Dersin Amacı: |
İşaret dilini ve kültürünü temel seviyede öğrenir.
Günlük dili temel seviyede kullanır.
Programın sonunda öğrenci; TİD ile temel iletişim bilgi ve becerileri kazanabilecektir. Bu kapsamda; günlük yaşamında kullandığı renkler,sayılar,taşıt, bitki ve hayvan, , meslek, okul, eğitim, zamanla ilgili terimleri, fiiller, sıfatlar ve zıt anlamlı kelimelerin işaretlerini hatasız olarak kullanabilecektir. Günlük yaşamda kullanılan TİD cümlelerine ve karşılıklı konuşma kurallarına uygun cümleler kurabilecek ve uygulayabilecektir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu derste işitme engelli bireyle iletişim süreci ve öğeleri, işitme engelliler kültürü, iletişim engelleri, temel işaret dili eğitimi TİD kurs programı, işitme yetersizliği ile dil ve konuşma yetersizliği olan bireylerin kişisel ve toplumsal ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla konuşma dilinden farklı olan fakat belli bir sistem içinde el ve vücut hareketleri ile mimiklerin kullanıldığı görsel bir dildir. Gelişen teknolojiye ve uzun süren uygulamalara göre işitme yetersizliği olan bireylerin eğitiminde bireysel özelliklerin ve bireysel ihtiyaçların belirleyici olması gerekmektedir. Bu gerekçe ile ders programı ile bireylerin, TİD kullanarak işitme yetersizliği olan bireylerle iletişim kurabilmek için temel bilgi ve becerileri kazanması, yeniliğe ve değişime uyum sağlaması öngörülmektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İşaret dili ve işitme engellilerin kültürü |
|
2) |
Parmak alfabesi, ad-soyad yazımı ve zamirler |
|
3) |
Aile ve akraba işaretleri |
|
4) |
Sayılar, dört işlem işaretleri ve ölçü birimlerinin işaretleri |
|
5) |
Çevreyle ilgili işaretler |
|
6) |
Okul ve eğitimle ilgili işaretler- renkler |
|
7) |
Vücudumuz ve sağlıkla ilgili işaretler |
|
8) |
Zaman ve zamanla ilgili işaretler |
|
9) |
Bitki ve hayvanlarla ilgili işaretler |
|
10) |
Mesleklerin işaretleri |
|
11) |
Duyguların işaretleri |
|
12) |
Duyguların işaretleri |
|
13) |
Olumlu -olumsuz soru cümleleri |
|
14) |
Zamanlar şimdiki zaman-geçmiş zaman-gelecek zaman |
|
15) |
TİD ile karşılıklı konuşma uygulamaları |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. |
3 |
2) |
Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. |
3 |
3) |
Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. |
3 |
4) |
Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. |
3 |
5) |
Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. |
3 |
6) |
Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. |
3 |
7) |
Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. |
3 |
8) |
Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. |
3 |
9) |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. |
2 |
10) |
Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
2 |