Eczane Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | EHP113 | ||||
Ders İsmi: | Genel Kimya | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ÖMER FARUK TUTAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Ömer Faruk TUTAR | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; öğrencilere eczane hizmetleri eğitimleri süresince temel oluşturacak kimyanın önemli ilke ve kavramlarını öğretmek, anlayıp yorumlayabilmelerini sağlamak; kimya bilimi ile güncel olaylar arasında ilişki kurabilmelerini sağlamak ve kimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek yorumlayabilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Genel Kimya kavramları hakkında temel bilgilerin ve kavramların öğrenilmesi “Genel Kimya” dersi sonunda öğrencilerimizin sahip olacağı kazanımlardır. Karşılaştıkları çeşitli kimyasal olaylarda edindikleri bu bilgileri uygulama becerisine sahip olurlar. Bir problemin önemli bölümlerini belirleyerek strateji bulma becerisine sahip olurlar. Çözüme ulaşırken uygun teknikler kullanma, çözümün doğruluğunu test etme ve sonuçları yorumlama yeteneğine sahip olurlar. Genel Kimya kavramların öğrenilmesi ve bu bilgilerin mesleki olarak değerlendirilmesinin öğretilmesi bu dersin içeriğini belirlemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Element ve bileşik kavramları hakkında bilgi öğrenilmesi 2) Atom ve atom yapısının açıklanması; atomu oluşturan parçacıkların tanımlanması 3) Kimyasal bileşik çeşitlerinin tanımlanarak mol kavramı hakkında bilgi verilmesi 4) Modern yaşamda ve ilaç uygulamalarında olayları kimya bilgilerini kullanarak yorumlanması 5) Sistematik bir yaklaşımla kimyasal problemleri çözer. Eczane hizmetleri eğitimine altyapı oluşturan kimyanın temel ilke ve kavramların açıklanması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri | Genel Kimya dersi hakkında genel bilgi verilmesi |
2) | Atom, Molekül ve İyonlar | Molekül ve iyon (katyon ve anyon) kavramlarını tanımlar ve örnekler verir. İzotop ve ortalama atom kütlesi arasındaki ilişkiyi açıklar. |
3) | Stokiyometri-Kimyasal Hesaplamalar I | Kimyasal tepkimeleri sınıflandırır. Mol ve molekül kütlesi kavramını açıklar. |
4) | Stokiyometri-Kimyasal Hesaplamalar II | Basit formül ve molekül formülü arasındaki ilişkiyi açıklar. |
5) | Çözelti Konsantrasyonları I | Çözeltilerin özelliklerini değerlendirir. Derişim birimlerini tanımlar. Çözelti derişim problemlerini çözer. |
6) | Çözelti Konsantrasyonları II | Çözünme olayını açıklar. Çözünürlüğü etkileyen faktörleri açıklar. |
7) | Sulu Çözelti Tepkimeleri I | Asidik ve bazik özellikleri açıklar. Yükseltgenme ve indirgenme reaksiyonlarında ilkeleri açıklar. |
8) | Sulu Çözelti Tepkimeleri II | Yükseltgen ve indirgen kavramlarını açıklar. İlgili problemleri çözer. |
9) | Asit ve Bazlar I | Asit ve bazları tanımlar. pH ölçeğini ifade eder. |
10) | Asit ve Bazlar II | Asitlerin kimyasal yapısı ve kuvveti arasındaki ilişkiyi kurar ve ilgili problemleri çözer. |
11) | Asit Baz Dengesi: Tampon Çözeltiler-Titrasyon | Ortak iyon etkisini, tampon çözeltileri açıklar ve ilgili problemleri çözer. Asit-baz titrasyonlarını açıklar. |
12) | Kimyasal Kinetik | Tepkime hız denklemini yorumlar ve deneysel veriler yardımıyla tepkime derecesini tayin eder. Tepkime hızına etkileyen faktörleri açıklar. Kimyasal kinetik problemlerini çözer. |
13) | Sıvılar ve Katılar - I | Sıvılarda sıcaklık ve buhar basıncı ilişkisini açıklar |
14) | Sıvılar ve Katılar - II | Kimyasal bağları açıklar ve ilgili problemleri çözer. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) GENEL KİMYA İLKELER VE MODERN UYGULAMALAR 1 PETRUCCI●HARWOOD●HERRİNG 2)GENEL KİMYA RAYMOND CHANG-KENNETH A. GOLDSBY Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | 1) GENEL KİMYA İLKELER VE MODERN UYGULAMALAR 1 PETRUCCI●HARWOOD●HERRİNG ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: TAHSİN UYAR●SERPİL AKSOY 11. BASKIDAN ÇEVİRİ PALME YAYINCILIK 2)GENEL KİMYA RAYMOND CHANG-KENNETH A. GOLDSBY ÇEVİRİ EDİTÖRLERİ: RECAİ İNAM- SERPİ AKSOY PALME YAYINCILIK 11.BASKI |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Mesleği ile ilgili olan kaynakları takip edebilecek bilgi ve birikime sahip olan, sözlü ve yazılı olarak düzgün iletişim kurabilecek bir birikime sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
2) İlaçlar ve mesleği ile ilgili gerekli kaynakları araştırma yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
3) Eczacılık ve ilaçlar ile ilgili yönetmelik ve mevzuat bilgisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
4) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
5) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
6) Eczacılık alanında kullanılan bilgisayar programlarını kullanma becerisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
9) Ürünlerin son kullanma tarihlerini ve stok kontrollerini yapar; eksikleri tespit eder ve uygun bir şekilde depolanmaları ile kayıtlarının tutulması konusunda görev alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
11) Eczacı ya da mesul müdürün danışmanlığında, ilaç kullanımı konusunda hastalara ve hasta yakınlarına gerekli yönlendirmeleri yapma becerisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
12) Ekip çalışması için gerekli disipline sahip, iletişim becerisi yüksek, teknik ve uygulama bilgisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
13) Sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. Alanı ile ilgili diğer alanlarla iş birliği kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
14) İlaç, eczacılık, tıbbi ürünler, medikal ürünler ve dermokozmetikler ile ilgili olan yönergeleri takip eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleği ile ilgili olan kaynakları takip edebilecek bilgi ve birikime sahip olan, sözlü ve yazılı olarak düzgün iletişim kurabilecek bir birikime sahiptir. | 3 |
2) | İlaçlar ve mesleği ile ilgili gerekli kaynakları araştırma yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 3 |
3) | Eczacılık ve ilaçlar ile ilgili yönetmelik ve mevzuat bilgisine sahiptir. | 3 |
4) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
5) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
6) | Eczacılık alanında kullanılan bilgisayar programlarını kullanma becerisine sahiptir. | 1 |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 3 |
9) | Ürünlerin son kullanma tarihlerini ve stok kontrollerini yapar; eksikleri tespit eder ve uygun bir şekilde depolanmaları ile kayıtlarının tutulması konusunda görev alır. | 3 |
10) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 3 |
11) | Eczacı ya da mesul müdürün danışmanlığında, ilaç kullanımı konusunda hastalara ve hasta yakınlarına gerekli yönlendirmeleri yapma becerisine sahiptir. | 1 |
12) | Ekip çalışması için gerekli disipline sahip, iletişim becerisi yüksek, teknik ve uygulama bilgisine sahiptir. | 2 |
13) | Sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. Alanı ile ilgili diğer alanlarla iş birliği kurar. | 3 |
14) | İlaç, eczacılık, tıbbi ürünler, medikal ürünler ve dermokozmetikler ile ilgili olan yönergeleri takip eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 10 | % 30 |
Final | 10 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Arazi Çalışması | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 5 | 5 | 50 | |||
Ara Sınavlar | 5 | 1 | 1 | 10 | |||
Final | 5 | 1 | 1 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 86 |