SBK408 Türk Siyasetinde Güncel Sorunlarİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK408
Ders İsmi: Türk Siyasetinde Güncel Sorunlar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı 1980 sonrası dönemde Türkiye siyasetini şekillendiren konuları ele almaktır. Türkiye siyasetinin değişen doğasını anlayabilmek için demokrasinin sağlamlaşması, sivil toplum, İslam’ın yükselişi, milliyetçilik, kimlik politikaları ve sosyoekonomik değişim konularına özel önem verilecektir.
Dersin İçeriği: Ders için ondört temel sorun belirlenmiştir. Bu sorunlar 14 ayrı konferans biçiminde işlenecektir.
Ordu-siyaset ilişkisi, Din ve siyaset, Türk siyasetinde hegemonya mücadelesi, sosyal hareketler ve siyaset, etnik ve azınlık sorunları, Avrupa Birliği ve sosyal bütünleşme tartışmaları, Türkiye’de sınıf tartışmaları, muhafazakarlık, milliyetçilik tartışmaları tarihsel gelişimi içinde ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türkiye'de güncel sorunların tarihsel arka planını tanımlar.
2) Sorunlar ile ekonomik ilişkiler ve sosyal değişimler arasındaki etkenleri tanımlar.
3) Uluslararası düzeydeki dönüşüm ve gelişmelerin Türk siyasetine olası etkilerini tanımlar.
4) Osmanlı İmparatorluğundan başlayarak her dönem bir biçimde gündeme gelen kronik sorunları tanımlar.
5) Sorunların tarihsel çözüm yöntemleri hakkında bilgisi vardır. Olası kriz ve sorunlar karşısında çözümlenmiş sorun ve yöntemlerinden analizler yaparak, farklı çözüm önerileri sunabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel tanıtımının yapılması, Seçilen konuların ve konulara ilişkin değerlendirme ölçütlerinin, izlenecek yöntemin paylaşılması. Modernleşme ve Türkiye’de modernleşme tartışmaları; Çağdaşlaşma ve Batılılaşma tartışmaları; Ders için ondört temel sorun belirlenmiştir Verilen kaynaklar okunarak sınıfa gelinmesi önerilecektir
2) Muhafazakarlık ve değişim talepleri çerçevesinde yapılan ayrımlar ve Türk siyasetinde gündem belirlemede etkisi İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
3) Milli Devletin temelleri ve devletin kuruluş felsefesi tartışmaları; Türkiye’de Milliyetçilik ve ümmetçilik tartışmaları İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
4) Osmanlı İmparatorluğu ve Cumhuriyet dönemi Anayasal gelişmeleri ve anayasa tartışmalarının Türk Siyasal yaşamına etkisi İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
5) Türk Siyasal Hayatında askeri darbeler ve sivil toplum tartışmaları içinde darbe ve darbe girişimlerinin “demokratik” sürece etkisi İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
6) Lozan Barış Görüşmelerinden itibaren, Türkiye’de Azınlık Tartışmaları ve Türk siyasal yaşamına etkileri İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
7) Türk Devrimi ve Türkiye’de Burjuvazi’nin gelişimi ve oluşumu üzerine yürütülen tartışmalar ve bu tartışmaların Türk siyaset geleneğine yansıması İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
8) Türkiye'de kimlik tartışmaları ve vatandaşlık tartışmaları sürecine bu tartışmaların etkisi; Etnik sorunlar ve tartışmaların siyasal gelenek ve dönüşümlere etkisi. İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
9) Türkiye'de demokratikleşme sürecine ilişkin yürütülen laiklik ve sekülerizm tartışmaları. Kamusal alanın geçirdiği değişimin incelenmesi, İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
10) Türk Siyasal Hayatında “yürütme” gücünün dönüşümü, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi Türk Siyasal Hayatında “yürütme” gücünün dönüşümü, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi
11) Kıbrıs Sorunu ve sorunun Türk siyasal yaşamına yansıması 13. Hafta ve 14. Hafta konuları talep gelmesi durumunda ders saati dışında ayrıca tartışması yapılacaktır. İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
12) Türk Siyasetinde gündem belirlemede, baskı gruplarının etkisi; Sivil Toplum örgütleri, basın, iktidar ve muhalefet partilerinin etkisi. İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
13) Avrupa Birliği’ne Üyelik tartışmaları ve Türk siyasal yaşamında sürecin gündeme yansıması. İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.
14) Uluslararası Sistemin dönüşümüne bağlı olarak, Türk Siyasetinde güncel sorunların biçimlenmesi İlgili haftanın konusu üzerine okuma yapılarak derse katılım sağlanacaktır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eric Hazan, Demokrasi Ne Alemde?, Metis, 2010; Charles Tilly, Democracy, Cambridge Uni. Press, 2007.
Stein Ringer, Demokrasi Neye Yarar?, YKY, 2009.
Geoff Eley, ‘’What Produces Democracy?'' (Mike Haynes – Jim Wolfreys (eds.), History and Revolution, Verso, 2007, pp. 172-202
Ellen Meiksins Wood, Kapitalizm Demokrasiye Karşı, Yordam Kitap, 2008, s. 238-302
Ernest Mandel, İşçi Sınıfı Hareketi ve Bürokrasi, Yazın Yayıncılık, 1992.
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi (1908-2007), İmge, 2009;
Çağlar Keyder, Türkiye'de Devlet ve Sınıflar, İletişim, 1989.
Levent Ünsaldı, Türkiye’de Asker ve Siyaset, Kitap Yayınevi, 2008;
Murat Belge, Militarist Modernleşme, İletişim, 2011;
Diğer Kaynaklar: Eric Hazan, Demokrasi Ne Alemde?, Metis, 2010; Charles Tilly, Democracy, Cambridge Uni. Press, 2007.
Stein Ringer, Demokrasi Neye Yarar?, YKY, 2009.
Geoff Eley, ‘’What Produces Democracy?'' (Mike Haynes – Jim Wolfreys (eds.), History and Revolution, Verso, 2007, pp. 172-202
Ellen Meiksins Wood, Kapitalizm Demokrasiye Karşı, Yordam Kitap, 2008, s. 238-302
Ernest Mandel, İşçi Sınıfı Hareketi ve Bürokrasi, Yazın Yayıncılık, 1992.
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi (1908-2007), İmge, 2009;
Çağlar Keyder, Türkiye'de Devlet ve Sınıflar, İletişim, 1989.
Levent Ünsaldı, Türkiye’de Asker ve Siyaset, Kitap Yayınevi, 2008;
Murat Belge, Militarist Modernleşme, İletişim, 2011;
Doğan Akyaz, Askeri Müdahalelerin Orduya Etkisi, İletişim Yayınları, 2002.
Aijaz Ahmad, ''Islamisms and the West'', Socialist Register, 2008;
Gilles Kepel: The War for Muslim Minds – Islam and the West, Harvard Uni. Press, 2006
Stathis N. Kalyvas, The Rise of Christian Democracy in Euorope, Cornell Uni.Press, 1996;
Ümit Cizre, Secular and Islamic Politics in Turkey: The Making of the Justice and Development Party, Routledge, 2008;
Gerd Rainer Horn, Western European Liberation Theology (1924-1959), Oxford, 2007;
İlhan Uzgel (der.), AKP Kitabı, Phoenix, 2009; Hakan Yavuz (ed.), Ak Parti: Toplumsal Değişimin Yeni Aktörleri, Kitap, 2010.
Andrew Davison, Türkiye'de Sekülarizm ve Modernlik, İletişim; Olivier Roy, İslama Karşı Laiklik, Agora, 2010.
Ümit Özkırımlı, Milliyetçilik Kuramları, Sarmal Yayınları, 1999;
Mesut Yeğen, ‘‘Türk Milliyetçiliği ve Kürt Sorunu’’, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, cilt 4: Milliyetçilik, s. 880-894.
Mesut Yeğen, ‘‘Türkiye Solu ve Kürt Sorunu’’, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, cilt 8: Sol, s.1208-1236;
Charles Tilly, ''Terror, Terrorism, Terrorists'', Sociological Theory, Vol. 22, No. 1, 5-13;
Hamit Bozarslan, ''Türkiye’de Siyasi Şiddetin Fikri Kaynakları'', Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, cilt 9 Dönemler Zihniyetler, İletişim, 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 1
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3 2
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 1 1 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 2 2
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2 1 2
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 2 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 2
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Sunum / Seminer 4 8
Ödevler 5 5
Küçük Sınavlar 6 12
Ara Sınavlar 2 4
Final 2 6
Toplam İş Yükü 119