Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK307 | ||||
Ders İsmi: | Türkiye'de Yerel Yönetimler | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yerel yönetimler, yerel kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere merkezi yönetimin dışında oluşturulan demokratik yönetim örgütleridir. Yerel halkın ortak ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve karar organları seçmenler tarafından demokratik seçimlerle belirlenen, yönetsel ve mali özerkliğe sahip kamu tüzel kuruluşlardır. Yerel yönetimler, gelişmiş batılı ülkelerde, “çağdaş demokrasinin beşiği”, sosyal ve ekonomik gelişmenin merkezleri olarak büyük önem kazanmışlardır. Bu dersin ana amacı, öğrencilere, Türkiye’deki yerel yönetimlerin tarihi gelişiminin ve bugünkü yapılanmasının anlaşılması için temel bir bakış açısı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, Türkiye’deki yerel yönetimlerin tarihiyle ilgili bir girişle başlar. Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde yerel yönetimlerin gelişimi incelenir. Dersin ikinci bölümü, Türkiye’deki mevcut yerel yönetim sistemini ve yerel yönetim çeşitlerini içermektedir. Dersin son bölümünde, Türk Yerel Yönetimlerinin mevcut yapısı, yapılan son yenilikler ışığında değerlendirilmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Yerel yönetimlerin kurumsal, kültürel ve rasyonel yaklaşımları tartışabileceklerdir; 2) Yerel yönetimlerde kullanılan farklı yöntemleri ayırt edebileceklerdir; 3) Yerelleşme ve merkezileşme arasındaki farkları analiz edebileceklerdir. 4) Türkiyedeki yerel yönetim sistemini anlayıp tartışabileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Kavramlar ve Tarihi Gelişim | |
3) | Türkiye’de Modernleşme Dönemi, Yönetim ve Yerel Yönetimler. | |
4) | Osmanlı Devrinde Tanzimat Döneminden Önce Yönetim ve Yerel Yönetimler. | |
5) | Tanzimat Dönemi ve Modern Yerel Yönetimlerin Ortaya Çıkışı. | |
6) | Meşrutiyet Dönemlerinde Yerel Yönetimler | |
7) | Cumhuriyet Döneminde Yerel Yönetimler. | |
8) | Arasınav | |
9) | Küresel Gelişmelerin ve Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Yerel Yönetimler Üzerindeki Etkileri. | |
10) | Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanması: İl Özel İdareleri. | |
11) | Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanmaları: Köyler. | |
12) | Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanmaları: Belediyeler. | |
13) | Türkiye’de 21. Yüzyılda Yapılan Yasal Düzenlemeler Sonrasında Yürürlükteki Yerel Yönetim Yapılanmaları: Büyükşehir Belediyeleri. | |
14) | 2012 Tarihli Yeni Büyükşehir Düzenlemesi Sonucu Türk Yerel Yönetim Sisteminin Girdiği Yeni Yol ve Eleştiriler. | |
15) | Genel Değerlendirme. |
Ders Notları / Kitaplar: | Erbay, Yusuf ve Akgün Hasan (2013), Modernleşmeden Küreselleşmeye Türkiye’de Yerel Yönetimler, Tarihi ve Bugünü, Kazancı Kitap, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Erbay, Yusuf ve Yener, Zerrin (1999), Avrupa Konseyi Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi, Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Yayını, İstanbul. Erbay, Yusuf ve Keleş, Ruşen (2013), “Bölge Yönetimlerinin Özerkliği ve Avrupa Konseyi”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, Ocak, s. 23-39. Erbay, Yusuf (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı Bazı Kavramlar”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Dergisi, Sayı 32, Bahar,ss. 279-294. Keleş, Ruşen (2012), Yerinden Yönetim ve Siyaset, Genişletilmiş 8. Basım, Cem Yayınevi, İstanbul. Keleş, Ruşen ve Erbay, Yusuf (1999), “Avrupa Konseyi’nin Bölge Olgusuna Bakışı”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 4, Ekim, s. 3-29. Ortaylı, İlber (2008), Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 | 3 | 2 | 2 | |||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 3 | 2 | 3 | |||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 2 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 2 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 16 |
Ödevler | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 8 | 8 |
Final | 16 | 36 |
Toplam İş Yükü | 118 |