669-691. Sayan, İpek Ö. ,“Türkiye’de Ombudsmanlık Kurumunun Uygulanabilirliği ve Alternatif Denetim Yöntemleri”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C.69,No.2, 2014, s.333-349. Sayan, İpek Ö., “Belediyelerde İnsan Kaynakları Planlaması Mümkün Müdür?”, Kentsel Politikalar, (Ed: Ayşegül Mengi, Deniz İşçioğlu), Palme Yayıncılık,2018, s. 694-70. Sayan, İpek Ö., “Personel Yaklaşımları”, Siyaset Bilimi’nde Kuram-Yöntem-Güncel Yaklaşımlar, (Ed: Doç. Dr. Baran Dural), Kriter Yayınları, Ankara, 2011, s.84-103. Sayan, İpek Ö., “Türkiye’de Kamu Personel Sistemi: İdari, Askeri, Akademik, Adli Personel Ayrımı”, A.Ü. S.B.F. Dergisi, Cilt: 64, Sayı:1, Ocak-Mart 2009,s. 201-245. Sayan, İpek Ö., “Türkiye’de Toplu Sözleşmenin Kamu Personel Rejimine Etkisi”, Sosyal Bilimler Dergisi (SOBİDER), Yıl:4, Sayı:14, Eylül 2017, s.182-191. Sayan, İpek Ö., “Yolsuzluk ve Kamu Etiği”, Prof. Dr. Kurthan Fişek İçin Yönetim Üzerine, (Ed: İpek Özkal Sayan), A.Ü. S.B.F.,Ankara, 2010, s.143-167. Sayan, İpek Ö., Aytül Güneşer Demirci, “KHK’larla Değişen Personel Sistemi”, Kanun Hükmünde Kararnamelerle Yönetmek, (Der: Argun Akdoğan), Alter Yayınları, Ankara, 2012,s.179-238. Sayan, İpek Ö., Küçük Aziz, “Türkiye’de Kamu Personeli İstihdamında Dönüşüm: Sağlık Bakanlığı Örneği”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C:67, No.1, 2012, s.171-203. Sayan, İpek Ö., Süha Oğuz Albayrak, “İstisnailikten Genelliğe, Geçicilikten Sürekliliğe: 4/B Sözleşmeli Personel İstihdamı”, Amme İdaresi Dergisi, C:44, S.3,s. 141-17 Sayan, İpek Ö., Yusuf Şahan, “T.C. Sağlık Bakanlığı’nda Performans Değerlendirme ve Ek Ödeme Sistemi”, Memleket Siyaset Yönetim, C.6, S.16, 2011, s. 33-70. Sayan,İpek Ö., Merkezi Personel Hizmetleri Örgütlenmesi, TODAİE, Akara, 2016. (Onur Ender Aslan, Hikmet Kavruk, Mete Yıldız, Yılmaz Üstüner, Hasan Engin Şener, Vahide Feyza Urhan ile birlikte),s.48-98. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |||||||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |||||||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | |||||||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | |||||||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |||||||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |||||||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |||||||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | |||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 2 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 2 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 2 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Sunum / Seminer | 4 | 2 | 8 | ||||
Ödevler | 1 | 6 | 6 | ||||
Küçük Sınavlar | 4 | 1 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 | ||||
Final | 1 | 6 | 6 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 |