SBK307 Türkiye'de Yerel Yönetimlerİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK307
Ders İsmi: Türkiye'de Yerel Yönetimler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof.Dr.Yusuf Erbay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yerel yönetimler, yerel kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere merkezi yönetimin dışında oluşturulan demokratik yönetim örgütleridir. Yerel halkın ortak ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve karar organları seçmenler tarafından demokratik seçimlerle belirlenen, yönetsel ve mali özerkliğe sahip kamu tüzel kuruluşlardır. Yerel yönetimler, gelişmiş batılı ülkelerde, “çağdaş demokrasinin beşiği”, sosyal ve ekonomik gelişmenin merkezleri olarak büyük önem kazanmışlardır.
Bu dersin ana amacı, öğrencilere, Türkiye’deki yerel yönetimlerin tarihi gelişiminin ve bugünkü yapılanmasının anlaşılması için temel bir bakış açısı sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, Türkiye’deki yerel yönetimlerin tarihiyle ilgili bir girişle başlar. Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde yerel yönetimlerin gelişimi incelenir.

Dersin ikinci bölümü, Türkiye’deki mevcut yerel yönetim sistemini ve yerel yönetim çeşitlerini içermektedir.

Dersin son bölümünde, Türk Yerel Yönetimlerinin mevcut yapısı, yapılan son yenilikler ışığında değerlendirilmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Yerel yönetimlerin kurumsal, kültürel ve rasyonel yaklaşımları tartışabileceklerdir;
2) Yerel yönetimlerde kullanılan farklı yöntemleri ayırt edebileceklerdir;
3) Yerelleşme ve merkezileşme arasındaki farkları analiz edebileceklerdir.
4) Türkiyedeki yerel yönetim sistemini anlayıp tartışabileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Kavramlar ve Tarihi Gelişim
3) Türkiye’de Modernleşme Dönemi, Yönetim ve Yerel Yönetimler.
4) Osmanlı Devrinde Tanzimat Döneminden Önce Yönetim ve Yerel Yönetimler.
5) Tanzimat Dönemi ve Modern Yerel Yönetimlerin Ortaya Çıkışı.
6) Meşrutiyet Dönemlerinde Yerel Yönetimler
7) Cumhuriyet Döneminde Yerel Yönetimler.
8) Arasınav
9) Küresel Gelişmelerin ve Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Yerel Yönetimler Üzerindeki Etkileri.
10) Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanması: İl Özel İdareleri.
11) Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanmaları: Köyler.
12) Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanmaları: Belediyeler.
13) Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanmaları: Büyükşehir Belediyeleri.
14) 2012 Tarihli Yeni Büyükşehir Düzenlemesi Sonucu Türk Yerel Yönetim Sisteminin Girdiği Yeni Yol ve Eleştiriler.
15) Genel Değerlendirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erbay, Yusuf ve Akgün Hasan (2013), Modernleşmeden Küreselleşmeye Türkiye’de Yerel Yönetimler, Tarihi ve Bugünü, Kazancı Kitap, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Erbay, Yusuf ve Yener, Zerrin (1999), Avrupa Konseyi Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi, Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Yayını, İstanbul.
Erbay, Yusuf ve Keleş, Ruşen (2013), “Bölge Yönetimlerinin Özerkliği ve Avrupa Konseyi”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, Ocak, s. 23-39.
Erbay, Yusuf (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı Bazı Kavramlar”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Dergisi, Sayı 32, Bahar,ss. 279-294.
Keleş, Ruşen (2012), Yerinden Yönetim ve Siyaset, Genişletilmiş 8. Basım, Cem Yayınevi, İstanbul.
Keleş, Ruşen ve Erbay, Yusuf (1999), “Avrupa Konseyi’nin Bölge Olgusuna Bakışı”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 4, Ekim, s. 3-29.
Ortaylı, İlber (2008), Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3 2 3 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2 3 3 2
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3 2 2 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3 3 3 2
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3 3 2 2
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3 2 2 2
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3 3 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 2 3 3 2
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2 3 2 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1 1 1 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 2
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 2
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Ödevler 16 16
Ara Sınavlar 8 8
Final 16 36
Toplam İş Yükü 118