BDT001 Canlandırma Sinemasıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar Destekli Tasarım ve AnimasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDT001
Ders İsmi: Canlandırma Sineması
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MUHAMMED ALPARSLAN ÖZKARDEŞ
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Alparslan Özkardeş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Canlandırma Sineması dersinde öğrencilerin canlandırma ve canlandırma sineması hakkında temel bilgi dağarcığına sahip olmaları amaçlanır.

Dolayısıyla bu dersi başarıyla tamamlanmış bir öğrenci; canlandırmanın tarihini, temel teknikleri, canlandırma oyuncaklarını, canlandırma sektörünün geçmiş ve günümüzdeki durumunu, canlandırmanın kullanım alanlarını öğrenmiş olur.

Bunlarla birlikte bu derste öğrenciler ilerde mezun olduklarında mesleklerini icra ederken kullanacakları canlandırma tekniğini de tanıma ve seçme imkanı bulurlar. Bu bakımdan bu ders canlandırmanın temellerini içerir ve öğrenci yatkınlığına göre kendisine bir yol haritası çizebilir.
Dersin İçeriği: Canlandırma Sineması dersi; canlandırma tekniğinin ve hareketli görüntünün tarihçesini, ilk canlandırma oyuncaklarının ve gözün ağ tabaka yanılgısına dair temel prensipleri, canlandırmanın 12 temel ilkesini, canlandırmanın temel uygulama teknikleri olan cell canlandırma, stop-motion ve bilgisayar destekli canlandırmanın örneklerle açıklanmasını, canlandırma sektörünün dünya ve Türkiye’deki gelişimini, canlandırma tarihinde yer alan önemli canlandırma filmlerinin ve canlandırma stüdyolarının incelenmesini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Canlandırmanın kavramsal tanımını öğrenir.
2) Canlandırmanın görsel algılama sürecini öğrenir. Ağ tabaka izlenimi, üç boyutlu görsel algılamanın temel dayanakları, gestalt prensipleri hakkında fikir sahibi olur.
3) İnsanlığın devinimi yansıtma ihtiyacının mağara resimlerinden itibaren başlayıp günümüze kadar devam ettiğini örneklerle görerek öğrenir.
4) Film öncesi dönemde hareketli görüntünün yaşadığı teknik gelişmeleri öğrenir.
5) Karanlık oda, büyülü fener, thaumatrope, phenakistoscope, zoetrope, kineograph/flipbook, Muybridge’in kronofotoğraf çalışmaları, praxinoscope, fotoğraf tüfeği, kinetescope ve cinematographe gibi canlandırma aletlerinin/oyuncaklarının ne olduğunu ve nasıl çalıştığını öğrenir.
6) Bir sinema türü olarak canlandırmanın nasıl geliştiğini sinema tarihindeki örneklerle öğrenir. Canlandırma sinemasına etkisi olan kişi ve kurumların katkıları hakkında bilgi sahibi olur.
7) Canlandırmayı diğer sinema türlerinden ayıran özelliklerin neler olduğunu öğrenir.
8) Avrupa, Rusya, Amerika, Uzak Doğu (Japonya, Kore ve Çin) ve Türkiye’deki canlandırma sineması tarihini örnekleriyle birlikte inceleyerek öğrenir.
9) Canlandırmanın kullanım alanlarını öğrenir.
10) Canlandırmanın 12 temel ilkesini öğrenir.
11) Canlandırmanın alt tekniklerini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders genel tanıtımı ve değerlendirmesi. Genel ders akışının ve değerlendirme ölçütlerinin paylaşılması. Canlandırmanın genel ve kavramsal tanımı üzerine tartışma.
2) Canlandırma tarihine giriş. Mağara resimlerinde devinimin incelenmesi. İnsanlık tarihinde ilk devinimli resim örnekleri. İnsanın devinimi yansıtma isteği üzerine tartışma.
3) Canlandırma tarihine devam. Karanlık oda, büyülü fener, thaumatrope, phenakistoscope, zoetrope, kineograph/flipbook, Muybridge’in kronofotoğraf çalışmaları, praxinoscope, fotoğraf tüfeği, kinetescope ve cinematographe gibi canlandırma aletlerinin/oyuncaklarının ne olduğunu ve nasıl çalıştığı üzerine konu anlatımı.
4) Canlandırma tarihine devam. Lumierelerin ilk sinema gösterimini yaptıktan sonra canlandırma tekniğinin bir sinema türü olarak dönüşümü. Canlandırma sinemasının oluşumuna etkisi olan kişi ve kurumların katkıları hakkında konu anlatımı.
5) Canlandırma tarihine devam. Canlandırmayı diğer sinema türlerinden ayıran özelliklerin neler olduğu üzerine tartışmalar.
6) Canlandırma özelinde görsel algılama prensipleri, temel tasarım ilkeleri ve gözün ağ tabaka yanılgısının örneklerle konu anlatımı.
7) Canlandırmanın 12 temel prensibine giriş. 12 temel prensibin her biri için farklı örnekler izlenerek konu detaylandırılacaktır.
8) Ara sınav.
9) Canlandırma yapım tekniklerine giriş. Limitli - tam canlandırma / frame to frame - cycle animasyon farkları ve örnekleri.
10) Animasyon yapım teknikleri ve türleri genel anlatım (geleneksel / stop motion / bilgisayar destekli ve diğer türler) türlerin teknik özellik ve yapım detayları.
11) Cell (hücre) canlandırma tekniği konu anlatımı ve film kritiği.
12) Stop-motion canlandırmada kamera ve ışık kullanımı.
13) Öğrenci sunumları ve final proje çalışması.
14) Öğrenci sunumları ve final proje çalışması.
15) Final sınavı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Öğr. Gör. Alparslan ÖZKARDEŞ’in Yüksek Lisans Tezi (İstanbul Üniversitesi) (https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkobocJSYc9_ilHjmDZfvIRx_7tlunHLRH6hRRl-jZoEE)
2. Canlandırma Sineması Üzerine – Selçuk Hünerli (Es Yayınları)
3. Animasyon Sineması, Tarih & Kuram & Uygulama – Koray Sevindi (Urzeni Yayınları)
4. Animasyon Filmler – Mark Whitehead (Kalkedon Yayınları)
5. Animasyonun Önlenemez Yükselişi – Özge Samancı (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları)
6. Animasyonun Kutsal Kitabı – Maureen Furniss (Karakalem Kitabevi Yayınları)
7. Animatörün El Kitabı – Tony White (Es Yayınları)
8. Animasyon Yapım Teknikleri – Preston Blair (Es Yayınları)
9. Bir Film Nasıl Okunur? – James Monaco (Oğlak Yayınları)
10. Görme Biçimleri – John Berger (Metis Yayınları)
11. Görsel Düşünme – Rudolph Arnheim (Metis Yayınları)
12. Sanatın Öyküsü - Ernst Gombrich (Remzi Kitabevi)
13. The Animated Movie Guide – Jerry Beck (Chicago Review Press)
14. Acting for Animators – Ed Hooks (Routledge)
15. The Animators Survival Kit – Richard Williams (Faber & Faber)
16. Timing for Animation – Harold Whittaker, John Halas (Focal Press)
17. The Illision of Life – Frank Thomas, Ollie Johnston (Disney Editions)
18. Animation The Mecanic of Motion – Chris Webster (Focal Press)
19. Understating for Animation – Paul Wells (Psychology Press)
Diğer Kaynaklar: Ders esnasında paylaşılan dijital kaynaklar, online izleme bağlantıları ve ilgili diğer dökümanlar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Tasarım yapabilme Temel sanat ve tasarım becerilerine sahip olma Bir konu yada soruna yönelik fikir geliştirme ve bunu görselleştirme Estetik bir bakış açısına sahip olma 2 ve 3 Boyutlu Animasyon yapabilme Hareketli Grafik Tasarım (Animasyon) yapabilme Tasarım ve animasyon için gerekli program ve yazılımları kullanabilme Dijital Oyun Tasarımı yapabilme Bir fikri kurgulama ve senaryolaştırma Storyboard oluşturabilme Masaüstü yayıncılıkla ilgili (matbaa, baskı vb) konularda bilgi sahibi olma Tipografi ve duygu ilişkisini kavrama 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım yapabilme Temel sanat ve tasarım becerilerine sahip olma Bir konu yada soruna yönelik fikir geliştirme ve bunu görselleştirme Estetik bir bakış açısına sahip olma 2 ve 3 Boyutlu Animasyon yapabilme Hareketli Grafik Tasarım (Animasyon) yapabilme Tasarım ve animasyon için gerekli program ve yazılımları kullanabilme Dijital Oyun Tasarımı yapabilme Bir fikri kurgulama ve senaryolaştırma Storyboard oluşturabilme Masaüstü yayıncılıkla ilgili (matbaa, baskı vb) konularda bilgi sahibi olma Tipografi ve duygu ilişkisini kavrama 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 3 42
Ödevler 5 0 3 15
Ara Sınavlar 1 4 1 5
Final 1 4 1 5
Toplam İş Yükü 67