Matematik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MATH004 | ||||
Ders İsmi: | Analitik Sayılar Teorisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞÜKRÜ YALÇINKAYA | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Doğa Can Sertbaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; aritmetik fonksiyonları ve Dirichlet çarpımını tanıtmak, Abel ve Euler toplam formüllerinin öğretmek ve bunları kullanma becerisi kazandırmaktır. Ayrıca, Chebyshev fonksiyonlarını kullanarak asal sayılarla ilgili belirli toplamların hesaplanması hakkında fikir vermektir. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği; aritmetik, toplamsal ve çarpımsal fonksiyonlar, Dirichlet çarpımı, Möbius Ters Dönüşüm Formülü, Euler Toplam Formülü, aritmetik fonksiyonların ortalama değerleri, Dirichlet Bölen Problemi, Abel Eşitliği, Chebyshev fonksiyonları, asal sayıların dağılımı, Bertrand Postülası ve Mertens teoremleri başlıklarından oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Aritmetik fonksiyonlar ve ortalamaları hakkında genel bir bilgi sahibi olur. 2) Dirichlet çarpımı ile Möbius ters dönüşüm formülünü anlar. 3) Abel ve Euler toplam formüllerini öğrenir. 4) Asal sayılarla ilgili belirli toplamlar ve asal sayaç fonksiyonu hakkında bilgi sahibi olur. 5) Asal sayı teoremini ve Chebyshev fonksiyonlarını kavrar. 6) Bertrand Postülası'nı ve Mertens'in asal sayı teoremlerini öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bölünebilirlik, asal sayılar ve aritmetiğin temel teoremi | |
2) | Aritmetik fonksiyonlar ve özellikleri | |
3) | Toplamsal ve çarpımsal fonksiyonlar | |
4) | Dirichlet çarpımı, Dirichlet tersleri ve Möbius ters dönüşüm formülü | |
5) | Abel ve Euler Toplam Formülleri | |
6) | Bölen fonksiyonunun ortalama değeri ve Dirichlet Bölen Problemi | |
7) | Euler-ϕ fonksiyonunun ortalama değeri ve uygulamaları | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Euler Teoremi ve Euler Çarpımı | |
10) | Asal sayaç fonksiyonunun özellikleri, Asal Sayı Teoremi ve denklikleri | |
11) | Chebyshev fonksiyonları ve özellikleri | |
12) | Bertrand Postülası ve Chebyshev'in kanıtı | |
13) | Mertens'in Asal Sayı Teoremleri | |
14) | Asal Sayı Teoremi için yeterli koşullar ve Chebyshev Teoremi |
Ders Notları / Kitaplar: | Introduction to Analytic Number Theory, Tom M. Apostol, Springer-Verlag, New York, 1976. |
Diğer Kaynaklar: | Cojocaru AC, Murty MR. An Introduction to Sieve Methods and Their Applications. Cambridge: Cambridge University Press; 2005. doi:10.1017/CBO9780511615993 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematiğin kapsamı, tarihi, uygulamaları, problemleri, metotları ve insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahiptir. | |||||||||||
2) Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||||
3) Gerçek hayattaki problemleri istatistiksel ve matematiksel tekniklerle tanımlama, formüle etme ve inceleme becerisine sahiptir. | |||||||||||
4) Analitik düşünme yeteneğine ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
5) Literatür taraması yapabilme, okuduğu bilimsel makaleleri anlama ve yorumlama becerisine sahiptir. | |||||||||||
6) Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
7) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
8) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; akademik standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||||
10) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematiğin kapsamı, tarihi, uygulamaları, problemleri, metotları ve insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahiptir. | 2 |
2) | Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme becerisine sahiptir. | |
3) | Gerçek hayattaki problemleri istatistiksel ve matematiksel tekniklerle tanımlama, formüle etme ve inceleme becerisine sahiptir. | |
4) | Analitik düşünme yeteneğine ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | |
5) | Literatür taraması yapabilme, okuduğu bilimsel makaleleri anlama ve yorumlama becerisine sahiptir. | |
6) | Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
7) | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |
8) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; akademik standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
10) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 15 | 15 | |||
Final | 1 | 0 | 25 | 25 | |||
Toplam İş Yükü | 118 |