MATH004 Analytic Number Theoryİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Matematik (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Matematik (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MATH004
Ders İsmi: Analitik Sayılar Teorisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. GAMZE AKAR UYSAL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Doğa Can Sertbaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; aritmetik fonksiyonları ve Dirichlet çarpımını tanıtmak, Abel ve Euler toplam formüllerinin öğretmek ve bunları kullanma becerisi kazandırmaktır. Ayrıca, Chebyshev fonksiyonlarını kullanarak asal sayılarla ilgili belirli toplamların hesaplanması hakkında fikir vermektir.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; aritmetik, toplamsal ve çarpımsal fonksiyonlar, Dirichlet çarpımı, Möbius Ters Dönüşüm Formülü, Euler Toplam Formülü, aritmetik fonksiyonların ortalama değerleri, Dirichlet Bölen Problemi, Abel Eşitliği, Chebyshev fonksiyonları, asal sayıların dağılımı, Bertrand Postülası ve Mertens teoremleri başlıklarından oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Aritmetik fonksiyonlar ve ortalamaları hakkında genel bir bilgi sahibi olur.
2) Dirichlet çarpımı ile Möbius ters dönüşüm formülünü anlar.
3) Abel ve Euler toplam formüllerini öğrenir.
4) Asal sayılarla ilgili belirli toplamlar ve asal sayaç fonksiyonu hakkında bilgi sahibi olur.
5) Asal sayı teoremini ve Chebyshev fonksiyonlarını kavrar.
6) Bertrand Postülası'nı ve Mertens'in asal sayı teoremlerini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bölünebilirlik, asal sayılar ve aritmetiğin temel teoremi
2) Aritmetik fonksiyonlar ve özellikleri
3) Toplamsal ve çarpımsal fonksiyonlar
4) Dirichlet çarpımı, Dirichlet tersleri ve Möbius ters dönüşüm formülü
5) Abel ve Euler Toplam Formülleri
6) Bölen fonksiyonunun ortalama değeri ve Dirichlet Bölen Problemi
7) Euler-ϕ fonksiyonunun ortalama değeri ve uygulamaları
8) Ara Sınav
9) Euler Teoremi ve Euler Çarpımı
10) Asal sayaç fonksiyonunun özellikleri, Asal Sayı Teoremi ve denklikleri
11) Chebyshev fonksiyonları ve özellikleri
12) Bertrand Postülası ve Chebyshev'in kanıtı
13) Mertens'in Asal Sayı Teoremleri
14) Asal Sayı Teoremi için yeterli koşullar ve Chebyshev Teoremi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Introduction to Analytic Number Theory, Tom M. Apostol, Springer-Verlag, New York, 1976.
Diğer Kaynaklar: Cojocaru AC, Murty MR. An Introduction to Sieve Methods and Their Applications. Cambridge: Cambridge University Press; 2005. doi:10.1017/CBO9780511615993

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematiğin kapsamı, tarihi, uygulamaları, problemleri, metotları ve insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahiptir.
2) Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme becerisine sahiptir.
3) Gerçek hayattaki problemleri istatistiksel ve matematiksel tekniklerle tanımlama, formüle etme ve inceleme becerisine sahiptir.
4) Analitik düşünme yeteneğine ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
5) Literatür taraması yapabilme, okuduğu bilimsel makaleleri anlama ve yorumlama becerisine sahiptir.
6) Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
7) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
8) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; akademik standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
10) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematiğin kapsamı, tarihi, uygulamaları, problemleri, metotları ve insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahiptir. 2
2) Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme becerisine sahiptir.
3) Gerçek hayattaki problemleri istatistiksel ve matematiksel tekniklerle tanımlama, formüle etme ve inceleme becerisine sahiptir.
4) Analitik düşünme yeteneğine ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
5) Literatür taraması yapabilme, okuduğu bilimsel makaleleri anlama ve yorumlama becerisine sahiptir.
6) Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
7) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
8) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; akademik standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
10) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100